Конкурентоспроможність транснаціональних корпорацій високотехнологічного бізнесу

No Thumbnail Available
Date
2016-05
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Дисертацію присвячено дослідженню систем управління конкурентоспроможністю транснаціональних корпорацій за умов становлення техноглобалізму. У дисертації виявлено умови, прояви та особливості конкуренції за умов глобальної турбулентності, розкрито сучасні механізми та інструменти забезпечення конкурентоспроможності високотехнологічних ТНК. Охарактеризовано сучасні методики оцінювання конкурентоспроможності високотехнологічних компаній та проведено їх систематизацію на підставі узагальнення корпоративних практик. У дисертації запропоновано моделі управління конкурентоспроможністю супервисокотехнологічних, середньовисокотехнологічних ТНК, а також малих та середніх компаній високотехнологічного бізнесу. Виявлено і комплексно оцінено крос-культурну специфіку конкурентоспроможності високотехнологічних компаній. Обґрунтовано використання процесного підходу у системі управління глобальних компаній високотехнологічного бізнесу. Обґрунтовано шляхи нарощування конкурентних позицій українських компаній у високотехнологічних сегментах глобального ринку нормативноправовими, організаційно-регуляторними, фінансовими та мотиваційними інструментами на мікро-, мезо- та макрорівні. The thesis is devoted to the research of the management systems of competitiveness of multinational corporations in the era of technoglobalism establishment. The thesis is revealed conditions, consequences and peculiarities of competition in terms of global turbulence, disclosed modern mechanisms and instruments of ensuring the competitiveness of high-tech multinationals. The main tendencies and peculiarities of global competitiveness of high-tech companies in turbulent global environment conditions are substantiated in the thesis. Among them there are the uneven developments, the unpredictability of events and aggressiveness of market players. This is catalyzed by the rapid technological progress, information revolution, huge amount of innovation, continuing economical growth and hypercompetition, as well as financial markets development, the appearance of new financial instruments and financial markets involvement in the globalization process. The evolution of generations of multinational corporations, which is demonstrated by five historical development periods: colonial-primary cartels and syndicates (1870th -1914th), military-technical direction trust corporations (1914th - 1950th), production-investment companies with developed international branch network (1950th -1980th), multinationals with planetary market vision (1980th -2000th) and global high-tech companies (after 2000th) is revealed in the thesis. Each of these types of corporations operates on certain theoretical basis, has appropriate competitive advantages and specific tools to implement them. The cross-cultural peculiarities of competitiveness management in multinationals of various countries are discovered. These differences are divided on two criteria: key competitiveness indicator and key individual responsible for competitiveness. The first criterion such as key competitiveness indicator includes market capitalization and market share, in turn such criterion as key individual responsible for competitiveness includes executive management and board of directors. According to such criteria there are four models of corporate management: executive management model (USA), joint stock management model (United Kingdom), balanced management model (Germany) and consensual management model (Japan). The integrated systems of competitiveness management based on the experience of key players on high-tech markets are proposed in the thesis. There are three such systems: for super-high-tech multinationals, for medium-high-tech multinationals, as well as for small and medium high-tech companies. The first one (for super-high-tech multinationals) includes key management instruments of strengthening of company competitive positions, which allow concretizing of using basic management functions, such as strategic forecast and planning, organization, processes, metrics, reward, studying and personnel, in context of achieving priority competitive aims, such as strong leadership positions in appropriate sectors, mental-business integration, strategic coherence, creative values, neutralization of organizational antibodies (resistance), network activity, competitive-valuable parameterization. The second one (for mediumhigh-tech multinationals) includes the key link (innovation culture) and four peripheral links (strategies, financial mechanisms, motivation and reengineering. The core of the third system (for small and medium high-tech companies) is strong leadership that sets ambitious goals and determines and directs internal competence of the company (reliance on own strength, use of command management, on-going radical and incremental innovation, as well as motivated personnel). All these efforts focused on global orientation on high-tech niche markets by achieving undeniable competitive advantages, proximity to the customer and involvement in international strategic alliances. Key factors of strengthening of competitive advantages of Ukrainian companies on global markets are indicated in the thesis. The ways of increasing the competitive position of Ukrainian companies in high-tech segments of the global market by statutory, organizational and regulatory, financial and motivational tools on micro, meso and macro level are reasoned in the thesis. Диссертация посвящена исследованию систем управления конкурентоспособностью транснациональных корпораций в условиях становления техноглобализма. В диссертации выявлены условия, проявления и особенности конкуренции в условиях глобальной турбулентности, раскрыты современные механизмы и инструменты обеспечения конкурентоспособности высокотехнологических ТНК. Охарактеризованы современные методики оценки конкурентоспособности высокотехнологических компаний и проведена их систематизация на основании обобщения корпоративных практик. В диссертации предложены модели управления конкурентоспособностью супервысокотехнологических, средневысокотехнологических ТНК, а также малых и средних компаний высокотехнологического бизнеса. Выявлена и комплексно оценена кросскультурная специфика конкурентоспособности высокотехнологических компаний. Обосновано использование процессного подхода в системе управления глобальных компаний высокотехнологического бизнеса. Обоснованы пути наращивания конкурентных позиций украинских компаний в высокотехнологических сегментах глобального рынка нормативно-правовыми, организационно-регуляторными, финансовыми и мотивационными инструментами на микро-, мезо- и макроуровне.
Description
Keywords
техноглобалізм, транснаціональні корпорації, високотехнологічний бізнес, гіперконкуренція, глобальна конкурентоспроможність, дослідження та розробки, інноваційні стратегії, корпоративні бізнес-моделі, tehnoglobalism, multinational corporations, high-tech business, hipercompetitiveness, global competitiveness, research and development, innovative strategies, corporate business models, техноглобализм, транснациональные корпорации, высокотехнологический бизнес, гиперконкуренция, глобальная конкурентоспособность, исследования и разработки, инновационные стратегии, корпоративные бизнес-модели
Citation
Ракітіна Н. О. Конкурентоспроможність транснаціональних корпорацій високотехнологічного бізнесу : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.02 / Ракітіна Наталія Олегівна ; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана». – Київ, 2016. – 21 c.