Browsing by Author "Ovsiienko, Olha"
Now showing 1 - 19 of 19
Results Per Page
Sort Options
Item Бізнес у сфері енергопостачання на українському енергоринку в умовах невизначеності(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2023) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaУ статті досліджено фактори, які впливають на розвиток бізнесу у сфері енергопостачання в умовах невизначеності. Доведено, що джерелом невизначеності є відсутність чітких сигналів з боку держави про наміри довести до логічного завершення реформування енергоринку. Попри проголошені цілі реформування ринку (перехід до вільного ціноутворення, створення рівних умов конкуренції, прозорість), у регуляторних актах закріплюються норми, які «заперечують» ринок як такий. Серед основних факторів, що дестимулюють розвиток бізнесу в сфері енергопостачання, можна виділити: законодавчозакріплені розбіжності у «правилах гри» для споживачів і постачальників; санкціоновану державою монополізацію ринку, яка відбувається в інтересах державних підприємств; штучно створені нерівні умови конкуренції між підприємствами постачальниками. Нажаль, регуляторна невизначеність ставить під сумнів економічну доцільність роботи незалежних постачальників та може призвести до того, що вони почнуть покидати ринок. The article examines the factors that influence the development of business in the field of energy supply in conditions of uncertainty. It has been proven that the source of uncertainty is the absence of clear signals from the state about intentions to bring the energy market reform to a logical conclusion. The reform of energy markets, which is carried out in Ukraine, is based on the principles of transparency, liberalization, free access to networks, creation and maintenance of equal conditions of competition for all market entities. However, basic macroeconomic conditions for liberalization (namely, replacement of artificially low prices for the population with targeted subsidies, sale of domestically produced natural gas through the stock exchange) are still lacking. Therefore, the state often tries to avoid the growth of social tension by non-market methods that discourage the development of business in the field of energy supply. Among the main factors that complicate the work of energy suppliers, we can highlight: legally established differences in the "rules of the game" for consumers and suppliers (when the consumer can receive the goods even under conditions of late payment or no payment at all); state-sanctioned market monopolization that takes place in the interests of state-owned enterprises (the mechanism of assigning special duties); artificially created unequal conditions of competition between supplier enterprises (sale of a resource of own production through a state-owned company, and not through an exchange mechanism). An asymmetric approach to market participants can be traced in the regulation of market relations. During the martial law, this approach began to be more actively and widely used. In one market transaction, one of the parties obtains unjustified advantages at the expense of the other party, relying on the support of the state. This undermines confidence in the reforms carried out in the energy sector and slows down their progress. Unfortunately, regulatory uncertainty calls into question the economic viability of independent providers and may lead to them leaving the market.Item Бізнес-моделі у сфері енергопостачання(Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, 2023) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaItem Державно-приватне партнерство як інститут правової економіки(Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, 2017) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaItem Економіко-правові методи підтримки національної кампанії підвищення енергоефективності в Україні(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2016) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaСтаттю присвячено аналізу економіко-правових методів підтримки національної кампанії підвищення енергоефективності в Україні. Серед найбільш значущих методів виділено: лібералізацію вітчизняних енергетичних ринків та перехід до ринкового механізму ціноутворення на паливно-енергетичні ресурси, що має сприяти створенню довгострокових стимулів раціонального енергоспоживання та підвищити економічну зацікавленість у реалізації енергоефективних проектів; правове упорядкування механізму енергосервісних контрактів, покликане створити джерела інвестицій в енергоефективні проекти на початковому, довиробничому етапі; запровадження податкових та кредитних пільг, спрямованих на здешевлення енергоощадних технологій. Обґрунтовано напрямами удосконалення економіко-правових методів підтримки національної кампанії підвищення енергоефективності в Україні на сучасному етапі, а саме: подальша нормативна регламентація механізму енергосервісних контрактів у частині податкового обліку витрат на оплату енергосервісних послуг; усунення асиметрії у доступі до податкових пільг суб’єктам господарювання, діяльність яких сприяє підвищенню енергоефективності; активізація роз’яснювальної роботи стосовно механізмів фінансової підтримки енергоефективних проектів. The article is devoted to the analysis of economic and legal methods of support national campaign of energy efficiency rise in Ukraine. The most significant methods are selected. Among them are: liberalization of national energy markets and transition to market pricing mechanism for fuel and energy resources, that should contribute to the creation of long-term incentives for sustainable consumption and increase economic interest in energy efficiency projects; legal mechanism for streamlining energy service contracts is intended to