Випуск № 44

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 14 of 14
  • Item
    Монографія Г. С. Лопушняк та Х. В. Рибчанської на тему «Вища освіта України: державне регулювання та перспективи розвитку»
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Олійник, Н. І.
  • Item
    Монографія С. О. Цимбалюк на тему «Гідна оплата праці: теоретико-методологічні засади та механізм реалізації»
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Колот, Анатолій Михайлович; Kolot, Anatolii; Колот, Анатолий Михайлович
  • Item
    Адаптація глобальної маркетингової стратегії ТНК із запуску нової продукції на локальному ринку. На прикладі ринку електроніки
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Скорік, К. А.; Skorik, K.
    У статті розглянуто процес адаптації глобальної маркетингової стратегії ТНК на прикладі ринку електроніки в Україні. Розглядаються етапи, які необхідно узгодити для планування запуску продукції та маркетингової стратегії на локальних ринках країн. Зокрема це перегляд показників діяльності бізнесу за попередні періоди, визначення ринкового прогнозу та цілей показників продажу на майбутній плановий період і розгляд етапів адаптації та планування глобальної стратегії на локальному ринку. The main purpose of the article is to study the process of TNCs global marketing strategy adaptation using example of the electronics market in Ukraine. The stages to be agreed during product and marketing strategy launch planning in the local domestic markets. In particular we will review stages — 1) revision of the business performance indicators for previous periods; 2) the definition a market goals and sales indicators for the forthcoming planning period; 3) finally steps of product launch adaptation and planning of global strategy on domestic market. Correct channel management and product mix between partners is the core of marketing strategy. For many years BTL component and mainly retail component was dominant for electronics market. Thus marketing strategy include combination of PR, ATL, BTL projects. Marketing strategy budget plan together with yearly new product line launch could cost 5-10 % of local subsidiary budget. The electronics market characterized by rapid changes in product lines, technologies, and the return on investments in R & D. Therefore, local strategy implementation inaccuracies could result in large losses, due to the lack of time to eliminate errors accelerated by high depreciation of technologies. One technology quickly replaces another and quickly becomes outdated for the market. In this review we will check main stages of this process. Marketing strategy adaptation format should be consensus between headquarter strategy vision and local market national features. Freedom which subsidiary was is variable between markets and TNCs. Most TNCs in electronics prefer direct marketing management (mainly retail presence) and control from headquarter. As we may know retail marketing management is strategic for whole business.
  • Item
    Капіталізація в системі економічної безпеки підприємства
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Марченко, В. М; Marchenko, V.
    Ідентифіковано два концептуальні підходи до формування системи економічної безпеки: 1) система попередження та раннього реагування на основі вхідних сигналів про загрози, небезпеки та ризики; 2) система реагування на небезпеки та ризики у разі їх негативного впливу на результати діяльності підприємства. У статті здійснено виокремлення базових характеристик ідентифікованих концептуальних підходів до формування системи економічної безпеки. Обрані характеристики порівняння дозволили виявити різні цільові орієнтири та, відповідно, різні підходи до їх практичної реалізації, та різну властивість капіталізації в забезпеченні стану економічної безпеки. На основі узагальнення практичного досвіду функціонування системи економічної безпеки підприємств різних видів економічної діяльності виявлено нелінійну залежність капіталізації та стану економічної безпеки підприємства. Based on the generalization of existing interpretations of the concept of "economic security", it was found that economic security is a state of protection of the enterprise from external and internal threats, dangers and risks, conditions of safe operation and development, state of resource use and business opportunities. According to these interpretations two conceptual approaches to the formation of the economic security system have been identified: 1) a system of warning and early response based on input signals about threats, dangers and risks; 2) a system of response to hazards and risks in case of their negative impact on the results of the enterprise. The article highlights the basic characteristics of the identified conceptual approaches to the formation of the economic security system, which revealed the key differences and advantages of each of them. Selected characteristics of the comparison (input response indicators, control objects, initial results of economic security system management, economic security management methodology, system purpose, tools, place of resources in the system, place of capitalization in the system) allowed to identify different targets and, accordingly, different approaches to their practical implementation, and different properties of capitalization in ensuring the state of economic security. Based on the generalization of practical experience of the economic security system of enterprises of different types of economic activity, a nonlinear dependence of capitalization and the state of economic security of the enterprise is revealed. It is revealed that, depending on features of economic activity of the enterprise and the size of probable losses in case of occurrence of risks, reduction of the sizes of capitalization reduces losses of the enterprise.
