Оптимізація структури бюджетного потенціалу м. Києва в умовах політики децентралізації

Abstract
У статті розроблена модель оптимізації потенціалу бюджету м. Києва відповідно до нових реалій бюджетної децентралізації в Україні. На основі ретроспективного аналізу бюджетних ресурсів та повноважень міста Києва, змін бюджетного та податкового законодавства виділено три вихідні позиції, які варто враховувати під час перебудови структури потенціалу бюджету території: наявні фіскальні можливості, обмеженість бюджетними витратами та зміна пріоритетів міжбюджетних відносин. У процесі дослідження визначені критерії для двох сценаріїв ("сталого розвитку" та "стабілізації") та побудовані альтернативні структури потенціалу бюджету м. Києва, встановлено взаємозв'язки між складовими. The article aims to develop a model Kyiv budget potential optimization under the new realities of fiscal decentralization in Ukraine. Analyzing, summarizing and systematizing regulations that were adopted in the context of local government reforms during 2012 and early 2015, considered and constructed criteria for the two scenarios Kyiv budget potential alternative structure and established relationships between them. The study had identified three initial positions, which should be considered during the restructuring of potential budget areas: fiscal opportunities available, limited budget costs and changing priorities of intergovernmental relations. In the process of constructing a model Kyiv budget potential structure optimization found that innovation fiscal decentralization should strengthen the capacity of the tax component of the city budget by 15-20 percent compared to previous years. At the same time when modeling two scenarios of further development ("sustainable development" and "stability") real priorities of strengthening local financial base are precisely excise retailers who shall produce a tenth of the city budget total revenues. In addition, analysis income tax revenue share entities showed a robust dependence and may prevent the planned budget revenue for the city in terms of a significant deterioration in the economic situation.Amore rational option would be consolidation of value added tax in the same proportion (3-5 percent) produced in Ukraine goods (works, services),which provides roughly the same potential revenues to the city budget,but they are much less dependent fromshort-termfluctuations in the economy. В статье разработана модель оптимизации потенциала бюджета г. Киева в соответствии с новыми реалиями бюджетной децентрализации в Украине. На основе ретроспективного анализа бюджетных ресурсов и полномочий Киева, изменений бюджетного и налогового законодательства выделены три исходные позиции, которые следует учитывать при перестройке структуры потенциала бюджета территории: имеющиеся фискальные возможности, ограниченность бюджетными расходами и изменение приоритетов межбюджетных отношений. В ходе исследования определены критерии для двух сценариев ("устойчивого развития" и "стабилизации") и построены альтернативные структуры потенциала бюджета г. Киева, установлены взаимосвязи между его составляющими.
Description
Keywords
бюджетний потенціал території, бюджет міста Києва, фіскальна децентралізація, альтернативна структура потенціалу бюджету території, Kyiv budget potential, fiscal decentralization, area alternative potential budget structure, бюджетный потенциал территории, бюджет города Киева, фискальная децентрализация, альтернативная структура потенциала бюджета территории
Citation
Волковський Є. Оптимізація структури бюджетного потенціалу м. Києва в умовах політики децентралізації / Волковський Євген, Котіна Ганна, Степура Марина // Схід. – 2015. – № 1 (січ.). – С. 5–11.