Show simple item record

dc.contributor.authorШаркова, Ірина Миколаївна
dc.contributor.authorSharkovа, Irina
dc.contributor.authorШаркова, Ирина Николаевна
dc.date.accessioned2021-05-06T12:07:17Z
dc.date.available2021-05-06T12:07:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationШаркова І. М. Образ добросовісного суб’єкта права в історії культури: виокремлення універсальних критеріїв / І. М. Шаркова // Часопис Київського університету права : укр. наук.-теорет. часоп. / Київ. ун-т права НАН України, Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАН України ; [редкол.: Ю. С. Шемшученко (голов. ред.) та ін.]. – Київ, 2021. – Вип. 3. – С. 56–59.uk_UA
dc.identifier.issn2219-5521
dc.identifier.urihttps://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/35927
dc.description.abstractСтаття присвячена проблемі визначення статусу добросовісного суб’єкта права. Для більш глибокого з’ясування проблеми здійснено аналіз образа добросовісного суб’єкта права в Стародавньому Римі. Спеціально досліджено поняття джентльмена в англійській правовій традиції. Зокрема, було встановлено, що в сучасному міжнародному торговому праві джентльмен – це, по суті, пересічна «людина розумна», носій здорового розуму. Це дало можливість зробити висновок про те, що сучасний образ добросовісного суб’єкта найбільшою мірою актуалізує критерій здорового глузду. The article is devoted to the problem of Good Faith Subjects` status in law. For a better understanding of the problem, image of good faith subjects of law in Ancient Rome was analyzed. In particular, it was found that in roman law, the term bonus pater familias (good family father) refers to a standard of good faith subjects of law. In the English version, this concept was translated as «that of a man of ordinary prudence in managing his own affairs». The concept of a gentleman in the English legal tradition is specially studied. English noun ‘gentleman’ dates back to the Old French word ‘gentilz hom’ (graceful, refined man). That was why the social category of gentleman is considered as “the nearest, contemporary English equivalent of the noblesse of France.” (Maurice Hugh Keen). Now, a gentleman is not just any man of good and courteous conduct, but a certain person having legal personality in accordance with the standard of common law. In conformity with the dimension of public law, the English social category of gentleman captures a right of certen classe of the British nobility. But in accordance with modern private law the connotation of the term gentleman corresponds to the Rome legal institute of bonus pater familias. The double origin of this term from the status of a knight and the social position of the merchant causes a controversial interpretations of its meaning. In contemporary usage, the word gentleman is ambiguously defined, because “to behave like a gentleman” communicates as little praise or as much criticism as the speaker means to imply; thus, “to spend money like a gentleman” is criticism, but “to conduct a business like a gentleman” is praise (Walter Alison Phillips). In modern International Trade Law a gentleman is essentially a ‘man of sense’, ‘а man of judgment’ or a reasonable person. So United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods (1980), The UNIDROIT Principles of International Commercial Contract and the Principles of European Contract Law provided a rule, which offers an opportunity for such an interpretation. ‘the contract is to be interpreted according to the meaning that reasonable persons of the same kind as the parties would give to it in the same circumstances’. It led to the conclusion that the modern image of a good faith subject to the greatest extent actualizes the criterion of common sense. Статья посвящена проблеме определения статуса добросовестного субъекта права. Для более глубокого выяснения проблемы осуществлен анализ образа добросовестного субъекта права в Древнем Риме. Специально исследовано понятие джентльмена в английской правовой традиции. В частности, было установлено, что в современном международном торговом праве джентльмен – это, по сути, обычный «человек разумный», носитель здравого ума. Это позволило сделать вывод о том, что современный образ добросовестного субъекта в наибольшей степени актуализирует критерий здравого смысла.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherІнститут держави і права імені В. М. Корецького НАН Україниuk_UA
dc.subjectправова культураuk_UA
dc.subjectпринцип добросовісностіuk_UA
dc.subjectдобросовісний суб’єктuk_UA
dc.subjectздоровий глуздuk_UA
dc.subjectрозумна людинаuk_UA
dc.subjectlegal cultureuk_UA
dc.subjectgood faith principleuk_UA
dc.subjectgood faith subjectuk_UA
dc.subjectcommon senseuk_UA
dc.subjectreasonable personuk_UA
dc.subjectюридическое образованиеuk_UA
dc.subjectправо и справедливостьuk_UA
dc.subjectюриспруденцияuk_UA
dc.subjectобщие принципы праваuk_UA
dc.subjectдобросовестностьuk_UA
dc.subjectзлоупотребление правомuk_UA
dc.titleОбраз добросовісного суб’єкта права в історії культури: виокремлення універсальних критеріївuk_UA
dc.title.alternativeImage of Good Faith Subjects of Law in Legal Cultural History: Definition of Universal Standardsuk_UA
dc.title.alternativeОбраз добросовестного субъекта права в истории правовой культуры: определение универсальных критериевuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc340.1uk_UA


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record