create a source of investment in energy efficiency projects at an early, pre-production stage; introduction of tax and credit benefits designed to reduce the cost of energy-saving technologies. Directions of economic and legal methods of support national campaign of energy efficiency rise in Ukraine improvement have been grounded. Among them are: further regulatory mechanism of energy service contracts in terms of tax accounting costs for ESCO services; eliminating asymmetries in access to tax incentives to business entities whose activity contributes to energy efficiency; activation outreach regarding mechanisms of financial support energy efficiency projects.Item Клієнтоорієнтовані бізнес-моделі на енергетичному ринку України(Мукачівський державний університет, 2021) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaУ статті узагальнено зміст клієнтоорієнтованих бізнес-моделей, які реалізують компанії-постачальники на українському енергетичному ринку. Доведено, що в основі клієнтоорієнтованих моделей лежать принципи партнерства та партисипатії, на основі яких відбувається взаємна інтеграція бізнес-процесів та формування партнерських мереж. Виділено базові бізнес-моделі. Серед них: 1) модель залучення (постачальник інтегрує свій сервіс у бізнес-процеси клієнта); 2) модель клієнтського консалтингу (надання клієнтові консультативних послуг з питань енергоспоживання та енергоефективності); 3) сіткова модель (компанія-постачальник створює агентську мережу, залучаючи зацікавлених осіб до самостійного або під брендом постачальника продажу енергоресурсів). Розкрито роль цифровізації сервісів у розвитку клієнтоорієнтованих бізнес-моделей. As a result of the Ukrainian natural gas and electricity markets’ reform, the consumer received the right to independently choose the supplier of energy resources. Supplier companies have entered a fierce competition and faced the need to develop and implement new business models of sales that are not typical for the market. Since the liberalization of markets took place not so long ago, there is a need to find out how these models are built, in which direction they will develop. The purpose of the article is to generalize the content of new business models implemented by supplier companies on the Ukrainian energy market, as well as to determine the factors that influence the formation of business models in the conditions of energy market’s new configuration. Research methods: comparative analysis of competitive strategies of suppliers (to reveal the content of business models); logical modeling (to determine the prospects for further use of client-oriented business models). It has been proved that the main direction of updating business models is client orientation, which is based on the principles of partnership and participation, mutual integration of business processes. Basic business models are highlighted. Among them: 1) engagement model (the supplier integrates its service into the client's business processes); 2) the client consulting model (providing the client with advisory services on energy consumption and energy efficiency issues); 3) network model (the supplier company creates an agent network, attracting interested persons to independent or under the supplier's brand of energy resource sales). Customer orientation involves the active digitization of all business models: the creation of convenient online services for the purchase of energy resources, communications with customers, and consulting. The expansion of client-oriented business models will take place as the market is further "opened" and the nature of competition changes from price to non-price. The results of the research make it possible to improve the customer services of supplier companies and can be used to expand the customer base and increase consumer loyalty.Item Комплаєнс у бізнес-адмініструванні та його роль у створенні ефективних норм господарської поведінки(Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, 2018) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaМетою статті є визначення сутності комплаєнсу та аналіз його функцій у бізнес- адміністрування. Розкрито внутрішні суперечності методологічних підходів до тлумачення комплаєнсу (екзогенність vs. ендогенність; обов’язковість vs. добровільність; процесний vs. функціональний підхід; ізоморфізм). Виділено функції комплаєнсу у бізнес-адмініструванні: управління ризиками; підвищення рівня капіталізації бізнесу, зростання доходності та ринкової вартості акцій; дисциплінування менеджменту та найманих працівників; забезпечення лояльності стейкхолдерів; оновлення стратегії компанії, отримання додаткових конкурентних переваг; створення ефективних норм господарської поведінки. Доведено, що комплаєнс відіграє важливу роль у створенні ефективних норм господарювання: він започатковує певний стандарт господарської поведінки, в основі якого – повна прозорість діяльності, запобігання будь-яким спробам неправомірного використання ресурсів бізнес-організації. Економічна вигідність такого типу поведінки перетворює бізнес-агентів на провайдерів правової економіки – середовища рівних можливостей у реалізації соціально-економічних прав. Thepurpose of the article is to determine the nature of the compliance and analysis of its functions in business administration. The internal contradictions of methodological approaches to the compliance interpretation (exogeneity vs.endogeneity, compulsoryvs. voluntary, process approach vs. functional approach, isomorphism) are revealed. Compliance features in business administration are highlighted: risk management; raising the level of capitalization business, growth of profitability and market value of shares; discipline of management and employees; securing loyalty of stakeholders; updating the company's strategy, obtaining additional competitive advantages; creation of economic behavior effective norms. It is proved, that compliance plays an important role in effective business rules creating: it initiates a certain standard of economic behavior, which is based on full transparency of the activity, prevention of any attempts to misuse thebusiness resources. The economic benefit of this behavior type transforms business agents into providers of legal economics –an environment for equal opportunities in the implementation of socio-economic rights.Item Комплаєнс-консалтинг та перспективи його розвитку в Україні(Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2021) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, Olha; Світличний, О. С.; Svitlychnyi, O.