  • Item
    Забезпечення економічної безпеки підприємств в сучасних умовах господарювання
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Гмиря, Вікторія Петрівна; Hmyria, V.; Кучеренко, Володимир Михайлович; Kucherenko, V.
    Метою дослідження є вивчення та адаптація підходів і методів оцінки рівня економічної безпеки господарюючого суб'єкта стосовно галузевих особливостей підприємств для промислових і сільськогосподарських напрямів. Завдання дослідження: вивчити теоретичні підходи до оцінки рівня економічної безпеки господарюючого суб'єкта, виявити сильні і слабкі сторони кожного підходу; адаптувати методи оцінки рівня економічної безпеки господарюючого суб'єкта до оцінки сільськогосподарських та промислових підприємств. Було встановлено, що найпоширенішими є такі методичні підходи до оцінки рівня економічної безпеки підприємства, як індикаторний, ресурсно-функціональний, комплексний, підхід на основі теорії економічних ризиків. Запропоновано доповнити розглянуті методики розрахунку зведеного коефіцієнта економічної безпеки підприємства показниками, що відображають ефективність використання ресурсів у сільськогосподарському виробництві і промислових підприємствах. In modern conditions of global economic volatility one of the most important tasks of science and practice is the development and implementation of a system of economic security of the enterprise. The entities are forced to adapt to the political and socio-economic instability, to search for adequate solutions the most difficult problems and ways to reduce threats to its functioning. The aim of the research is the study and adaptation of approaches and methods of evaluation of economic security of the business entity relative to the industry characteristics of enterprises, industrial and agricultural areas. Objectives of the study: to study theoretical approaches to assessing the level of economic security of an entity, identify the strengths and weaknesses of each approach; to adapt methods of assessing the level of economic security of an economic entity to the assessment of agricultural and industrial enterprises. During research following methods were applied: analysis and synthesis, comparative analysis, induction and deduction. It was found that the most common are methodological approaches to assessing the level of economic security of the enterprise, as an indicator, resource-functional, integrated, approach based on the theory of economic risks. According to the results of the analysis and evaluation of the functional components of economic security, they should be the basis for the development of a set of measures aimed at countering threats and increasing the level of economic security of the enterprise and, accordingly, expanding its adaptive capabilities to changing conditions economic activity, creating conditions for stable functioning and development. The implementation of the directions of ensuring economic security of the enterprise will create conditions not only for the stability of its functioning, but also improve the efficiency of financial and economic activities, and will also contribute to increasing the economic potential of industry and agriculture and the economy as a whole.
  • Item
    Сучасний стан організації обліку витрат підприємств готельно-ресторанного господарства
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Шільвінська, О. Л.; Shilvinska, O.; Глигало, Н. А.; Hlyhalo, N.; Кулик, Ю. М.; Kulyk, Y.
