Browsing by Author "Poplavska, Oksana"
Now showing 1 - 20 of 71
Results Per Page
Sort Options
Item Collective bargaining and payment regulation at the regional level: assessment and prospects (on the example of Ukraine)(Polissia National University, 2022) Tsymbaliuk, Svitlana; Цимбалюк, Світлана Олексіївна; Цимбалюк, Светлана Алексеевна; Poplavska, Oksana; Поплавська, Оксана Миколаївна; Поплавская, Оксана Николаевна; Danylevych, Nataliia; Данилевич, Наталія Станіславівна; Данилевич, Наталия СтаниславовнаIn the conditions of constant challenges and threats in the realization of citizens’ right to work, collective bargaining becomes almost the only effective tool that allows to reconcile the interests of different actors and consolidate their joint efforts. The purpose of the study is a comparative analysis of the level of development of collective bargaining in different regions of Ukraine and identify challenges and prospects for the development of this institute. The authors proposed a methodology that allows quantitative and qualitative assessment of collective bargaining regulation of wages based on a number of indicators and a comparative analysis of its level of development in different regions. The evaluation confirmed the hypothesis of low activity of social partners and inability to act mobile in the new socio-economic ecosystem. The results showed the underdevelopment of wage regulation through collective bargaining in all regions, which increased distrust in the institution of social partnership and showed the inability of partners to create conditions for decent work. Indicators of the effectiveness of collective bargaining and agreements typical of countries with economies in transition (Ukraine), and the root causes of low quality social dialogue at the regional level are highlighted. Challenges inherent not only in Ukraine but also in most European countries allowed the authors to identify areas for improving collective bargaining, which include expanding the social partners, adapting the content of agreements to the strategic goals of the region and its sustainable development. The identified general trends conditioned upon the challenges of the digital economy and the new economic ecosystem have highlighted the need to rethink the role and content of collective bargaining. The practical value of the study lies in the possibility of applying the developed methodology by social partners, local administrations, local communities to assess social dialogue at the regional level, study and disseminate best practices of wage policy on the basis of social partnership. В умовах постійних викликів і загроз у реалізації громадянами свого права на працю колективно-договірне регулювання стає чи не єдиним ефективним інструментом, який дозволяє узгодити інтереси різних суб’єктів і консолідувати їх спільні зусилля. Метою дослідження є порівняльний аналіз рівня розвитку колективно-договірного регулювання оплати праці у різних регіонах України та визначення викликів і перспектив розвитку цього інституту. Автори запропонували методику, яка дозволяє кількісно та якісно оцінити колективно-договірне регулювання оплати праці на основі низки індикаторів та здійснити порівняльний аналіз рівня його розвитку у різних регіонах. Проведене оцінювання підтвердило гіпотезу про низьку активність соціальних партнерів і неспроможність мобільно діяти в умовах нової соціально-економічної екосистеми. Результати показали нерозвиненість регулювання оплати праці шляхом колективних переговорів у всіх регіонах, що посилило недовіру до інституту соціального партнерства та свідчило про нездатність партнерів створити умови для гідної праці. Виокремлено показники ефективності колективних переговорів і угод, характерних для країн з перехідною економікою (Україна), а також першопричини низької якості соціального діалогу на регіональному рівні. Виклики, притаманні не лише Україні, а й більшості європейських країн, дозволили авторам визначити напрями вдосконалення колективних переговорів, які передбачають розширення кола соціальних партнерів, адаптацію змісту угод до стратегічних цілей регіону та його сталого розвитку. Виявлені загальні тренди, що зумовлені викликами цифрової економіки та нової економічної екосистеми, актуалізували потребу переосмислення ролі та змісту колективних переговорів. Практична цінність дослідження полягає в можливості застосування розробленої методики соціальними партнерами, місцевими адміністраціями, територіальними громадами для оцінки соціального діалогу на регіональному рівні, вивчення та дисемінації кращих практик формування політики оплати праці на основі соціального партнерства.Item Competencies of Personnel in Economy 4.0: Challenges and Solutions(Qazvin Islamic Azad University, 2021) Chala, Nina; Poplavska, Oksana; Поплавська, Оксана Миколаївна; Поплавская, Оксана Николаевна; Danylevych, Nataliia; Данилевич, Наталія Станіславівна; Данилевич, Наталия Станиславовна; Makhsma, Mariia; Махсма, Марія Борисівна; Махсма, Мария БорисовнаThe article is dedicated to the analysis of the transformation of the worker’s competencies model in the Economy 4.0 conditions, to the identification of the causes for the increase of the labor redundancy and mismatch on the labor