Модель мовної освіти у вимірі національної самоідентичності

View/
Open
Date
2018Author
Козловська, Лариса Степанівна
Kozlovska, Larysa
Козловская, Лариса Степановна
Терещенко, Світлана Іванівна
Tereshchenko, Svitlana
Терещенко, Светлана Ивановна
Metadata
Show full item recordAbstract
У статті акцентовано увагу на мовній моделі освіти у вищій школі України, актуалізовано значення рідної державної мови як головного чинника в саморозвитку особистості студента, його національній та міжкультурній самоідентифікації. Проаналізовано різні складники цієї моделі, визначено їх роль і місце в системі професійної підготовки майбутніх фахівців. Наголошено на необхідності різновекторного, відповідно до фахової підготовки студента, вивчення української мови як необхідного складника фахової і культурної комунікації. The article focuses on the linguistic model of education in the high school of Ukraine, updated the importance of the state language as the main factor in the self-development of the student’s personality, his national and intercultural self-identification. Different components of this model are analyzed, their role and place in the system of professional training of future specialists are determined. The necessity of multi-vector, in accordance with the professional training of the student, of studying the Ukrainian language as the necessary component of professional and cultural communication is emphasized.