Необхідність податкового контролю малого та середнього бізнесу

Thumbnail Image
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавничий Дім «ІНЖЕК»
Abstract
Метою статті є дослідження необхідності проведення податкових перевірок для малого та середнього бізнесу (далі – МСБ) в частині попередження ухилення від сплати податків. Систематизовані види податкових перевірок, що передбачені Податковим кодексом України (далі – ПКУ). Деталізуються особливості зазначених перевірок і їх ключові характеристики. Обґрунтовується необхідність проведення попередніх контрольних заходів як превентивного контролю фінансової грамотності та сумлінності платників податків. Наведено один із варіантів проведення такого моніторингу самостійно платниками податків за допомогою засобів електронного кабінету платника податків. Деталізовано особливості активації платника податку через електронний цифровий підпис. Етапи активації подано у вигляді покрокової інструкції. На прикладі єдиного податку та єдиного соціального внеску продемонстровано неузгодженість податкового законодавства та його трактування в електронному кабінеті платника податків. Візуалізовано механізм роботи в зазначеному електронному ресурсі. Розглянуто можливі напрями роботи податкових органів з упередження виникнення порушень податкового законодавства з боку суб’єктів господарювання МСБ. Вони згруповані у 3 напрями: навчання платників податків, спрощення електронного кабінету платника податків, прозорість напрямків використання сплачених ним податків. Розробка ефективних кабінетів платника вимагає використання сучасного досвіду дизайну інтерфейсів користувачів. Кабінет має бути побудований на принципах максимальної функціональності та зручності для користувача. Ці вимоги можуть бути забезпечені грамотним встановленням технічного завдання як перед розробником, обраним державою, так і сторонніми організаціями, в разі надання їм доступу до інформації через АРІ. У другому випадку є широке коло зацікавлених організацій, такі як банки та платіжні агрегатори, конкуренція між якими є потенційно ефективним інструментом з удосконалення сервісів. The aim of the article is to study the need for conducting tax audits of small and medium-sized enterprises (hereinafter referred to as SMEs) in the context of preventing tax evasion. The types of tax audits envisaged by the Tax Code of Ukraine (TCU) are systematized. The features of these audits and their key characteristics are detailed. The necessity of implementing previous control measures as preventive control of financial literacy and integrity of taxpayers is substantiated. One of the options for conducting such monitoring by taxpayers on their own using the means of the taxpayer electronic account is given. The features of taxpayer activation through an electronic digital signature are detailed. The activation stages are presented as a step-by-step instruction. Using the example of the common tax and the unified social tax, the inconsistency of tax legislation and its interpretation in the taxpayer electronic account is demonstrated. The mechanism of working in the mentioned electronic resource is visualized. Possible directions for tax authorities’ preventing the occurrence of tax violations by SMEs are examined. They are grouped into 3 areas: training for taxpayers, simplification of the taxpayer electronic account, transparency in using the taxes paid by them. The development of effective taxpayer accounts requires using modern interface design. The account should be built based on the principles of maximum functionality and user-friendliness. This can be ensured through competent setting of technical requirement both for the developer selected by the state and third-party organizations, if they are provided access to the information through the API. In the second case, there is a wide range of interested organizations, such as banks and payment aggregators, the competition among which is a potentially effective tool for improving services. Целью статьи является исследование необходимости проведения налоговых проверок для малого и среднего бизнеса (далее – МСБ) в части предупреждения уклонения от уплаты налогов. Систематизированы виды налоговых проверок, предусмотренных Налоговым кодексом Украины (далее – НКУ). Детализированы особенности указанных проверок и их ключевые характеристики. Обоснована необходимость проведения предыдущих контрольных мероприятий как превентивного контроля финансовой грамотности и добросовестности налогоплательщиков. Приведен один из вариантов проведения такого мониторинга самостоятельно налогоплательщиками с помощью средств электронной кабинета налогоплательщика. Детализированы особенности активации налогоплательщика через электронную цифровую подпись. Этапы активации представлены в виде пошаговой инструкции. На примере единого налога и единого социального взноса продемонстрирована несогласованность налогового законодательства и его трактовки в электронном кабинете налогоплательщика. Визуализирован механизм работы в указанном электронном ресурсе. Рассмотрены возможные направления работы налоговых органов по предупреждению возникновения нарушений налогового законодательства со стороны субъектов хозяйствования МСБ. Они сгруппированы в 3 направления: обучение налогоплательщиков, упрощение электронного кабинета налогоплательщика, прозрачность направлений использования уплаченных им налогов. Разработка эффективных кабинетов плательщика требует использования современного опыта дизайна интерфейсов. Кабинет должен быть построен на принципах максимальной функциональности и удобства для пользователя. Эти требования могут быть обеспечены грамотным установлением технического задания как перед разработчиком, выбранным государством, так и сторонними организациями, в случае предоставления им доступа к информации через API. Во втором случае есть широкий круг заинтересованных организаций, такие как банки и платежные агрегаторы, конкуренция между которыми является потенциально эффективным инструментом по совершенствованию сервисов.
Description
Keywords
податковий контроль, фінансова грамотність, податкові перевірки, електронний кабінет платника податків, електронний цифровий підпис, єдиний податок, єдиний соціальний внесок, tax control, financial literacy, tax audits, taxpayer electronic account, electronic digital signature, common tax, unified social tax, налоговый контроль, финансовая грамотность, налоговые проверки, электронный кабинет налогоплательщика, электронная цифровая подпись, единый налог, единый социальный взнос
Citation
Рудик Н. В. Необхідність податкового контролю малого та середнього бізнесу / Рудик Н. В. // Проблеми економіки. – 2019. – № 4. – С. 186–192.