market. The authors identified key competencies that are important for Ukrainian businesses and made a forecast of required competencies for 2030. The analysis of the compliance of training programs of educational institutions with market requirements has practical value. The authors also proposed the roadmap for coordination of the program of the human resource manager competencies development. An important result came out to be the developed matrix of the necessary level of development of staff competencies for various divisions of the company depending on the decision-making center.Item Digital Economy: Impact on the Socio-economic Transformation in Ukraine(Національний університет «Києво-Могилянська академія», 2020) Chala, Nina; Чала, Ніна Дмитрівна; Поплавська, Оксана Миколаївна; Poplavska, Oksana; Поплавская, Оксана НиколаевнаHaving studied the subject matter of Digital economy as a phenomenon, the authors came to the conclusion that it should be considered as a manufacturing and economic system; it is implemented in conditions of redundancy and availability of information, possessing the features of the knowledge economy. Having identified the key role of the state – improving the quality of human resources and increasing the social responsibility of business and society, the authors recommend estimating the impact of Digital economy on the labor market and socio-labor relations in terms of maintaining social security and meeting the development criteria of Economy 4.0. The suggested criteria include economic viability; involvement in the digital economy and knowledge economy; social security; transparency; sustainability. Having identified and estimated the social challenges, the authors noted the most acute, among them, the lack of staff with necessary expertise. Вивчивши проблему цифрової економіки як явища, автори дійшли висновку, що її слід розглядати як виробничу та економічну систему; вона реалізується в умовах надмірності та доступності інформації, володіючи особливостями економіки знань. Визначивши ключову роль держави – поліпшення якості людських ресурсів і підвищення соціальної відповідальності бізнесу та суспільства, автори рекомендують оцінити вплив цифрової економіки на ринок праці та соціально-трудові відносини з погляду підтримки соціального забезпечення задоволення критеріїв розвитку економіки 4.0. Метою цієї статті є дослідити сутність цифрової економіки як явища та оцінити її вплив на соціально-економічну ситуацію в Україні. З огляду на авторське визначення цифрової економіки було виділено критерії для аналізу та оцінки впливу діджиталізації на соціально-економічні трансформації в Україні, а саме: економічної доцільності, соціальної безпеки, прозорості (транспарентності) та сталості. Для визначення впливу цифровізації на соціально-економічні трансформації в Україні використовували експертне опитування. Експертам було запропоновано обґрунтувати й оцінити (виставити ранг від 1 до 10, де 1 – максимальний вплив, а 10 – його відсутність) рівень впливу цифровізації на різні показники соціально-економічного розвитку країни. У результаті дослідження автори розробили рекомендації для ухвалення рішень на рівні уряду, бізнесу, найманого працівника. Визначивши та оцінивши соціальні виклики, автори наголосили на найгострішому серед них – відсутність персоналу з потрібними знаннями.Item Digitalization of Personnel Management Processes: Reserves for Using Chatbots(Taras Shevchenko National University, 2021-09) Danylevych, Nataliia; Данилевич, Наталія Станіславівна; Данилевич, Наталия Станиславовна; Rudakova, Svitlana; Рудакова, Світлана Григорівна; Рудакова, Светлана Григорьевна; Shchetinina, Liudmyla; Щетініна, Людмила Валеріївна; Щетинина, Людмила Валерьевна; Поплавська, Оксана Миколаївна; Poplavska, Oksana; Поплавская, Оксана НиколаевнаThe introduction of modern digital technological solutions has changed the basic principles of work in all areas of the economy. The willingness to rebuild business processes taking into account the latest IT trends and, first of all, digitalization is an important condition for the competitiveness of companies, and sometimes for their survival in the market. The digitalization of the economy has become an integral part of doing business, has brought new challenges to the current state of the economy, which, on the one hand, have exacerbated the problems previously hidden from society, and on the other hand, have made it possible to adapt to modern conditions. It is HR specialists who have come to the fore in the implementation of the strategy of business processes digitalization. The main task of HR as part of the digital transformation of the companies is to adapt the work of its company to the use of various forms of digital technologies as well as to predict how this will change the behavior of employees and customers. The purpose of the article is to analyze the existing practices of automation of personnel management processes in the field of higher education and the creative economy, search for additional areas suitable for the use of “HR-bot”, which contributes to updating the functional component of human resource management as well as adapting to the challenges faced by HR departments in connection