Вітаємо в інституційному репозитарії Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана!

З питань розміщення публікацій звертайтесь до Наукової бібліотеки ім. М. В. Довнар-Запольського КНЕУ ім. В. Гетьмана (кімната № 401, тел. +38 044 503 84 46) або на електронну адресу:

  • lib.szfir@kneu.edu.ua

Нормативні документи

 

Recent Submissions

Item
Золотовалютні резерви країн світу: сучасні тенденції
(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-12-18) Михальчук, Денис Віталійович; Mykhalchuk, Denys; Савчук, Наталія Володимирівна
Мета цієї роботи - аналіз сучасних тенденцій у формуванні та управлінні золотовалютними резервами країн світу з акцентом на їхній вплив на економічну стабільність та можливості їх застосування для стратегічного розвитку економіки України. Дослідили поняття золотовалютних резервів, їх використання, охарактеризували принципи та методи управління ними. Провели аналіз золотовалютних резервів розвинених країн. Провели аналіз ефективності управління золотовалютними резервами України та запропонували шляхи удосконалення управління їми на основі зарубіжного досвіду. The purpose of this work is the analysis of modern trends in the formation and management of gold and currency reserves of the countries of the world with an emphasis on their impact on economic stability and the possibilities of their application for the strategic development of the economy of Ukraine. They studied the concept of gold and foreign reserves, their use, described the principles and methods of their management. An analysis of the gold and currency reserves of developed countries was conducted. They conducted an analysis of the effectiveness of the management of gold and foreign reserves of Ukraine and proposed ways to improve their management based on foreign experience.
Item
Публічне управління та адміністрування процесами гуманізації медіаконтенту охорони здоров'я
(Чорноморський державний університет імені Петра Могили, Товариство з обмеженою відповідальністю "ДКС Центр", 2023) Андрющенко, Катерина Анатоліївна; Andriushchenko, Kateryna; Андрющенко, Екатерина Анатольевна; Шалько, Мірослава Н.; Shalko, Miroslava
В статті розглянуто ефективність діяльності ЗМІ визначається не лише досягненням наочнихрезультатів (наприклад, вжиття заходів владними органами), а й досягненням "адекватної поінформованості аудиторії" про соціальні явища. Зазначено, що цінність життя звичайної людини заступається грандіозними історичними завданнями держави. Доводиться констатувати:рішучий поворот до людини, що є стрижнем гуманітарної місії журналістики, наразі не настав.Вражаючі цифри вступають у суперечність із відгуками простих пацієнтів, які стверджують, щообсяг та якість безкоштовної медицини у країні неухильно знижуються; також не стає меншекампаній з збору засобів для лікування хворих, особливо дітей (саме ЗМІ є основним майданчиком для проведення таких благодійних акцій). Визначено, що аналіз повсякденних медіапрактик, що репрезентують гуманітарний контент, показує, що на розглянутому нами проблемно-тематичному поле майже відсутня "приватна людина" зі своїм індивідуальним досвід взаємодії з інститутом охорони здоров'я. У публічне простір рідко виносяться людські історії, якідають найбагатший емпіричний матеріал для вивчення реального стану справ у цій надзвичайно важливій сфері. The article examines the effectiveness of mass media activities determined not only by achieving visible results (for example, taking measures by authorities), but also by achieving "adequate awareness of the audience" about social phenomena. It is noted that the value of the life of an ordinary person is replaced by grandiose historical tasks of the state. It must be stated: the decisive turn towards the person, which is the core of the humanitarian mission of journalism, has not yet come. The impressive figures contradict the feedback of ordinary patients, who claim that the volume and quality of free medicine in the country is steadily decreasing; also there are no fewer campaigns to collect funds for the treatment of the sick, especially children (it is the mass media that is the main platform for conducting such charitable actions). The analysis of everyday media practices representing humanitarian content shows that in the problematic and thematic field we have considered, there is almost no "private person" with his individual experience of interaction with the health care institute. Human stories that provide the richest empirical material for studying the real state of affairs in this extremely important area are rarely brought into the public space. It is proposed to consider the method of personalization as a