    У статті розглянуто особливості витрат підприємств готельно-ресторанного комплексу. Існуюча облікова система, на більшості підприємств готельно-ресторанного господарства, не відповідає вимогам і потребує досконального реформування. У статті проведено систематизацію принципів організації обліку витрат, що дозволить створити умови для достатнього рівня інформативності та урахування переліку всіх вимог щодо бухгалтерських звітів та вихідних даних про діяльність будь-якого підприємства. Проаналізовано особливості та відмінності організації витрат за місцями виникнення та центрами відповідальності. Обрання того чи іншого підходу до організації бухгалтерського обліку витрат на підприємствах готельно-ресторанного господарства має відповідати обраним методам калькулювання та обліку витрат. Обґрунтовано необхідність закріплення обраного методу обліку витрат у обліковій політиці підприємства. The article exams the costs accounting peculiarities of any hotel and restaurant complex. The author has analysed the principles and directions of costs accounting organizing. The main idea of the article is to study the current state of costs accounting at enterprises of the hotel and restaurant industry. A rationally organized accounting system can significantly increase the efficiency of management of the hotel and restaurant business. The existing accounting system at most hotel and restaurant enterprises does not meet the requirements and it needs to be thoroughly reformed. Only under the comprehensive solution of these problems there will be possible to form a successful concept of the accounting system in the hotel and restaurant industry. The peculiarities and differences of the expenses organizing by their places of origin and centers of responsibility have been analyzed. We believe that the choice of a particular approach to the organizing of costs accounting in the hotel and restaurant industry should correspond to the chosen methods of calculation and costs accounting. The formation of accounting policy at the hotel and restaurant enterprise is a complicated management process, because any accounting policy is an important tool in economic management of such important indicator as profit; and basing on its results, the decision-making information base is formed. The novelty of this study lies in the actualization of the enterprises costs accounting organizing in the hotel and restaurant industry. It has been substantiated the necessity of proper costs accounting organizing, the need to establish methods of costs accounting in the accounting policy. And only the correctly organized costs accounting will allow the enterprises of a hotel and restaurant business to be really competitive.
  • Item
    Критеріальний аналіз профілю захищеності інформації на підприємстві
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Маковський, І. Ю.; Makovskyi, I.
    У статті проведено аналіз критеріїв оцінки захищеності інформації, що циркулює в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах підприємства. Такий аналіз спрямований на визначення та формування мінімально-необхідного й достатнього функціонального профілю захищеності інформації на конкретному підприємстві в цілому, а також у процесі реалізації окремих бізнес-процесів. При цьому особливу увагу зосереджено на рентабельності реалізації обраного профілю захищеності, тобто, на співвідношенні збитків, що їх може завдати витік/втрата тієї чи іншої інформації до видатків, необхідних для реалізації відповідного профілю захищеності інформації. Окрім того, закладено підґрунтя для подальших досліджень щодо формування політики інформаційної безпеки на підприємстві з урахуванням рентабельності впровадження тих чи інших заходів. The article analyzes the criteria for assessing the security of information circulating in information, telecommunication and information and telecommunication systems of the enterprise. Such analysis is aimed at identifying and forming a minimumnecessary and sufficient functional profile of information security at a particular enterprise as a whole, as well as in the process of implementing individual business processes. Special attention is paid to the profitability of implementing the selected security profile, that is, to the ratio of losses that can be caused by the leakage / loss of a particular information to the expenses necessary for the implementation of the respective security profile. The article analyzes in detail the criteria of confidentiality, integrity criteria, accessibility criteria and criteria for the observation of information that circulates in information and telecommunication systems, as well as requirements for architecture, development environment, design process, environment, documentation and testing of the complex of facilities, that make up the warranty criterion. Particular attention is paid to the fact that the implementation of some security services is a prerequisite for the implementation of other services, so there are services without which it is impossible to implement a system of access delimitation, to implement functions that require the appointment of a system administrator, in particular administrative delimitation of access and to implement the service of integrity of the complex of means protection, which is also mandatory. In addition laid the groundwork for further research on the formation of information security policy at the enterprise, taking into account the profitability of implementing certain measures.
  • Item
    Планування та виконання бюджетних програм в аграрному секторі економіки України
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Титарчук, І. М.; Tytarchuk, I.