with the introduction of HR-bots into management practice. In this article, the authors present generalized data that make it possible to comprehensively assess the level of automation of personnel management processes in the context of the use of chatbots. The authors conclude that the use of chatbots in personnel management processes gives companies ample opportunities to optimize administrative work, and as the result, the HR department has more time for solving strategic and more creative tasks.Item Distance technologies in sustainable education: the case of Ukraine during the coronavirus pandemic(E3S Web of Conferences, 2021-04-21) Poplavska, Oksana; Поплавська, Оксана Миколаївна; Поплавская, Оксана Николаевна; Danylevych, Nataliia; Данилевич, Наталія Станіславівна; Данилевич, Наталия Станиславовна; Rudakova, Svitlana; Рудакова, Світлана Григорівна; Рудакова, Светлана Григорьевна; Shchetinina, Liudmyla; Щетініна, Людмила Валеріївна; Щетинина, Людмила ВалерьевнаSustainable education systems in tertiary institutions aim to reduce the negative impact of the COVID-19 pandemic. To identify the readiness of educational institutions for current and future problems, a survey was conducted among a representative number of teachers and students. The purpose is to substantiate the importance of distance technologies for sustainable education in Ukraine. As the result, we’ll have fine tools to select the best distance technologies for education that can fully support academic communication. The conducted studies allowed us to conclude that distance technologies expand the accessibility of sustainable education. However, we also The article identifies problems in the introduction of distance technologies into the system of sustainable education of a technical, organizational and psychological nature. However, the pandemic motivated teachers to actively explore the new possibilities of distance technologies, as well as to implement them in the educational process. The inclusion of online education into classical education makes it possible to expand competencies through specialized training and professional platforms, significantly improving the quality of education. A feature of the spread of distance technologies in Ukraine has become a one-time, large-scale implementation of them in the educational process, which ensures the stability of educational systems in the future.Item European labor market: experience for Ukraine(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2018) Poplavska, Oksana; Поплавська, Оксана Миколаївна; Поплавская, Оксана Николаевна; Danylevych, Nataliia; Данилевич, Наталія Станіславівна; Данилевич, Наталия Станиславовна; Dudarenko, Yvgen; Дударенко, Євген Ю.; Дударенко, Евгений Ю.The article focuses on the analysis of changes occurring in the labor market and the search for ways to overcome the crisis on the labor market in Ukraine. The purpose of the article is to explore the labor market in some groups of European Union countries and to research the development of “creative economy” and “economy of knowledge” with thefurther identification of suitable measures for Ukraine to improve the labor market andeconomy of the country. The authors singled out the main trends of employment inEuropean countries, paying particular attention to the post-Soviet countries and Ukraine. By analyzing the data of how the Share of Service Sector influences the total GDP indifferent groups of countries authors verify, that correlation between this two indicators issignificant enough. For Germany and France the correlation coefficient is 94,5 %, whichcan be interpret as a direct dependence. In Baltic region correlation is a bit lower, R=77,6 %, but still enough to say that total GDP of analyzed countries depends on theshare of the service sector in that country. The result of the analysis is the justification of the likely scenario of the development of the labor market in Ukraine, the implementationof which will increase Ukraine’s competitiveness in the world.Item Government and business: the search for new forms of cooperation(Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, 2017) Kolot, Anatolii; Колот, Анатолій Михайлович; Колот, Анатолий Михайлович; Poplavska, Oksana; Поплавська, Оксана Миколаївна; Поплавская, Оксана НиколаевнаThe aim of the article is to analyse changes in the relationship between business and the state and their new mission - sustainable development. The authors believe that these questions should be included in research explorations as they see more and more problems with globalisation, the financial crisis, and the lack of a new role for business and the state in the social sphere and the definition of the spheres of influence of various market factors. The methods of analysis, comparison and an interdisciplinary approach were all applied. The article discusses the problems of a new social phenomenon: “market - the state - business”, the authors’ views on the contemporary role of each institution, their interaction in the process of ensuring sustainable development. Particular attention is paid to the new role of business in the social sphere. The authors argue that a new interpretation of the present role of the state is needed