Trends in the chinese poultry meat market: prospects for the Ukrainian exporters

Abstract
In recent decades, an increase in an average income and population has increased the production of all types of meat, of which poultry accounts for the largest share. In particular, chicken consumption is increasing significantly in fast-growing and densely populated countries such as China and India. Lower prices among other types of meat, the fast growth of chickens, efficient production, promotion of the beneficial properties of chicken and absence of religious restrictions are the main reasons for the growing popularity of this type of meat. Ukrainian export of chicken meat will grow and exceed import in both volume and value, despite the possible threats and the unstable situation with the Covid-19. China’s import orientation and the growing Chinese demand for finished products, together with the growth of production capacity and several advantages of Ukrainian chicken meat, give grounds to consider this trade cooperation beneficial for both parties. The purpose of this article is to analyze the World, Chinese and Ukrainian chicken market, key trends and prospects, to provide recommendations for trade activities of these two countries in the market. The authors highlight the following main opportunities for poultry export from Ukraine to China: the introduction of new technologies in production, intensive investment in the development and construction of production facilities, the growth of poultry livestock and the emergence of new species. These opportunities will strengthen the price competitiveness of Ukrainian producers, Ukraine’s market position among competing countries and improve cooperation with China. Протягом останніх десятиліть збільшення середніх доходів та кількості населення підвищило виробництво всіх видів м’яса, з якого курятина становить найбільшу частку. Зокрема, споживання курятини суттєво збільшується в густонаселених країнах, які швидко зростають, такі як Китай та Індія. Нижча ціна з-поміж інших видів м’яса, швидкі темпи росту курей, ефективне виробництво, відсутність релігійних обмежень та просування корисних властивостей курятини – основні причини зростаючої популярності даного виду м’яса. В Україні зростатиме експорт курячого м’яса, який переважатиме імпорт як за обсягом, так і у вартісному вираженні всупереч можливих загроз та нестабільну ситуацію з пандемією Covid-19. Імпортна орієнтованість Китаю та зростання китайського попиту на готову продукцію, разом із зростанням виробничих потужностей та низки переваг м’яса курятини українських виробників, дають підстави вважати їх торгівельну співпрацю вигідною для обох сторін. Метою даної статті є дослідження світового, китайського й українського ринку курятини, ключових тенденції та перспектив, надання рекомендацій щодо торгівельної діяльності цих двох країн на ринку. Серед основних можливостей експорту курятини з України в Китай автори виділяють: упровадження новітніх технологій на виробництві, інтенсивні капіталовкладення в розвиток та будівництво виробничих об’єктів, зростання поголів’я птиць та поява нових видів. Ці можливості посилять цінову конкурентоспроможність українських виробників, зміцнять позицію України на ринку серед країн-конкурентів та покращить співробітництво з Китаєм. В течение последних десятилетий увеличение средних доходов и численности населения увеличило производство всех видов мяса, из которого курятина составляет наибольшую часть. В частности, потребление курятины существенно увеличивается в густонаселенных странах, которые быстро растут такие, как Китай и Индия. Низкая цена среди других видов мяса, быстрые темпы роста кур, эффективное производство, отсутствие религиозных ограничений и продвижение полезных свойств курятины – основные причины растущей популярности данного вида мяса. В Украине будет расти экспорт куриного мяса, который превысит импорт как по объему, так и в стоимостном выражении, вопреки угрозам и нестабильной ситуации с пандемией Covid-19. Импортная ориентированность Китая и рост китайского спроса на готовую продукцию вместе с ростом производственных мощностей и ряда преимуществ мяса курицы украинских производителей дают основания считать их торговое сотрудничество выгодным для обеих сторон. Целью данной статьи является исследование мирового, китайского и украинского рынка курятины, ключевых тенденций и перспектив, предоставление рекомендаций по торговой деятельности этих двух стран на рынке. Среди основных возможностей экспорта курятины из Украины в Китай авторы выделяют: внедрение новейших технологий на производстве, интенсивные капиталовложения в развитие и строительство производственных объектов, рост поголовья птиц и появление новых видов. Эти возможности усилят ценовую конкурентоспособность украинских производителей, укрепят позиции Украины на рынке среди стран-конкурентов и улучшат сотрудничество с Китаем.
Description
Keywords
China, Chinese market, poultry meat market, Ukrainian export, consumption, production, Китай, китайський ринок, ринок м’яса птиці, український експорт, споживання, виробництво, Китай, китайский рынок, рынок мяса птицы, украинский экспорт, потребление, производство
Citation
Osadchuk V. Trends in the chinese poultry meat market: prospects for the Ukrainian exporters / V. Osadchuk, V. Shaidetska, O. Drobotiuk // Китаєзнавчі дослідження. – 2020. – № 2. – С. 93–102.