Cyclicity in competency-based approach to education: international experience in supporting competitive positions of universities

Abstract
The paper highlights the issues of cyclicity within the competency-based approach to education, and is a result of generalization of international experience in the field. Comparative analysis of characteristics of the basic competency models is carried out, the levels of competency possession are defined. The subjective model of the competency-based approach to education is offered and the key directions of international cooperation within this field are identified. Cyclicity in competency- based education is introduced as one of the factors of competitive advantage of a university.
У статті на основі узагальнення світового досвіду сучасного розуміння сутності компетентнісного підходу в освіті розглянуто питання існування в його межах циклічності. Викладено порівняльну характеристику основних моделей компетенцій за різними підходами, визначено рівні володіння компетенцією. Запропоновано суб'єктну модель компетентнісного підходу в освіті та ідентифіковано напрямки міжнародного співробітництва в цій сфері.
В статье на основе обобщения современного мирового опыта понимания сути компетентностного подхода в образовании рассмотрен вопрос существования в его пределах цикличности. Проведена сравнительная характеристика основных моделей компетенций по различным подходам, определены уровни владения компетенцией. Предложена субъектная модель компетентностного подхода в образовании и выделены направления международного сотрудничества в данной сфере.
Description
Keywords
competency, subjective model, higher education, university management, компетенція, суб'єктна модель, вища освіта, управління університетом, компетенция, субъектная модель, высшее образование, управление университетом
Citation
Ilnytskyi D. O. Cyclicity in competency-based approach to education: international experience in supporting competitive positions of universities/ D. O. Ilnytskyi, N. V. Vasilkova // Актуальні проблеми економіки. – 2014. – № 9. – С. 201-210.