    Стаття присвячена розкриттю особливостей планування та виконання бюджетних програм в аграрному секторі економіки України. Авторкою проаналізовано напрями планування за програмами підтримки аграрного сектору та розпорядниками бюджетних коштів, висвітлено основні питання здійснення бюджетного планування та виконання запланованого бюджету вчасно і в повному обсязі. Окреслено важливі проблемні аспекти, що негативно позначаються на етапі здійснення планування та показниках виконання програм, призводячи до зниження очікуваного економічного ефекту від їх запровадження, розпорошеності державних коштів і, подекуди, невиконання бюджету. Внесено пропозиції щодо удосконалення планів формування бюджетних програм та ефективності виконання бюджету за видатками на аграрний сектор економіки України. Actuality of the problem is caused by necessity of specification in Ukraine budget programs of development the agricultural sector in Ukraine, which will contribute to the effective spending of public financial resources and will improve the overall economic climate in the agricultural sphere. The study of the assessment of planning of budget programs agricultural support demonstrates the need for more accurate implementation of the legislative acts in Ukraine. The article describes the existing strategic and political priorities in the field of agriculture and rural development, the main achievements and values of the agricultural sector. State support to the agricultural sector has undergone constant changes and transformations over the last 10 years, which complicates the effectiveness of its planning. Each year, planning is done on the basis of a situational vision and without proper assessment of the effectiveness of budget programs in previous years and analytical confirmation of the amount of financial resources needed. In the article changes in government spending aimed at supporting and developing agriculture and rural areas are discussed in detail. The analysis conducted in this article covers budget expenditures for the period 2014-2019 and identifies the possibility of reducing specific areas of inefficient government spending, and contains conclusions and recommendations for participants in the budget process, outlining the positive changes and identifying a number of issues that need to be addressed. Given the time and resource constraints for the study, official published budget-related documents have become a major source of data in the preparation of this study.
  • Item
    Процес управління Інтернет-маркетингом у сучасному інформаційному середовищі
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Брадулов, П. О.; Bradulov, P.
    У статті розглянуто побудову процесів управління Інтернет-маркетингом в сучасному інформаційному середовищі. Запропоновано підходи до управління Інтернет-маркетингу в залежності від типу товару. Систематизовано підходи до управління цифровими комунікаційними інструментами. Описані принципи комунікації в мережі відповідно до цільових дій користувачів. Визначено основі показники результативності та ефективності здійснення маркетингових комунікацій в Інтернеті, особливості їхнього розрахунку та аналітичних підходів до трактування результатів і подальше застосування відповідних управлінських висновків. In this article considered theoretical construction of Internet marketing management processes in the modern information environment. Approaches to Internet marketing management depending on the type of product are offered. Systematized approaches to the management of digital communication tools. The principles of communication in the network in accordance with the target actions of users are described. The indicators of efficiency and effectiveness of marketing communications on the Internet, features of their calculation and analytical approaches to the interpretation of results and further application of relevant management conclusions are determined on the basis. Internet marketing (or digital marketing) is a type of marketing communications, which gives a set of tools for its own specialization: media adv, contextual adv, search engine optimization (SEO), social media marketing (SMM), direct marketing (or also called email marketing), public relations (PR), including search engine reputation management (SERM), mobile marketing, sponsorship, partner marketing (or affiliate marketing). The problem of measurement the effectiveness of digital marketing is connected with the concept of the conversion rate, that is, the fact of the transition of the audience from visitors to the category of potential consumers and the visualization of success stages of the conversion process (also called conversion funnel). It is indicated that a permanent competitive analysis should be aimed at assessing the quantitative and qualitative indicators of the relevant channels, successful and unsuccessful elements or activities. The classification of adv campaigns types is described. It is stated that the concept of marketing communication in the Internet is based on the following mechanics: the user initiates the communication process and produces feedback (or clicks on adv material), which is expressed in the targeted actions (conversions). Users choose what to do: to follow the link or the banner, and which search requests to find, which results to pay attention to, what pages and content are relevant. Defying on this different types of adv campaign should be chosen.
  • Item
    Моніторинг ефективності маркетингу і розвитку спільнот споживачів бренду
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Шафалюк, М. С.; Shafalyuk, M.; Шафалюк, Олександр Казимирович; Shafalyuk, O.