У статті визначено зміст і принципи організації комплаєнс-консалтингової практики. Висвітлено тенденції розвитку українського ринку комплаєнс-консалтингу, а саме: 1) відсутність вузькоспеціалізованих консалтингових компаній у сфері комплаєнсу та лідерство універсальних компаній; 2) наявність попиту як на повний пакет комплаєнс-консалтингових послуг, так і на його окремі складові; 3) поширення аутсорсингу комплаєнс-функцій; 4) слабке інформаційне наповнення ринку; 5) виокремлення антикорупційного комплаєнсу в самостійну консалтингову практику. The article defines the content and principles of organizing the compliance consulting practice. The author has highlighted the following trends in the development of the Ukrainian compliance consulting market: a) the absence of highly specialized consulting companies in the field of compliance in the market and the leadership of universal companies; b) the presence of demand for both the full package of compliance consulting services and its individual components; c) the spread of compliance functions outsourcing; d) weak information content of the market; 5) isolation of the anti-corruption compliance in the form of a separate consulting practice.Item Криптовалютні відносини в Україні: Економіко-правовий аналіз(Мукачівський державний університет, 2021) Ковтун, Володимир Володимирович; Kovtun, Volodymyr; Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaУ статті розглядаються передумови формування та розвитку криптовалютних відносин, стан їх правового регулювання в Україні. Доведено, що правове регулювання криптовалютних відносин в Україні недостатнє, що має негативні економічні наслідки у вигляді шахрайства, недоотримання державним бюджетом коштів. Обґрунтовано шляхи удосконалення нормативно-правового регулювання криптовалютних відносин, а саме: упорядкування термінологічної бази; визначення напрямів роботи з криптовлютними активами; встановлення дозволу юридичним особам на роботу з криптовалютою; регламентація оподаткування криптовалютних операцій. Визначено позитивні соціально-економічні наслідки унормування криптовалютного обігу – введення криптовалют у господарський обіг, запобігання економічному шахрайству, збільшення надходжень до державного бюджету. The article is devoted to the consideration of the key prerequisites for the formation and development of cryptocurrency, the principles and methods of its creation, its economic nature, the state of legal regulation of cryptocurrency relations in Ukraine. The relevance of considering this issue arises, since cryptocurrency is becoming a widespread phenomenon in our country and the world as a whole, which is caused by scientific and technical progress, which has become a dotic phenomenon in all spheres of human life. Ways to improve the legislative regulation of cryptocurrency relations are proposed, since in our country it is imperfect, in particular in civil law (the introduction of cryptocurrency as an object of civil circulation), commercial law (the ability to provide legal entities with the necessary licenses to work with cryptocurrency in the process of commercial and other activities), criminal law (creation of prerequisites for the introduction of cryptocurrency as an object of special confiscation, and so on), tax law (the problem of taxation of cryptocurrency transactions and the establishment of the required amount of tax duty on them), improvement of the terminological base, a pattern is indicated in determining the directions of work with cryptocurrency assets, defined their potential economic consequences for the economy of our state. Conclusions are made about the positive features of cryptocurrency, the risks of this economic phenomenon are identified, the possibility of leveling the harmful consequences of risks by regulating these processes at the legislative level is considered. Analyzed the work of famous scientists working with finance, financial law in the field of the essence of cryptocurrency and related processes, their economic and legal nature. The approaches of various scientists regarding the settlement of cryptocurrency relations in our country were investigated. Conclusions are made about the state of cryptocurrency relations in the country based on statistical data. Through the prism of history, the evolution of the development of legislative thought in Ukraine regarding the normalization of cryptocurrency relations was considered, errors were indicated during the development of these bills. The international experience of different countries in relation to cryptocurrency and its introduction into financial circulation, establishing control over these operations has been investigated.Item Міжнародна підтримка малого бізнесу в Україні(Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, 2022-02) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaItem Нормативне закріплення і практична реалізація права на гідний рівень життя в Україні та