Публікації НПП факультету економіки та управління
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Публікації НПП факультету економіки та управління by Author "Andriushchenko, K."
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Management of the Process of Formation of Financial and Credit Infrastructure to Support Agricultural Enterprises(Sciedu Press, 2021-01) Andriushchenko, K.; Андрющенко, Катерина Анатоліївна; Андрющенко, Екатерина Анатольевна; Tkachuk, Vitalii; Lavruk, Vitalii; Kovtun, Vita; Ковтун, Віта Петрівна; Ковтун, Вита Петровна; Datsii, Oleksandr; Ortina, Ganna; Petukhova, Helena; Пєтухова, Олена Анатоліївна; Петухова, Елена АнатольевнаThe paper deals with the composition and functions of the financial and credit infrastructure of agricultural enterprises, the necessity of development of its institutes is substantiated. The development of financial and credit infrastructure is a vital part of any developed agricultural sector. Due to the length of the production cycle, the seasonality of production and the associated nature of the formation of costs and stocks, agricultural enterprises lack sources for continuous financing. The use of borrowed capital allows you to significantly expand the volume of economic activities of the enterprise, ensure a more efficient use of its own funds, and accelerate the renewal of fixed assets. In order to attract resources and, consequently, to invest in the agricultural sector, it is extremely important to strengthen both agriculture and the financial sector. This requires a coherent strategy with consistent regulation and policies that meet the needs of the sectors and correspond to the real capabilities of all actors in both sectors. The paper proposes a methodology for calculating the integral indicator of the efficiency of participation of all economic entities and financial and credit infrastructure of agricultural enterprises.Item Інтелектуальний капітал як основа комерціалізації компанії(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2020) Андрющенко, Катерина Анатоліївна; Andriushchenko, K.; Андрющенко, Екатерина АнатольевнаВизначено основні проблеми щодо еволюції поглядів на поняття «інтелектуальний капітал», а також його структурних елементів; узагальнено ознаки інтелектуального капіталу як економічної категорії; досліджено компоненти і елементи структурного, клієнтського, людського капіталів; розглянуто сукупність відносно стійких інтелектуального капіталу, що визначає здатність людей генерувати ефективні рішення і дозволяє створювати і поширювати інновації в навколишньому середовищі; приділено увагу вартісної характеристики інтелектуального капіталу, яка дозволяє багато в чому виявити і визначити найбільш ефективні і раціональні напрямки введення інтелектуального капіталу в економічний оборот з метою максимізації вартості компанії; запропоновано створення філософсько-економічної концепції інтелектуального капіталу, яка розглядає інтелектуальний капітал з різних сторін з урахуванням його багатоаспектності; обґрунтовано мотиваційні властивості впливу на інтелектуальний капітал; визначено конкурентні переваги створення і використання компонентів інтелектуального капіталу. The main problems as to evolution of "intellectual capital" concept and its structural elements are determined, and the characteristics of intellectual capital as an economic category are generalised. The author analyses the components and elements of structural, client, and human capital. The attention is paid to the value characteristics of intellectual capital that allow to identify and determine the most effective and efficient introduction of intellectual capital in the economic turnover of a company to maximise the business value. The author proposes to create philosophical and economic concept of intellectual capital considering its multidimensional character. Motivational properties of impact on intellectual capital are substantiated, and competitive advantages of creation and use of intellectual capital components are defined. It is noted that as a result of the introduction of products with the best quality characteristics, a client base (client capital) is formed, which in the case of effective development of structural capital can become permanent. In general, the model of value factors is a single system that describes all the factors that significantly affect the value of the business. The value factor model is a description of how the value of a business is created, what the company's potential is to maximize it, and how it can be maximized through the implementation of strategic initiatives. When intellectual capital acts as a source of added value, the mechanism of its impact on the value of the company is based on ways to create added value and obtain various benefits from the introduction of intellectual products. It is determined that the main prerequisite for the formation of the concept of doing business is to maximize the return on invested capital to increase the value of the company as an integrated indicator of its activities. The increase in the value of the economic entity is possible through the impact on the objects of management in order to create economic added value, when the return on invested capital exceeds the cost of attracting it. The cost factor is variable, which affects the value of the company. Factors that can affect the value of the firm are divided into external (which are not subject to influence by the company's management) and internal (subject to management). They characterize the external environment of the economic entity (competitor behavior, customer preferences, macroeconomic situation), internal business processes (supply, production, sales) and potential (staff, management system, information technology, assets).