Стратегічний аналіз розвитку ринку туристичних послуг в Україні

Loading...
Thumbnail Image
Date
2016
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
У статті представлено різні наукові думки щодо змісту та суті стратегічного аналізу. Виділено основні етапи та узагальнено методологічний апарат стратегічного аналізу галузі. Проведено експрес-аналіз ринку туристичних послуг із застосуванням методик п’яти конкурентних сил (за М. Портером), PEST- і SWOT-аналізу. Виділено основні перспективи та напрямки подальшого розвитку індустрії туризму в Україні.
The article is devoted to the issues of strategic development of the market of tourist services. The essence of the concept of strategic analysis is sufficiently disclosed in the scientific literature. The work is imposed by the different scientific approaches to the subject, while the concept of strategic analysis of the industry has not been sufficiently substantiated. Therefore, the main purpose of the article is a theoretical explanation of the strategic analysis of the industry as well as description of the analytical process itself. Based on this the article highlights main stages of the strategic analysis of the industry and offers specific methods for the research. On the basis of the market of tourist services the primary industry analysis was conducted as well as the market structure was examined and the key actors and their relation to interact were highlighted. The procedure involved five competitive forces of Porter to determine the key factors that affect the efficiency of the industry. With the help of the SWOT-analysis there were identified the strengths and weaknesses of the tourist industry. As a result of the studies there were identified the main directions and prospects of further development of the tourism industry in Ukraine.
Статья посвящена вопросам стратегического развития рынка туристических услуг. В научной литературе достаточно раскрыта сущность понятия стратегического анализа, в работе наведены различные научные подходы на эту тему, при этом недостаточно обосновано понятие стратегического анализа отрасли. Поэтому основной целью статьи является теоретическое объяснение сущности именно стратегического анализа отрасли и описание самого процесса анализа. Исходя из этого в статье выделены основные этапы проведения стратегического анализа отрасли, предложены конкретные методы для исследования. На базе рынка туристических услуг проведен первичный анализ рынка туристических услуг, рассмотрена структура рынка, выделены ключевые субъекты и связь их взаимодействий между собой. Задействована методика пяти конкурентных сил Портера для определения ключевых факторов, которые влияют на эффективность работы отрасли. С помощью SWOT-анализа определены сильные и слабые стороны туристической индустрии. В результате исследований выделены основные перспективы и направления дальнейшего развития индустрии туризма в Украине.
Description
Keywords
стратегія, аналіз ринку, стратегічний аналіз, стратегія розвитку, ринок туристичних послуг, розвиток ринку туристичних послуг, strategy, market’s analysis, strategic analysis, strategy of development, market of tourist services, development of the market of tourist services
Citation
Солов’янчик А. В. Стратегічний аналіз розвитку ринку туристичних послуг в Україні / А. В. Солов’янчик // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана ; редкол.: В. А. Верба (голов. ред.) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2016. – Вип. 38. – С. 127–138.