світі(Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, 2017) Чуприна, Олена Олександрівна; Chupryna, Olena; Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaМетою роботи є дослідження права на гідний або достатній рівень життя як підґрунтя усієї системи соціальних прав та як одного з визначальних критеріїв соціального характеру держави. Зазначено, що важлива характерна особливість права на гідний рівень життя обумовлена його приналежністю до категорії позитивних прав, тобто таких, які вимагають від держави наявності необхідних ресурсів та здійснення певних додаткових зусиль щодо їх забезпечення. Тому у сучасному світі спостерігається закономірність: чим вище показники соціально-економічного розвитку країн, тим більше ймовірність практичної реалізації та відповідного нормативного закріплення права на гідний рівень життя їх населення. Проведений у статті аналіз міжнародних та національних нормативних актів дозволив зробити висновок, що ситуація з реалізацією соціальних прав в Україні, хоча й є набагато кращою порівняно з найбільш відсталими країнами світу, все ж таки далека від практики найбільш розвинених країн. Доведено, що подолати це відставання можна виключно за наявності відповідного економічного підґрунтя, тобто за умови, що країні вдасться досягнути стабільно високих темпів економічного зростання. The aim of the work is to study the right to a decent or adequate standard of living as the basis of the social rights system and as one of the most significant criteria of the state’s social nature. It is noticed that some important characteristic of the right to a decent standard of living depends on its belonging to the category of positive rights, providing of which requires having necessary resources and making additional efforts from the state. Therefore, in the modern world there is a pattern: the higher level of social and economic development of a country, the greater possibility of practical realization and institutionalization of the right to a decent standard of living for its people. The analysis of international and national legislation, which was carried out in the article, made it possible to ascertain that the situation with the realization of social rights in Ukraine, although being much better than in the most backward countries, is still far from the practice of the most developed ones. It is proved that there is one possible way of overcoming this gap, which is to acquire a proper economic basis, and this can be done under the circumstances of consistently high rates of economic growth only.Item Правова економіка та її роль у формуванні ефективних норм господарської поведінки(Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, 2017) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaМетою статті є визначення ролі правової економіки у формуванні ефективних норм господарської поведінки, обґрунтування вимог до правових стандартів функціонування економіки. На основі функціонального підходу до визначення сутності правової економіки обґрунтовано принципи розбудови адекватних правовій економіці норм економічної поведінки. Зокрема доведено, що правова економіка як система, у якій легальна економічна діяльність одних суб’єктів не ставить під загрозу можливості інших суб’єктів реалізувати свої соціально-економічні права, створює суспільний запит на норми господарської поведінки, покликані спрямувати суб'єктів економіки до соціально орієнтованого порядку на основі принципу верховенства права. Доведено, що поза середовищем правової економіки блокуються суспільні запити на створення таких норм. Адже нерівність у можливостях реалізації соціально-економічних прав суттєво впливає на процес розподілу та перерозподілу суспільного продукту. Це створює у певних соціальних груп стійку економічну мотивацію до збереження такого типу господарського порядку, де наявні джерела необґрунтованого отримання різноманітних економічних привілеїв. The purpose of the article is to determine the role of the legal economy in the formation of economic behavior's effective norms, substantiation of requirements to legal standards of the economy functioning. On the basis of a functional approach to the definition of the legal economy essence, the principles of developing legal norms that are adequate to the legal economy are substantiated. In particular, it has been proved, that the legal economy as a system in which the legal economic activity of some entities does not jeopardize the ability of other subjects to realize their socio-economic rights, creates a public request for norms of economic behavior, designed to direct the subjects of the economy to socially oriented order based on the rule of law principle. It is proved that outside of the legal economy, public requests for the creation of such norms are blocked. Inequality in the possibilities of socio-economic rights' realization significantly influences to the process of public product's distribution and redistribution. This creates a stable economic motivation for certain social groups to preserve such kind of economic order, where there are sources of various economic privileges' unjustified obtaining.Item Правова економіка як інституціональна складова підвищення енергоефективності промислових підприємств України(Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, 2016) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaAim of the paper is to analyze the institutional factors, which affect the implementation of energy efficiency programs on industrial enterprises. The mechanism of energy markets liberalization, energy efficient technologies development, and available energy saving infrastructure impact on energy consumption optimizing have been disclosed. It is proved that economic interest in the implementation