holistic, effective approach to the coverage of health care reform, which accumulates many opportunities. State publications are focused on optimistic forecasts of the development of the industry, non-state publications — on the destructive consequences of forced transformations in health care. Monitoring of the health care sphere by most periodicals is not carried out in a permanent mode, which does not allow the print media to act in advance, yielding the initiative in the formation of the media agenda to the authorities, and this, in turn, prevents the mass media from becoming actors of social reality on an equal footing with the authorities. The dynamics of public discussion of the main stages of health care reform correlates with event factors, demonstrates the predominance of post-event strategies in the construction of the media agenda on the topic. The intensity of press coverage of health care issues increases with the radicalization of the reform and reaches its peak at the stage of health care optimization. It was determined that the analysis of everyday media practices representing humanitarian content shows that there is almost no "private person" with his individual experience of interaction with the health care institute in the problem-thematic field we have considered. Human stories that provide the richest empirical material for studying the real state of affairs in this extremely important area are rarely brought into the public space.
Item
Управління інтегрованим розвитком підприємств у постіндустріальній економіці
(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Бойченко, Катерина Степанівна; Boichenko, Kateryna; Бойченко, Екатерина Степановна; Швиданенко, Олег Анатолійович
В сучасних умовах глибоких трансформацій економічних та соціокультурних процесів, відбуваються суттєві зміни у сприйнятті та організації функціонування підприємств. Перехід до постіндустріальної економіки визначається необхідністю адаптації бізнесу до нових умов, де знання, інновації та інтеграція ресурсів набувають пріоритетного значення. У контексті цього процесу виникає важлива проблема - ефективне управління інтегрованим розвитком підприємств, яке вимагає поглибленого дослідження та розробки нових методологічних підходів та інструментів. Метою даної дисертаційної роботи є систематизація та концептуалізація основних аспектів управління інтегрованим розвитком підприємств у постіндустріальній економіці. Дослідження спрямоване на розкриття ключових факторів, яківпливають на успішну інтеграцію бізнес-процесів, ресурсів та стратегічних напрямів розвитку в умовах ринкової конкуренції та швидкозмінних технологічних трендів. Додатковою метою є розробка конкретних інструментів та рекомендацій, які забезпечать практичну реалізацію запропонованих підходів у реальних умовах діяльності підприємств. In the current conditions of profound transformations in economic and socio-cultural processes, significant changes are taking place in the perception and organization of enterprise functioning. The transition to a post-industrial economy is determined by the necessity for businesses to adapt to new circumstances, where knowledge, innovation, and resource integration take on a paramount importance. In the context of this process, an important issue arises - the effective management of integrated enterprise development, which requires in-depth research and the development of new methodological approaches and tools. The aim of this dissertation is to systematize and conceptualize the key aspects of managing integrated enterprise development in the post-industrial economy. The research is directed towards uncovering the pivotal factors that influence the successful integration of business processes, resources, and strategic directions within the conditions of market competition and rapidly changing technological trends. An additional objective is to develop specific instruments and recommendations that will ensure the practical implementation of the proposed approaches in the real operational environment of enterprises.
Item
Використання сучасних інформаційних технологій в державному управлінні
(Baltija Publishing, 2022-11-28) Артеменко, Антоніна Іванівна; Artemenko, Antonina; Артеменко, Антонина Ивановна
Item
Наукові дослідження впливу психологічних чинників на ефективність комунікативних стратегій в маркетигу інновацій
(Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління», 2023) Писаренко, Надія Василівна; Pysarenko, Nadiia; Громоздова, Лариса Василівна; Hromozdova, Larysa; Громоздова, Лариса Васильевна; Буткевич, Оксана Вікторівна; Butkevych, Oksana; Довгенко, Яна Олексіївна; Dovhenko, Yana; Дербеньова, Яна Валеріївна; Derbenova, Yana; Артеменко, Антоніна Іванівна; Artemenko, Antonina; Артеменко, Антонина Ивановна