    В статті доводиться, що особлива увага підприємств має приділятися моніторингу ефективності маркетингу і розвитку спільнот споживачів брендів. Показано, що однією з причин труднощів і проблем, які пов’язані з характеристиками і взаємозв’язками змінних, важливих для процедур маркетингового моніторингу кон’юнктури товарних ринків і розвитку спільнот споживачів брендів, є суб’єктність сприйняття економічних взаємодій і оцінок ефективності. Сучасні інформаційно-технологічні можливості на фоні безпрецедентного ускладнення розвитку ринків забезпечують, з одного боку, зростання значущості моніторингу серед інших спеціальних інструментів маркетингу, з іншого, досяжність високого рівня інтерактивності зв’язків у глобальних економічних системах відкритого типу. Нові технології кардинально зменшують масштаб інвестицій, необхідних для забезпечення успішності експериментів і результативності моніторингу. Particular attention in industrial enterprises should be paid to monitoring the efficiency of marketing and community consumer development of brands. Top managers must identify the key principles, methodology and technologies of interaction of participants in the process of enterprise management. One of the reasons for the difficulties and problems associated with the characteristics and relationships of variables that are important for the procedures of marketing monitoring of commodity markets is the subjectivity of the perception of economic interactions and performance evaluations. Fundamentally new approaches to the development of systems for monitoring the effectiveness of marketing and development of consumer communities of brands, based on the capabilities of modern digital technologies to support interactive interactions of enterprises directly with consumers and other market participants, form a more realistic and applied understanding of economies at different levels. Modern information technology capabilities against the background of unprecedented complexity of market development provide, on the one hand, the growing importance of monitoring among other special marketing tools, on the other hand, the achievement of a high level of interactivity in global economic systems. Although their basic principles and directions of monitoring the effectiveness of marketing and development of brand consumer communities in science are not completely substantiated, but new technologies, on the one hand, radically reduce the scale of investment, on the one hand, high coverage of target audiences by interactive exchanges of information that is important and representative for marketing decisions. Methodologies and performance for monitoring the efficiency of marketing and community consumer development of brands in development of economic systems need further improvement. That will be the subject of the future publications.
  • Item
    Проблеми кон’юнктури ринків у забезпеченні ефективності маркетингу і комерції підприємств
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Кривещенко, Вікторія Віталіївна; Kryveshchenko, Viktoriia; Кривещенко, Виктория Витальевна; Яковенко, Алла Казимировна; Iakovenko, A. К.
    У статті критично досліджено основні тенденції еволюції концепцій і підходів у визначенні та дослідженні кон’юнктури ринків, у спеціальному науково-практичному моделюванні та оцінюванні параметрів станів товарних ринків. Конструктивно опрацьовано проблематику та актуальні аспекти явищ і процесів, що визначають ефективність маркетингу та комерції підприємств, пов’язані з кон’юнктурними дослідженнями. Показано роль і значущість системних інтерпретацій та підходів до оцінювання і прогнозування кон’юнктури ринків за розвитку глобальної економіки інноваційного типу, зростання невизначеності та турбулентності соціально-економічного середовища. Акцентовано увагу на проблемах передбачення і методах проактивного запобігання кризових ситуацій і масштабних ризиків для бізнесу. Ідентифіковано значущі резерви підвищення результативності методичних підходів, а також бізнес-моделей українських підприємств, у розвитку логістичних систем, його інвестиційного забезпечення з урахуванням умов України, а також поточних і довгострокових тенденцій глобального ринку. Розроблено конкретні науково-практичні рекомендації з результативною їх апробацією, що демонструється прикладами реалізації пропонованих підходів. The article critically examines the main trends in the evolution of concepts and approaches in the definition and study of market conjuncture, in special scientific and practical modeling and evaluation of the parameters of the state of commodity markets. The issues and topical aspects of phenomena and processes that determine the effectiveness of marketing and commerce of enterprises related to market research have been constructively studied. The role and significance of systemic interpretations and approaches to assessing and forecasting market conjuncture in the development of a global economy of innovative type, increasing uncertainty and turbulence of the socio-economic environment are shown. Emphasis is placed on the problems of anticipation and methods of proactive crisis prevention and large-scale risks for business. Promising achievements of modern science in this area are identified; significant reserves for improving the effectiveness of methodological approaches, as well as business models and practices of Ukrainian enterprises, their marketing and commercial activities are identified. The inadmissibility of superficial theorizing, of focusing on the generation of new concepts and the accumulation of multidimensional descriptions in market researches is proved. More acceptable than search for new productive hypotheses is a consistent and wellorganized verification of the truth of existing ideas, focused on solving pressing problems of the economy, the activities of enterprises. The conclusions of the study indicate the existence of all necessary prerequisites for the effective application of modern models of proactive study of conditions and trends in market conjuncture, on the methodological basis of a system approach. Applied research in this direction is promising and will determine the direction of future publications.