in order to secure sustainable development. Celem artykułu jest analiza zmian w relacjach między biznesem a państwem i ich nowej misji – zrównoważonego rozwoju. Autorzy uważają, że należy włączyć te pytania do badawczych poszukiwań, ponieważ zauważają coraz więcej problemów ze współpracą w sferze globalizacji, kryzysu finansowego, a także brak określenia nowej roli biznesu i państwa w sferze społecznej, definicji sfer wpływu różnych czynników rynkowych. Zastosowano metody analizy, porównania i interdyscyplinarnego podejścia. W artykule rozważono problemy nowej konfiguracji społecznego fenomenu: rynek – państwo – organizacje (biznes), przedstawiono autorskie spojrzenie na współczesną rolę każdej z instytucji, ich współdziałanie w procesie zapewnienia zrównoważonego rozwoju. Szczególną uwagę zwraca się na nową rolę biznesu w sferze społecznej. Autorzy przekonują, że nowej interpretacji wymaga współczesna rola i miejsce państwa w zabezpieczeniu zrównoważonego rozwoju.Item Intrinsic motivation of millennials and generation Z in the new post-pandemic reality(LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2022) Chala, Nina; Чала, Ніна Дмитрівна; Poplavska, Oksana; Поплавська, Оксана Миколаївна; Поплавская, Оксана Николаевна; Danylevych, Nataliia; Данилевич, Наталія Станіславівна; Данилевич, Наталия Станиславовна; Ievseitseva, Olena; Sova, RomanThe effective performance of any company is determined by the degree of motivation of its staff. In a pandemic, it is important to explore changes in the values and motivational profiles of staff, especially young people. The aim of the paper is to study the internal motives of millennials and Generation Z, to identify modern motivational tools, taking into account the challenges of an unstable global ecosystem. To assess the changes in the motives for work, a questionnaire was used. The survey was conducted (at the end of 2020 and the beginning of 2021) among young people in Kyiv (Ukraine) aged 17-22 (287 people participated), who had previous work experience. All results were proven to be valid. The results of the study showed that changes in the motivational profile of millennials and Generation Z under the influence of restrictive measures due to the pandemic occurred in the range of values of awareness of individuality: motives for maintaining health, balancing life, personal and professional growth came out to be more relevant. Such changes indicate positive opportunities for young people due to high adaptability to changing and unstable conditions, and, on the other hand, they bring challenges for companies – the loss of personnel. The most optimal models will be career-oriented and adaptive with elements of well-being management to motivate millennials and Generation Z.Item IT-сектор в умовах пандемії: виклики та шляхи подолання(Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2021) Данилевич, Наталія Станіславівна; Danylevych, Nataliia; Данилевич, Наталия Станиславовна; Поплавська, Оксана Миколаївна; Poplavska, Oksana; Поплавская, Оксана Николаевна; Василенко, Андрій Олександрович; Vasylenko, Andrii; Василенко, Андрей Александрович; Бендик, Анна Русланівна; Bendyk, AnnaПроведено теоретико-методологічні дослідження щодо впливу пандемії COVID-19 на діяльність ІТ-сектора. Зазначено, що ІТ-сектор проявив неабияку гнучкість та швидкість в адаптації до змін та не втратив своїх сильних позицій. Два фактори впливають на розвиток ІТ-сектора – це людський капітал та державна політика. Продемонстровано, як карантинні обмеження сильно вдарили по світовій та національній економіці в ІТ-сфері та проаналізовано їх наслідки на сучасному етапі. Досліджено виклики та ризики для подальшої діяльності ІТ-компанії, що спричинила ситуація коронавірус і запропоновано шляхи подолання кризових явищ у найближчому майбутньому. Досліджено повсякденний стан функціонування компаній, які перейшли на дистанційну форму роботи. Зазначено, що без цифрових рішень у забезпеченні життєдіяльності не тільки кожної людини окремо, але й в ряді цілих галузей економіки не можливо без IT-сектора. Проаналізовано, як компанії здійснювали перехід на нові форми роботи та представлено, які переваги та недоліки дистанційної роботи є на думку респондентів. Показано, що для успішної роботи у віддаленому режимі необхідно проявляти більшу мобілізованість і здатність швидше приймати рішення. Порівняно із рештою секторів економіки, сегмент ІТ виявився більш стійким до вимушених карантинних заходів у зв’язку із можливістю віддаленої роботи. Іт-компанії почали змінювати напрями своїх проектів. Розвиток ІТ-сектора та успішна діяльність ІТ-компаній залежать від кваліфікації ІТ-спеціалістів, їх уміння й бажання продуктивно працювати. Зазначено, що особливо у такі скрутні часи діалог між державою та бізнесом повинен бути на найвищому рівні, аби вийти із ситуації, що склалася, з мінімальними втратами. Обґрунтовано, що необхідно враховувати стратегію розвитку ІТ-сектора України: скорочення диспропорції в попиті й пропозиції висококваліфікованих фахівців, дистанційна зайнятість, зупинка їх можливого відтоку за кордон. Окрім того, самим компаніям, щоб займати лідируючі позиції на ринку, залучати й утримати висококваліфікованих і талановитих фахівців, потрібна особлива