У статті дocлiджено теoретичні заcади маркетингових комунікацій підприємств із зовнішнім середовищем. Розглянуто підходи різних вчених до змістовної сутності категорії «комунікація», що є основою для всіх сфер ринкової діяльності. Комунікації у різних своїх формах пронизують усі сфери людської діяльності, включаючи і сферу економічної активності, і являють собою необхідні, фундаментальні умови, що підтримують існування і розвиток сучасних економічних систем. Узагальнено поняття «комунікації на рівні підприємства» як одного з чотирьох елементів маркетинг-міксу. Майже усі підприємства повинні доводити до споживачів необхідну інформацію шляхом комунікацій. Вчасні та якісні комунікації сприяють доведенню до користувача інформації щодо розробки та виведення продукції на ринок, її основних рисах, можливостях, новаціях тощо. Перелічено основні компоненти маркетингової комунікації. Основними компонентами маркетингових комунікацій є: суб'єкти, об'єкти комунікації, предмет, засоби, мета, задачі та ефекти від їх використання. Виділено ключові характеристики процесу маркетингових комунікацій, до числа яких віднесено зростання ролі інноваційних факторів в управлінні підприємством, активна участь споживачів у формуванні ринків тощо. Також визначено завдання маркетингових комунікацій підприємства. Основними завданнями маркетингових комунікацій є: створення престижного іміджу виробника, надання інформації про пропозиції, забезпечення зворотного зв’язку з покупцем тощо. Узагальнено сутність комунікацій на рівні підприємства. Проведене дослідження показало, що маркетингові комунікації підприємства охоплюють цілісний комплекс особових і безособових взаємозв'язків, направлених на покупця з метою донесення до цільової аудиторії основних конкурентних переваг. У статті узагальнено теоретико-методологічні підходи щодо формування комунікативних стратегій в маркетингу інновацій, проаналізовано значимі моделі комунікації, виокремлено психологічні та соціально-психологічні чинники, що впливають на ефективність комунікативних стратегій, наведено приклад дослідження психологічних особливостей формування позитивних уявлень про інновації у сфері інвестицій. The article examines the theoretical objectives of marketing communications of enterprises with the external environment. The approaches of various scientists to the meaningful essence of the "communication" category, which is the basis for all spheres of market activity, are considered. Communications in their various forms permeate all spheres of human activity, including the sphere of economic activity, and represent the necessary, fundamental conditions that support the existence and development of modern economic systems. The concept of "communication at the enterprise level" as one of the four elements of the marketing mix is generalized. Almost all businesses must communicate the necessary information to consumers. Timely and high-quality communications contribute to the delivery of information to the user about the development and introduction of products to the market, their main features, opportunities, innovations, etc. The main components of marketing communication are listed. The main components of marketing communications are: subjects, objects of communication, subject, means, purpose, tasks and effects of their use. The key characteristics of the process of marketing communications are highlighted, which include the growth of the role of innovative factors in enterprise management, active participation of consumers in the formation of markets, etc. The task of marketing communications of the enterprise is also defined. The main tasks of marketing communications are: creating a prestigious image of the manufacturer, providing information about offers, providing feedback to the buyer, etc. The essence of communications at the enterprise level is summarized. The conducted research showed that the marketing communications of the enterprise encompass a complete complex of personal and impersonal relationships directed at the buyer with the aim of conveying the main competitive advantages to the target audience. The article summarizes theoretical and methodological approaches to the formation of communicative strategies in the marketing of innovations, analyzes significant communication models, singles out psychological and socio-psychological factors that affect the effectiveness of communicative strategies, gives an example of the study of psychological features of the formation of positive ideas about innovations in the field of investments.