Філософське осмислення національних традицій освіти

Loading...
Thumbnail Image
Date
2016
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Інститут обдарованої дитини НАПН України
Abstract
The paper throws the light on education quality requirements on the grounds of concepts of Hryhoriy Skovoroda’s «congenial work» and Volodymyr Vernadskiy’s noospheregenesis in comparison with modern investigations in the sphere of philosophy. The author emphasizes that education performs a vital social function and it is the key element and condition of human subsistence. Therefore it must become the priority of any society or a country. The importance of promotion and preservation of the wealth of national cultures and values along with the process of education modernization and new technology usage is substantiated in the article.
В статье рассмотрены некоторые требования относительно качества образования с позиций концепции «сродного труда» Григория Сковороды и ноосферогенеза Владимира Вернадского в соотношении с современными исследованиями в сфере философии образования. Автор утверждает, что образование исполняет жизненно важную функцию и является ключевым звеном, а также сверхважным условием существования человечества. Поэтому оно должно стать приоритетом любого общества и государства. Подчеркивается, что вместе с модернизацией образовательного процесса и использованием новых технологий, не менее важно содействовать сохранению богатства национальных культур и ценностей.
Description
Keywords
«heart philosophy», social values, cultural values, noosphere, identification, synergetics, «философия сердца», социальные ценности, культурные ценности, ноосфера, идентификация, синергетика
Citation
Войнаровська Л. Філософське осмислення національних традицій освіти / Войнаровська Людмила // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи : зб. наук. пр. / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т обдарованої дитини ; [редкол.: В. М. Мадзігон (голов. ред.) та ін.]. – Київ, 2016. – Вип. 1. – С. 23–27.