політика щодо залучення та утримання персоналу. Theoretical and methodological investigations of the COVID-19 pandemic impact on the IT sector activities are carried out. It is noted that IT sector has shown great flexibility and speed in adapting to changes and has not lost its strong position. Two factors that influence IT sector development are human capital and public policy. It is demonstrated how quarantine restrictions have effected IT sector in the global and national economies, and the consequences of those restrictions at the present stage are analyzed. Challenges and risks caused by the situation with Coronavirus for future activities of IT companies are investigated, and ways to overcome the crisis in the near future are proposed. The authors investigated the status of the daily operations of companies that have switched to remote work and noted that without digital solutions brought by the IT sector it is impossible to ensure not only the livelihood of people but also normal work in many sectors of the economy. The companies transition to new operation forms is analyzed, the advantages and disadvantages of remote work according to the respondents’ opinion are shown. It is also shown that in order to implement the remote work successfully it is necessary to involve greater mobilization and faster decision-making process. In comparison with other economy sectors, the IT sector is more resilient to the strict quarantine measures due to the possibility of remote operation. IT companies began to diversify their projects. The development of IT sector and the successful operation of IT companies depend on the qualifications of IT professionals, their skills, and their desire to work effectively. It is noted that during such difficult times especially, the dialogue between the state and business should be at the highest level in order to manage the situation with minimal losses. It is substantiated that it is necessary to take into account the strategy of the Ukrainian IT sector development: reduction of the disparity in the demand and supply of highly qualified specialists, remote employment, stopping possible loss of professionals due to immigration. In addition, companies themselves need a special policy to attract and retain people, especially highly qualified and talented professionals, in order to occupy the leading positions in the market.Item Organization of labor under conditions of uncertainty: the case of Ukraine(LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2023) Lopushniak, Halyna; Лопушняк, Галина Степанівна; Лопушняк, Галина Степановна; Poplavska, Oksana; Поплавська, Оксана Миколаївна; Поплавская, Оксана Николаевна; Danylevych, Nataliia; Данилевич, Наталія Станіславівна; Данилевич, Наталия Станиславовна; Kostyshyna, Tetiana; Raupov, RustamSafety risks at work during a pandemic and war require new standards for the organi- zation of work. Increasing socio-psychological pressure requires a better definition of staff duties, communication rules, and work and rest regimes. The purpose of the study is to determine the most acceptable regulations for the organization of labor that help to maintain the efficiency of a company’s activities in an unstable environment. In the course of the research, a content analysis of regulatory documents was carried out and a survey among HR managers, heads of Ukrainian companies, and their employees was conducted. All data were collected in two waves. The first wave was in November- December 2021 with 301 participants. Due to the beginning of the war, the second wave of the study was conducted in April-May 2022, when the wartime conditions have already made their impact, with 271 participants — managers, HR managers, and staff of Ukrainian enterprises. The results confirmed that working conditions and glob- al risks that determine the types of the organization of work under uncertainty require a flexible approach. Mixed and flexible standards of the organization of work provide for optimal work modes and safer working practices, so they have been approved to be more effective. It has been determined that the disregard of global challenges, trends, and the social nature of labor by the company management reduces the effectiveness of labor organization regulations.Item Priority goals of the occupational safety management in Ukraine during the pandemic(The Academy of Management and Administration in Opole, 2021) Danylevych, Nataliia; Данилевич, Наталія Станіславівна; Данилевич, Наталия Станиславовна; Rudakova, Svitlana; Рудакова, Світлана Григорівна; Рудакова, Светлана Григорьевна; Shchetinina, Liudmyla; Щетініна, Людмила Валеріївна; Щетинина, Людмила Валерьевна; Poplavska, Oksana; Поплавська, Оксана Миколаївна; Поплавская, Оксана НиколаевнаUkrainian companies have been negatively affected by the COVID-19 pandemic in several areas, and occupational safety is no exception. Every year the number of enterprises of both state and private ownership with harmful and dangerous working conditions grows. It should be noted that due to the deterioration of the financial condition and material and technical base of enterprises, which has been observed over the past almost two decades, working conditions in most of