Аксиологічна цінність університетської освіти в Україні

Loading...
Thumbnail Image
Date
2016
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
A modern role and the mission of the university in the context of the requirements of world, European and national standardized documents are investigated in this article and that is exactly axiological essence of university education. The role of the state educational policy in the formation and the changes of the axiological aspects of the educational sector due to its integration into world educational space is considered. The subject is also the changes of individual’s values at the time of studying at the university. The modifications of valuable orientations of modern youth, the society, the state and the role of university education in their formation, as well as the place of education in value goals of the society are analyzed. Some results are obtained. The mission of the University is regarded. Its basic features and requirements for its educational activities in the European, national legal and regulatory framework are defined. Functional and valuable features of university education are determined. The role of the state education policy as a factor of a social, axiological and value control of educational activity is shown. The need to strengthen the autonomy of the university in the context of globalization is observed. Positive and negative factors in public policy affecting value changes in relation to higher education and the university in particular, the reasons of a valuable inversion in the society and personal goals are estimated. The main tasks directed to improving of educational activity of the university, rising of the prestige of university education are stated and as a consequence of it the growth of its value in the eyes of the individuals, society and state is defined.
В статье рассматривается современная роль и миссия университета в контексте требований мировых, европейских и отечественных нормативных документов и именно аксиологическая сущность университетского образования. Исследуется роль государственной образовательной политики как в формировании и изменениях аксиологических аспектов деятельности самой образовательной отрасли, в связи с ее интеграциею в мировое образовательное пространство, так и изменения ценностных ориентиров современной молодежи, социума, государства и роль университетского образования в их формировании.
Description
Keywords
university education, axiology, value, state, society, education policy, университет, образование, аксиология, ценность, государство, общество, образовательная политика
Citation
Давидов П. Аксиологічна цінність університетської освіти в Україні / Павло Давидов // Університетська кафедра. Культурологія. Аксіологія. Філософія. Етнологія. Дискусії. Рецензії. Анотації : альм. / М-во освіти і науки України ; ДВНЗ "Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана" ; Ін-т приклад. та проф. етики ; [голов. ред. Ю. Вільчинський]. – Київ : КНЕУ, 2016. – № 5. – С. 39–52.
Collections