of energy efficiency programs is greatly enhanced by the presence of legal economy institutions, including: equal opportunities of property rights specification, which gives business owners confidence in the protection of their property rights; freedom of contractual relationships that facilitates alignment the asymmetry of markets and enhances market subjects’ mutual responsibility; equality in the implementation of socio-economic rights of economic entities (elimination the asymmetry in access to tax incentives for energy saving, further normative regulation of energy service contracts). The place and role of these institutions in the national campaign of energy efficiency improvement in industrial production have been defined.Item Підприємства-постачальники на енергетичному ринку Україні: нові виклики регуляторного середовища(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2021) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaУ статті досліджено вплив державного регулювання українського енергетичного ринку на розвиток підприємств-постачальників. Доведено, що попризначні зусилля у сфері лібералізації, імплементація деяких принципів Третього енергетичного пакету Європейського Союзу у національне законодавство призвела до викривлення конкуренції в сфері енергопостачання. Визначено основні загрози для розвитку постачальників, пов’язані зі змінами у регуляторному середовищі. Серед них: монополізація ринку, яка зводить нанівець стимули удосконалювати продажних сервісів у сфері постачання; непряма підтримка постачальників-монополістів державою, що посилює асиметричний характер конкуренції; відсутність чітко окреслених строків лібералізації ринку, їх постійне відтермінування у часі, що унеможливлює планування інвестицій; погіршення фінансового через зниження платіжної дисципліни споживачів, у тому числі внаслідок свідомого створення державою асиметричних умов для споживачів та постачальників. The reform of the Ukrainian natural gas and electricity markets has opened opportunities for the development of new types of business in this area, in particular energy supply. There are more than 600 supplier companies that sell natural gas and electricity to end consumers. The development prospects of these market entities are largely determined by the peculiarities of their activities’ state regulation. The formally valid regulatory environment is based on the principles of the Third Energy Package of the European Union - free nature of pricing, prevention of discrimination of some market subjects by others, freedom of access to networks, free choice of supplier by the consumer, protection of the most vulnerable consumers. But despite all the efforts to liberalize, the sphere of supply in the energy markets of Ukraine remains uncompetitive. The reasons for this are: 1) the formal nature of unbundling (individual suppliers who have access to cheap energy resources of related structures receive unjustified price advantages); 2) non-market pricing in some market segments, in particular the household market, which prevents suppliers from investing in the development of sales services. The main threats to the development of suppliers associated with changes in the regulatory environment are: monopolization of the market, which nullifies incentives to improve business models in the field of energy supply; indirect support of monopolistic suppliers by the state, which distorts the competitive environment and makes it impossible to realize innovative advantages; the absence of clearly defined terms of market liberalization, their constant postponement over time, which makes it impossible to plan investments in development; deterioration of the financial condition due to a decrease in payment discipline, including due to the state's deliberate creation of asymmetric conditions for consumers and suppliers (suppliers must make payments in advance, but they cannot collect debts from consumers).Item Статистична оцінка реалізації права на гідний рівень життя в Україні(Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, 2018) Чуприна, Олена Олександрівна; Chupryna, Olena; Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaМетою роботи є обґрунтування та практичне застосування методологічних підходів до здійснення статистичної оцінки реалізації права на гідне життя в сучасній Україні. Визначено, що за відсутності об’єктивних кількісних критеріїв оцінка забезпечення гідного рівня життя населення має базуватися на порівнянні фактичних поточних досягнень країни з її попередніми результатами, зі стандартами (нормативами, планами) або із здобутками інших країн. Зважаючи на те, що перелік показників, що можуть бути при цьому застосовані, є надзвичайно широким, проведене в роботі дослідження базується на найбільш вагомих з них: індикаторах рівня та рівномірності розподілу доходів домогосподарств, структури їх витрат, рівня оплати праці, а також показниках, що відображають задоволення потреб населення у харчуванні. В результаті дослідження було визначено, що сучасна Україна не забезпечує гідного рівня життя своєму населенню та протягом останніх років нарощує відставання від економічно розвинених країн. Доведено, що подолати цей відрив можна виключно за наявності відповідного економічного підґрунтя, тобто за умови, що країні вдасться досягнути стабільно високих темпів економічного зростання. The aim of the work is to substantiate and practically implement methodological approaches to the statistical estimation of realization of the right to a decent standard of living in modernUkraine. It is determined that in the absence of objective quantitative criteria the estimation of peoples’ being provided with a decent standard of living should be built upon comparison of country’s actual