them have also deteriorated, as confirmed by the State Statistics Service of Ukraine. Underestimation and ignoring the factors required for appropriate safe working conditions cause irreparable damage to the health of workers, negatively affect the level of productivity. The problems of the working conditions, occupational safety, and the main reasons that contribute to the decline of these indicators in Ukraine are investigated. The state of labor and labor protection conditions in terms of workplace accidents in Ukraine are analyzed. It is established by analysis of the official sources that Ukraine holds a high position of occupational mortality among other countries. It is evident, based on statistical data, that the organizational shortcomings of the labor protection system are the main threat to the health and life of workers. A number of measures that the Government is going to take to overcome the high level of injuries and unsatisfactory state of labor conditions and labor protection at enterprises are analyzed. The morbidity of medical staff during the COVID-19 pandemic was analyzed and the need to include the infection with the COVID-19 into the “List of occupational diseases” was emphasized. It is proposed to adopt the practice of European countries, namely the innovative model of labor protection incentives, which contains many economic incentives that can positively affect the improvement of the workplace environment to reduce the level of injuries and ensure the proper state of labor protection.Item Social responsibility and social partnership in the 4th industrial revolution context: case of Ukraine(Universidad Complutense de Madrid, 2020) Danylevych, Nataliia; Данилевич, Наталія Станіславівна; Данилевич, Наталия Станиславовна; Poplavska, Oksana; Поплавська, Оксана Миколаївна; Поплавская, Оксана НиколаевнаWork, social and labor relations are changing rapidly under the influence of innovation. This is especially true today when the 4th industrial revolution and the digitalization expose social problems all over the world: environmental risks, an inconsistency between the quality of the workforce and the needs of the market, the deep stratification of the society and the growth of the poverty rate, etc. The authors in their article demonstrate the possibility and necessity to use social dialogue tools in order to solve global problems. To this end, it was proposed to implement the Sustainable Development Goals into the corporate social responsibility model through social dialogue. Having studied the interrelations of social dialogue and corporate social responsibility in the digital economy environment, the authors have built a theoretical model of digitalization opportunities that would affect the efficiency of social partnership. The article also proposes a methodology for assessing the quality of social dialogue, which consists of a number of indicators, including: the wages potential, the risk of unstable employment index, the general indicator of working conditions, the satisfaction with the social dialogue index. Based on the results of a qualitative analysis of social dialogue and content analysis of social labor contracts and agreements in Ukraine, the authors have designed a model of the innovation platform and experience for CSR projects and suggested ways to use digitalization opportunities to improve the quality of social dialogue and increase the efficiency of corporate social responsibility. implement the Sustainable Development Goals into the corporate social responsibility model through social dialogue. Having studied the interrelations of social dialogue and corporate social responsibility in the digital economy environment, the authors have built a theoretical model of digitalization opportunities that would affect the efficiency of social partnership. The article also proposes a methodology for assessing the quality of social dialogue, which consists of a number of indicators, including: the wages potential, the risk of unstable employment index, the general indicator of working conditions, the satisfaction with the social dialogue index. Based on the results of a qualitative analysis of social dialogue and content analysis of social labor contracts and agreements in Ukraine, the authors have designed a model of the innovation platform and experience for CSR projects and suggested ways to use digitalization opportunities to improve the quality of social dialogue and increase the efficiency of corporate social responsibility. Las relaciones laborales y sociales están cambiando rápidamente bajo la influencia de la innovación. Esto es especialmente cierto hoy en día, cuando la 4ª revolución industrial y la digitalización exponen problemas sociales en todo el mundo: riesgos ambientales, una inconsistencia entre la calidad de la fuerza laboral y las necesidades del mercado, la estratificación profunda de la sociedad y el crecimiento de la fuerza laboral. índice de pobreza, etc. Los autores en su artículo demuestran la posibilidad y la necesidad de utilizar herramientas de diálogo social para resolver problemas globales. Con este fin, se propuso implementar los Objetivos de Desarrollo Sostenible en el modelo de responsabilidad