Трансформація вартості підприємства в умовах становлення економіки знань

Thumbnail Image
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Державний вищий навчальний заклад «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»
Abstract
Глибинні зміни в інформаційному суспільстві детермінуються зростанням ролі знань та інформації як ресурсів, що характеризуються здатністю швидко втрачати актуальність, невичерпністю, а у разі виключної унікальності – високим вартісним виразом. Актуалізація даної тенденції обумовлена появою економіки знань. Питання формування, оцінювання та управління вартістю підприємства становлять значний інтерес серед українських і зарубіжних дослідників. Однак ряд аспектів потребують уточнення, зокрема, проблематика трансформації структури ринкової вартості фірми та нових підходів до управління вартістю підприємств. Метою дослідження є обґрунтування процесу трансформації теоретичних підходів і методичного інструментарію оцінки вартості підприємства під впливом динамічних змін економічного середовища з урахуванням українських умов і розробка методичних рекомендацій щодо оцінки вартості підприємства. В основу дослідження вказаної проблеми покладено загальнонаукові методи пізнання економічний явищ і процесів, а також спеціальні методи дослідження (економіко-математичний, статистичний аналіз, метод експертних оцінок і прогнозування). У статті розглядаються підходи до оцінки вартості компанії, що базуються на двох групах принципів – заснованих на понятті факторів виробництва, які генерують дохід, і заснованих на поведінці ринку в умовах економіки знань. Під впливом мінливого зовнішнього середовища, інноваційних перетворень всередині підприємства потрібна істотна активізація підприємницької діяльності. Розв’язання цієї проблеми є неможливим без модернізації способів і механізмів цього розвитку, зміни його пріоритетів, ринкових інститутів, відносин між суб'єктами економічної діяльності, ресурсної бази. Висновки. Трансформація вартості підприємства є одним із ключових чинників підвищення ефективності господарської діяльності, від нього залежить стабільне функціонування, динамічний розвиток, позиція підприємства на ринку тощо. За таких умов при управлінні вартістю підприємства ефективним виявляється застосування системного підходу, що підпорядкований загальній меті розвитку підприємства та визначає доцільність управлінських рішень залежно від ситуації, яка виникає під впливом внутрішнього і зовнішнього середовища підприємства. Deep changes in the information society are determined by the growth of the role of knowledge and information as resources, which are characterized by the ability to quickly lose their relevance, inexhaustibility, and in the case of exceptional uniqueness – high cost. The actualization of this trend is due to the emergence of the knowledge economy. The issues of formation, evaluation and management of value of an enterprise are of considerable interest among Ukrainian and foreign researchers. However, a number of aspects need clarification, in particular, the problems of transforming the structure of the market value of a company and new approaches to managing the value of enterprises. The purpose of the article is to substantiate the process of transformation of theoretical approaches and methodological tools for estimating the value of an enterprise under the influence of dynamic changes in the economic environment, taking into account Ukrainian conditions and the development of methodological recommendations for assessing the value of an enterprise. The research is based on the general scientific methods of cognizing economic phenomena and processes, as well as special research methods (economic-mathematical, statistical analysis, expert estimation and forecasting methods). The article examines approaches to the valuation of a company, which are based on two groups of principles – based on factors of production that generate income, and based on market behavior in the context of knowledge economy. Under the influence of the changing external environment, innovative transformations within the enterprise, a significant increase in business activity is necessary. The solution to this problem is impossible without upgrading the methods and mechanisms of this development, changing its priorities, market institutions, relations between subjects of economic activity, the base of resources. Conclusions. The transformation of the value of the enterprise is one of the key factors for improving the efficiency of economic activity, it depends on its stable operation, dynamic development, the position of the enterprise in the market, and other. Under such conditions, in the process of management of value of an enterprise, it is effective to apply a systematic approach, which is subordinated to the general goal of enterprise development and determines the expediency of management decisions depending on the situation that occurs under the influence of the internal and external environment of the enterprise. Глубинные изменения в информационном обществе детерминируются ростом роли знаний и информации как ресурсов, характеризующихся способностью быстро терять актуальность, неисчерпаемостью, а в случае исключительной уникальности - высокой стоимостью. Актуализация данной тенденции обусловлена появлением экономики знаний. Вопросы формирования, оценки и управления стоимостью предприятия представляют значительный интерес среди украинских и зарубежных исследователей. Однако ряд аспектов нуждаются в уточнении, в частности, проблематика трансформации структуры рыночной стоимости фирмы и новых подходов к управлению стоимостью предприятий. Целью исследования является обоснование процесса трансформации теоретических подходов и методического инструментария оценки стоимости предприятия под влиянием динамических изменений экономической среды с учетом украинских условий и разработка методических рекомендаций по оценке стоимости предприятия. В основу исследования указанной проблемы положены общенаучные методы познания экономический явлений и процессов, а также специальные методы исследования (экономикоматематический, статистический анализ, метод экспертных оценок и прогнозирования). В статье рассматриваются подходы к оценке стоимости компании, которые базируются на двух группах принципов – основанных на факторах производства, которые генерируют доход, и основанных на поведении рынка в условиях экономики знаний. Под влиянием меняющейся внешней среды, инновационных преобразований внутри предприятия нужна существенная активизация предпринимательской деятельности. Решение этой проблемы невозможно без модернизации способов и механизмов этого развития, изменения его приоритетов, рыночных институтов, отношений между субъектами экономической деятельности, ресурсной базы. Выводы. Трансформация стоимости предприятия является одним из ключевых факторов повышения эффективности хозяйственной деятельности, от него зависит стабильное функционирование, динамичное развитие, позиция предприятия на рынке и тому подобное. При таких условиях при управлении стоимостью предприятия эффективным оказывается применение системного подхода, который подчинен общей цели развития предприятия и определяет целесообразность управленческих решений в зависимости от ситуации, которая возникает под влиянием внутренней и внешней среды предприятия.
Description
Keywords
інформація, знання, економіка знань, інноваційна діяльність, вартість підприємства, управління вартістю підприємства, information, knowledge, knowledge economy, innovation activity, value of enterprise, enterprise value management, информация, знания, экономика знаний, инновационная деятельность, стоимость предприятия, управление стоимостью предприятия
Citation
Романишин В. О. Трансформація вартості підприємства в умовах становлення економіки знань / Романишин В. О., Уманців Г. В. // Економічний вісник університету : зб. наук. пр. / Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т ім. Г. Сковороди ; [редкол.: Л. О. Мармуль (голов. ред.) та ін.]. – Переяслав-Хмельницький, 2019. – Вип. 41. – С. 57–67.