Наукові підходи до розвитку педагогічної майстерності викладачів вищих навчальних закладів педагогічного профілю
Abstract
У статті розглянуто розвиток педагогічної майстерності викладачів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю, аналізуються дослідження вітчизняних і зарубіжних науковців, які стосуються питань професійного зростання викладачів, розкриваються методологічні підходи та вимоги до змісту та технологій підготовки викладачів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю. In the article the author discusses faculty development in nonpedagogical higher educational establishments, analyses research conducted by Ukrainian and foreign scientists which deals with problems of teachers’ professional growth, considers fundamental methodological approaches and requirements in relation to the content and technologies of preparing students at non-pedagogical higher educational establishments for a teaching career. Implementation of the faculty development system in higher educational establishments calls for special organization of education, which makes it necessary to determine and realize certain pedagogical conditions, reflects the content of the practical and methodological component of the teacher training system so that the training can be oriented around achievement of pedagogical mastery. В статье рассматривается проблема усовершенствования педагогического мастерства преподавателей иностранного языка в неязыковых ВУЗах; анализируются исследования украинских и зарубежных экспертов; раскрываются подходы и требования к содержанию и технологиям подготовки преподавателей.