social corporativa a través del diálogo social. Después de haber estudiado las interrelaciones del diálogo social y la responsabilidad social corporativa en el entorno de la economía digital, los autores han desarrollado un modelo teórico de oportunidades de digitalización que afectaría la eficiencia de la asociación social. El artículo también propone una metodología para evaluar la calidad del diálogo social, que consta de una serie de indicadores, entre los que se incluyen: el potencial salarial, el índice de riesgo de empleo inestable, el indicador general de las condiciones de trabajo, la satisfacción con el índice de diálogo social. Basados en los resultados de un análisis cualitativo del diálogo social y el análisis de contenido de los contratos y acuerdos laborales sociales en Ucrania, los autores diseñaron un modelo de la plataforma de innovación y experiencia para proyectos de RSE y sugirieron formas de aprovechar las oportunidades de digitalización para mejorar la calidad de diálogo social y aumento de la eficiencia de la responsabilidad social corporativa.Item Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine(IOP Publishing, 2021-10) Lopushniak, Halyna; Лопушняк, Галина Степанівна; Лопушняк, Галина Степановна; Chala, Nina; Poplavska, Oksana; Поплавська, Оксана Миколаївна; Поплавская, Оксана НиколаевнаNow the world has felt the effects of events (pandemic, digitalization, etc.), which provoked a change in the socio-economic ecosystem, which the authors propose to understand as a set of objects and subjects, and grouped according to certain interests, including on professional interests related to the definition of priorities and directions of adaptation of society and the state to the existing environment, which includes rules, laws, moral and ethical norms, and thus forms a single whole with them. Realizing the irreversibility of these events and their consequences, it becomes obvious that the transformation of national ecosystems is accelerating, especially under the influence of the ecological program. Thus, the process of adaptation to the new ecosystem of state development and ensuring its sustainability actualizes the study of determinants of socio-economic nature. The author's research, based on his own methodology, proves that the key factors in ensuring the sustainability of this ecosystem are compliance with high standards of quality of life, maintaining partnerships and public trust in various institutions, taking into account various aspects of security (individual to collective), assessment of the present and forecasting the future.Item The 4th industrial revolution and innovative labor: trends, challenges, forecasts(Pixel Zielona Gora, 2017) Chala, Nina; Чалая, Нина; Poplavska, Oksana; Поплавська, Оксана Миколаївна; Поплавская, Оксана НиколаевнаThe society is driven by the cyclical effect of the technological progress, which transforms the economy and changes the demand and supply notions within the labor market. However, today's changes, namely the 4th Industrial Revolution, have a number of features, among which the most significant is transforming the role and place of people in the production, economy, and life. This notion has both positive and negative trends. On the one hand, the potential of some economies will grow, thereby bringing high profits; however, on the other hand, many people will be unemployed, which once again requires much effort from the state and business to equalize the imbalance between supply and demand on labor sources. The authors of the article attempted to reveal the basic trends of the 4th Industrial Revolution in Ukraine, to predict some possible risks and changes, and to justify the strategic directions of the country's development in face of the new environment.Item Transforming the Relations between State and Society in the Context of the 4th Industrial Revolution: Ukraine's Experience(Mykolas Romeris University, 2020) Chala, Nina; Чала, Ніна Дмитрівна; Поплавська, Оксана Миколаївна; Poplavska, Oksana; Поплавская, Оксана НиколаевнаThe prerequisites and consequences of reformed relations between the state and society under the influence of the 4th industrial revolution and the requirements of sustainable development are reviewed in this article. The researchers offer to use the perception of governmental actions by society as a criterion to determine the role of the state in the conditions of digitalization. This allows identifying the features of various state aspects (monopolist, assistant and illusion). The authors identify the best tool which has acquired new social value in Ukraine, the dialogue. Having studied the features of public organizations, the authors structured the primary challenges and summarized the results (both positive and negative) of their activities in the context of digitalization. Special attention was paid to the adaptation of state administration to requirements of the 4th industrial revolution. Straipsnyje apžvelgiamos reformuotos valstybės ir visuomenės santykių, paveiktų 4-osios pramonės revoliucijos, prielaidos ir padariniai bei darnaus vystymosi reikalavimai. Tyrėjai siūlo naudoti visuomenės suvokimą apie vyriausybės veiksmus kaip kriterijų, siekiant nustatyti