current achievements the and either its previous results, standards (norms, plans) or other countries’ progress. Despite the extremely wide range of indicators which can be used, this research is conducted on the base of the most significant of them only, such as level and equality of households’ income, structure of households’ expenditures, level of wages and indicators of meeting the nutritional needs of people. It has been founded during the research that modern Ukraine does not provide a decent standard of living for its population, and in recent years its lagging behind the developed economies has been increasing. It is proved that there is one possible way of overcoming this gap, which is to acquirea proper economic basis, and this can be done only under the circumstances of consistently high rates of economic growth.Item Технологія tutorial як індивідуальна освітня траєкторія: досвід польських економічних університетів(Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2020) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, Olha; Набатова, О. О.Item Тіньова економіка та право: аналіз взаємодії(Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2016) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, Olha; Чуприна, Олена Олександрівна; Chupryna, OlenaВиявлено та розкрито взаємозв’язки між тіньовою економікою та правовою системою. Доведено, що правовий каркас вітчизняної економіки створює достатню економічну мотивацію для масового перебування її суб’єктів у неформальному секторі. Визначено умови економічної зацікавленості учасників неформального сектору у створенні та дотриманні ефективних норм і правил господарської поведінки. The article is proved that the legal framework of the domestic economy creates sufficient economic motivation for mass stay of its subjects in the informal sector. The article is determined the conditions of economic interest of the participants of the informal sector in the creation and observance of effective norms and rules of economic behavior.Item Цифрова інфраструктура підтримки малого бізнесу в Україні(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2021) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaУ статті проаналізовано цифрову інфраструктуру підтримки малого бізнесу в Україні. Визначено її складові: 1) онлайн-платформи на яких здійснюється взаємодія «бізнес-держава», «бізнес-бізнес», «бізнес-суспільство»; 2) цифрові консалтингові сервіси, які пропонують малому бізнесу інформаційні, консультативні, аудиторські послуги на основі кейс-консалтингу («Дія.Бізнес», «Merezha»); 3) онлайн навчання – як для підприємців-початківців, так і з питань подальшого розвитку бізнесу; 4) цифрові інформаційні сервіси з актуальними даними про оподаткування, бухгалтерську звітність, правила експорту тощо. Встановлено, що розвиток та удосконалення цифрової інфраструктури підтримки малого бізнесу здійснюється не тільки зусиллями держави, а й зусиллями приватних, міжнародних та громадських організацій. Визначено роль держави у цьому процесі. Доведено, що у розбудові державних онлайн-платформ простежується тенденція інтеграції численних цифрових сервісів у єдину систему, а також прагнення забезпечити їх інтероперабельність. The trends in the development of digital infrastructure to support small business in Ukraine are highlighted in the article. It is established that despite the desire of the Ukrainian state to ensure equality in access to digital services, the degree of domestic small businesses torture to use digital technologies is lower than that of large businesses. The digital infrastructure of small business support in Ukraine is analysed in the article. Its components are defined: 1) online platforms on which the interaction of “business-state”, “business-business”, “business-society” is carried out. They are developing in two directions – first, the provision of state administrative services for registration, liquidation of small businesses, issuance of permits, support for national business, including abroad (Diia.Business, Online House of Justice, Office for Promotion exports of Ukraine); secondly, as a business network that facilitates the establishment of business contacts (Bepartner, Enterprise Europe Network, Xing, LinkedIn and others); 2) digital consulting services that offer small business consulting support on typical issues of business development – starting a new business, marketing, personnel management, e-sales, tax payments, as well as independent expertise services (Diia.Business, Merezha). Government consulting services, which operate on the principle of case consulting, are partially free for small businesses; 3) online training – both for start-up entrepreneurs and on topical issues of further business development. The state provides these services free of charge; the format of educational series, online lectures is used; 4) digital information services that contain data on taxation, accounting, export rules, etc. It is established that the development and improvement of digital infrastructure to support small business are carried out not only by the state, but also by private, international and public organizations. The role of the state in this process is determined. It is proved that in the development of state online platforms there is a tendency to integrate numerous digital services into a single system, as well as the desire to ensure their interoperability.Item Цифрові платформи підтримки малого бізнесу в Україні(Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, 2021-02) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, OlhaItem Цифровізація малого бізнесу як конкурентна перевага(Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2021) Овсієнко, Ольга Вікторівна; Ovsiienko, Olha