  • Item
    Поведінковий аналіз ефекту фреймінгу на українському телебаченні
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Москаленко, Олександра Миколаївна; Moskalenko, Oleksandra; Москаленко, Александра Николаевна; Матвієнко, М. А.; Matvienko, M.; Рубінківська, С. О.; Rubinkivska, S.
    Стаття присвячена поведінковому аналізу ефекту фреймінгу на українському телебаченні. Розглянуто рекламу українських виробників продуктів харчування та напоїв. У статті деталізовано значення понять «фрейм», «фреймінг» і визначено їх роль у рекламі на українському телебаченні. Розкрито вплив мовних маніпуляцій і психологічних пасток на споживача. З’ясовано, що лінгвістичні фрейми в рекламі торговельних марок «Kinder Bueno», «Хрещатик», «Ласунка», «Торчин», «Ферма», «Kinder», «Lion», «Jacobs Monarch», «Neskafe», компаній «Coca Cola», «Sandora», «Danone», «Nestle» та інші, проаналізовані в межах цього дослідження, суттєво впливають на поведінку споживача та на його сприйняття ситуації й інформації. The article is devoted to the behavioural analysis of the framing effect on Ukrainian television. The object of research is frames and framing in advertising on Ukrainian television. The subject of the study is frames in commercials of Ukrainian producers, brands of food and beverages. The article details the meaning of the terms “frame”, “framing” and defines their role in advertising on Ukrainian television. Research methods. Critical analysis of information from various sources has been conducted to theoretically generalize the content of frames, framing and linguistic frames in advertising. The questionnaire method has been used to interview respondents and analyze their answers. Content analysis has been used in direct work with commercials. Results. The influence of language manipulations and psychological traps on the consumer has been revealed. Advertising of Ukrainian brands of food and beverages has been considered. Conclusions. First, it is substantiated that as of today advertising is a means of manipulating the subconscious of consumers. It is established that television advertising actively implements social values in the mass consciousness and determines models of human behaviour. Second, it is argued that framing allows consumer to choose certain aspects of reality and make them more visible in the communicative process, leading the consumer of this information to a certain interpretation of the phenomenon. Third, it has been found that the linguistic frames in the advertising of the brands and companies such as “Kinder Bueno”, “Khreshchatyk”, “Delicacy”, “Torchin”, “Farm”, “Kinder”, “Lion”, “Jacobs Monarch”, “Neskafe”, “Coca-Cola”, “Sandora”, “Danone”, “Nestle” and others analyzed in this study have a significant impact on consumer behaviour and perception of the situation and information. Thus, the effect of framing on Ukrainian television has a powerful influence that can also be used in neuromarketing.
  • Item
    Організаційне забезпечення якості управління підприємством
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Муренець, І. Г.; Murenets, I.