valstybės vaidmenį skaitmenizacijos sąlygomis. Tai leidžia nustatyti įvairių valstybės aspektų (monopolisto, padėjėjo ir iliuzijos) bruožus. Autoriai išskiria geriausią įrankį, įgavusį naują socialinę vertę Ukrainoje, dialogą. Ištyrę visuomeninių organizacijų ypatumus, autoriai susistemino pagrindinius iššūkius ir apibendrino savo veiklos rezultatus (ir teigiamus, ir neigiamus) skaitmenizacijos kontekste. Ypatingas dėmesys buvo skiriamas valstybinio valdymo pritaikymui 4-osios pramonės revoliucijos reikalavimams.Item Автоматизація процесів управління персоналом в закладах вищої освіти(Національний університет «Києво-Могилянська академія», 2023) Поплавська, Оксана Миколаївна; Poplavska, Oksana; Поплавская, Оксана Николаевна; Данилевич, Наталія Станіславівна; Danylevych, Nataliia; Данилевич, Наталия Станиславовна; Чала, Ніна ДмитрівнаItem Аналіз соціально-трудової сфери: екосистемний підхід(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Поплавська, Оксана Миколаївна; Poplavska, Oksana; Поплавская, Оксана НиколаевнаItem Виклики 4-ї промислової революції для ринку праці(Національний університет «Києво-Могилянська академія», 2019-04) Чала, Ніна Дмитрівна; Chala, Nina; Поплавська, Оксана Миколаївна; Poplavska, Oksana; Поплавская, Оксана НиколаевнаItem Виклики нової економіки: проблеми та напрями розвитку політики оплати праці(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2017-11) Поплавська, Оксана Миколаївна; Poplavska, Oksana; Поплавская, Оксана НиколаевнаItem Внутрішньокорпоративні комунікації в цифровому середовищі(Харківський національний економічний університет, 2023) Щетініна, Людмила Валеріївна; Shchetinina, Liudmyla; Щетинина, Людмила Валерьевна; Рудакова, Світлана Григорівна; Rudakova, Svitlana; Рудакова, Светлана Григорьевна; Поплавська, Оксана Миколаївна; Poplavska, Oksana; Поплавская, Оксана Николаевна; Данилевич, Наталія Станіславівна; Danylevych, Nataliia; Данилевич, Наталия Станиславовна; Гула, Анастасія Володимирівна; Hula, AnastasiiaМетою статті є дослідження особливостей побудови цифровізованих внутрішньокорпоративних комунікацій. Цифровізація вплинула на господарську діяльність підприємств, установ, організацій, оскільки змінила потоки «витрати – прибуток». Водночас це відобразилося і на відносинах працівників між собою, між працівниками та керівництвом, тобто на внутрішньокорпоративних комунікаціях. Наскільки важливими в діяльності компанії є внутрішньокорпоративні комунікації визначається тими практичними завданнями, які вирішуються за їх допомогою: підвищення залученості та продуктивності працівників, організація інформаційного забезпечення, транслювання турботи про працівників, інформування працівників про діяльність і розвиток компанії, розуміння працівниками бізнес-пріоритетів, забезпечення оперативності постановки завдань, об’єднання персоналу у складних ситуаціях, управління змінами, спрощення міжкультурних комунікацій, просування бренду тощо. Внутрішні процеси в банківському секторі мають найбільший потенціал цифровізації. Тому зроблено припущення про можливість перенесення результатів оцінки якості внутрішньокорпоративних комунікацій у банках на їх якість у цифровому середовищі. За результатами опитування працівників банківського сектора якість внутрішньокорпоративних комунікацій у цифровому середовищі є високою і становить 90–100%. Водночас персонал банків вказав і на потенціал їх вдосконалення, зокрема: подолання відстороненості керівництва від потреб персоналу, зниження ризику поширення чуток, збільшення задоволеності засобами комунікації. The purpose of the article is to study the features of building the digitalized internal corporate communications. Digitalization has affected the economic activities of enterprises, institutions, organizations, as it has altered the «costs – profits» flows. At the same time, this was reflected in the relations of employees between themselves, also between employees and management, that is, in the internal corporate communications. The grade of importance of internal corporate communications as part of the company’s activities is determined by the practical tasks that are solved with their help: increasing the involvement and productivity of employees, organizing the information support, transferring care for employees, informing employees about the activities and development of the company, the employees’ understanding of business priorities, ensuring the efficiency of setting tasks, uniting staff in difficult situations, managing change, simplifying intercultural communications, brand promotion, etc. Internal processes in the banking sector have the greatest potential for digitalization. Therefore, it has been suggested that the results of assessing the quality of internal corporate communications in banks can be assigned to their quality in the digital environment. According to the results of the survey of employees of the banking sector, the quality of internal corporate communications in the digital environment is high and amounts to 90-100%. At the same time, bank staff also pointed to the potential for their improvement, in particular: overcoming management’s detachment from staff needs, reducing the risk of spreading rumors, increasing satisfaction with means of communication.