Універсальна модель компетентностей для роботи у дистанційному режимі

Abstract
У статті представлено методологічний аспект формування та впровадження універсальної моделі компетентностей для працівників, що перейшли на дистанційний режим роботи, що й визначає актуальність та новизну дослідження. Наведено теоретичний аналіз понять “компетенція” і “компетентність”. Установлений взаємозв'язок між ними і обґрунтоване їх розмежування. Авторами досліджено соціальні та особистісні аспекти компетентності працівника, який перейшов на дистанційний формат роботи. Розроблено профіль соціально-особистісних компетентностей. Проведено професійне опитування та обґрунтовано важливість наявності компетентностей у працівників, що працюють у дистанційному режимі. Виокремлено поведінкові індикатори для ключових компетентностей. Запропонована універсальна модель компетентностей. Розраховані відповідні вагові коефіцієнти компетентностей на основі експертного опитування. Розроблено рекомендації для втілення представленої моделі та оцінювання працівників, прийняття відповідних управлінських рішень. The relevance of scientific research is determined by an event that is becoming increasingly important and widespread, namely, the COVID-19 pandemic, which has quickly changed companies’ approaches to work and carried out serious checks in various processes and systems. The staff nowadays carries knowledge, skills and abilities, and the employee becomes the leading factor in the development of any organization and the main factor in the formation of its stable competitive advantages. In this article, we have studied the methodological aspect of the formation and implementation of a universal model of competencies for employees who have switched to remote work, which determines the relevance and novelty in authors’ views. The authors give a theoretical analysis to understand “competence” and “competency”, based on research in the scientific literature, the main approaches to the interpretation of data to understand are considered and presented. The relationship between them is established and their differentiation is justified as well. We have investigated the social and personal aspects of the competence of an em - ployee who switched to working remotely. A profile of social and personal competencies has also been deve loped. The authors conducted a survey, the target audience of which was chosen as the social networks LinkedIn and Facebook, namely HR directors, managers, business partners and employers. The research we have justified the importance of having the selected competencies among employees working remotely; identified the necessary level of proficiency in each of them; described behavioral indicators for key competencies. Based on the obtained results, the authors propose a universal model of competences. Taking into consideration the Likert total rating scale and the results of the conducted expert survey among experts from among experienced HR specialists and HR directors of various companies in Ukraine, we have calculated weighting coefficients. We have worked out recommendations for evaluating employees using the Harington scale and estimated coefficients, implementing an effective remote working mode, making appropriate management decisions, among which we suggest the next: organizing training for the employee, organizing a blended-online and in person mode and providing a greater share of responsibility to the employee and the ability to make independent decisions. В статье представлен методологический аспект формирования и внедрения универсальной модели компетентностей для работников, которые перешли на дистанционный режим работы, что и определяет актуальность и новизну исследования. Приведен теоретический анализ понятий “компетенция” и “компетентность”. Установлена взаимосвязь между ними и обосновано их разграничение. Авторами исследованы социальные и личностные аспекты компетентности сотрудника, перешедшего на дистанционный формат работы. Разработан профиль социально-личностных компетентностей. Проведен профессиональный опрос и обоснована важность наличия компетентностей у персонала, переведенного на дистанционный режим. Выделены поведенческие индикаторы для ключевых компетентностей. Предложена универсальная модель компетентностей. Рассчитаны соответствующие весовые коэффициенты компетентностей на основе экспертного опроса. Разработаны рекомендации для воплощения представленной модели и оценки работников, принятия соответствующих управленческих решений.
Description
Keywords
компетентність, компетенція, дистанційний режим, модель компетентностей, оцінювання працівників, competence, competency, working remotely, competence model, employee assessment, компетентность, компетенция, дистанционный режим, модель компетентностей, оценивание сотрудников
Citation
Волобоєва І. О. Універсальна модель компетентностей для роботи у дистанційному режимі [Електронний ресурс] / Волобоєва Ірина Олександрівна, Кравчук Оксана Іванівна, Паращук Єлизавета Юріївна // Економіка та суспільство : електр. наук. фах. вид. / М-во освіти і науки України, Мукачів. держ. ун-т ; [редкол.: М. І. Стегней (голов. ред.) та ін.]. – Електрон. текст. дані. – Мукачево, 2021. – Вип. 25. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/273/261. – Назва з титул. екрану.