    Досліджено проблеми організаційного забезпечення якості управління промисловим підприємством, розглянуто етап вибору координатора з якості управління на основі методу аналізу ієрархій, де критеріями оцінювання виступають управлінські якості, соціальні якості та особистісні якості. Запропоновано рекомендації щодо організаційного забезпечення якості управління підприємством на основі впровадження координатора з якості управління підприємством. Він повинен мати доступ до всіх видів і рівнів інформації, мати у своєму розпорядженні офіційні повноваження своєї посади в ієрархії управління підприємством, що дозволить йому приймати рішення, у тому числі кадрові, мати високий особистісний і професійний авторитет. The problems of organizational quality assurance of industrial enterprise management are investigated, and the stage of selection of the coordinator on quality management based on the method of hierarchies analysis, where the criteria of evaluation are managerial qualities, social qualities and personal qualities. The author proposes recommendations on organizational quality assurance of the enterprise management based on the implementation of the quality management coordinator of the enterprise and emphasizes its competencies. The quality coordinator must have access to all types and levels of information; have the official authority of his position in the hierarchy of enterprise management that will allow him to make decisions, including staffing; submit directly to one of the Deputy CEOs or directly to the CEO in order to have relative independence from the heads of other functional units of the enterprise; have high personal and professional authority. The introduction of quality coordinator functions improves the organizational structure of management. Quality coordinators should report to employees in other departments who have previously performed management functions, or functions that can be attributed to management, which will allow the company to save significant costs by attracting outsiders. In addition, this will clearly differentiate management functions according to the goals and objectives of each structural unit and increase the level of managerial decision-making competence. This offer is relevant for large and medium-sized machine-building enterprises that have significant production capacity, production volumes and sales and occupy a specific segment of the target market. For small engineering companies, it is advisable to introduce only a quality coordinator. The main responsibilities of a quality coordinator include: setting promising goals and objectives for improving the quality of enterprise management; consistency of quality of management of all types of activity of the enterprise; setting goals and limits; development of a strategic plan, determination of the necessary financial resources and budget of the strategic plan on quality of management; quality management of the enterprise: accounting, control and analysis of complex indicators of existence of the enterprise.
  • Item
    Девіантна економіка під впливом позитивів соціалізації
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Димченко, О. В.; Dymchenko, O.; Свічко, С. О.; Svichko, S.
    У статті розглянуто актуальні теоретико-концептуальні проблеми девіації як соціального явища та його особливості в процесах економічного розвитку. Визначено необхідність інституційного підходу до вирішення цих проблем, що забезпечує розгляд єдності економіки і соціуму в умовах протиріч, нерівноваги і невизначеності. Розкрито особливості девіантної економіки, що стосуються як негативних характеристик її агентів, так і конструктивних складових девіації. Запропоновано логіко-структурну модель деструктивних девіацій і схему пріоритетних напрямків дослідження підприємництва як організаційно-господарського різновиду економіки. На основі узагальнення поглядів науковців на зв`язок девіантної економіки з соціальними проблемами, визначено можливі шляхи і методи підтримки підприємництва як домінантного фактору позитивного впливу на соціально-економічний розвиток регіонів. The article deals with actual theoretical and conceptual problems of deviance as a social phenomenon and its peculiarities in the processes of economic development. The necessity of an institutional approach to solving these problems, which provides consideration of the unity of economy and society in the conditions of contradictions, imbalances and uncertainties, is determined. The peculiarities of deviant economy, which are related to both the negative characteristics of its agents (shadow schemes, negative impact on the environment, poverty of the population), as well as the structural components of deviance (development of entrepreneurship, strengthening of local self-government, creation of social enterprises) are revealed. The logical-structural model of destructive deviations and the scheme of priority directions of the study of entrepreneurship as organizational and economic kind of economy are offered. On the basis of generalization of different views of scientists on the connection of deviant economy with social problems, the causes of deviant behavior have been identified and possible ways and methods of supporting entrepreneurship as a dominant factor of positive influence on the socio-economic development of regions are shown. One of the ways of reducing the negative deviant influence is socialization. Social entrepreneurship is a significant component of socialization. The peculiarities of social entrepreneurship, which is increasingly spreading in Ukraine, have been identified. It characterize this sector of economy as the most responsible for linking the economy with society. It is determined that for Ukraine with its poverty of the majority of the population, with the shadow economy, the creation of social enterprises, the development of small business and its orientation not only to the market and profit, but also to solving social problems, should become an important priority of both state policy and communities, through the united territorial communities that actively strengthen positions of self-government.