Ковінько, Олена МиколаївнаKovinko, E.Ковинько, Елена Николаевна2016-12-272016-12-272016Ковінько О. М. Практичні аспекти бізнес-діяльності аграрних підприємств в умовах міжнародної диверсифікації: оцінка привабливості міжнародних ринків / О. М. Ковінько // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; редкол.: В. А. Верба (голов. ред.) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2016. – № 39. – С. 99–107.2312-9298https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/20428Виходячи з маркетингових передумов міжнародної диверсифікації бізнес-діяльності вітчизняних аграрних підприємств, автор пропонує переглянути власний підхід до оцінки привабливості міжнародних ринків аграрної продукції та здійснення вибору альтернативних варіантів для реалізації вітчизняної аграрної продукції.In modern conditions of international diversification business activity of domestic agrarian enterprises it’s become more important for Ukrainian producers of agricultural products a matter of choice foreign markets, assess the conditions and opportunities for penetration at these markets and further successful functioning of these markets. The question of determining the attractiveness of foreign market becomes more relevant, as well as the evaluation of its business climate. The author proposes to revise his own approach to assessing the attractiveness of international markets of agricultural products and implementation of alternative choice for the implementation of domestic agricultural products of commodity group «15 Fats and oils» because of the marketing premise of international diversification of business activities by domestic agricultural enterprises. In terms of international diversification business activities of domestic agrarian enterprises often comes a time when there are no opportunities for expansion of trade activities in the old market, while enterprises should study the prospects of entering new more distant markets or focus its business activities into new segments of the old countries — partners. The study defined a new platform for domestic enterprises in the international diversification where domestic enterprises — manufacturers of the investigated product group «15 seeds and fruits» (and their suppliers) may use a methodology for assessing the attractiveness of international markets of agricultural products. Researches of the markets of Austria, Belgium, Greece, Ireland, Italy, China, Netherlands, Germany, Switzerland, Japan and the assessment of their attractiveness for Ukrainian agricultural enterprises is an alternative option for realization of agricultural products were the markets of Greece, Ireland, Switzerland, China and Japan.Исходя из маркетинговых предпосылок международной диверсификации бизнес-деятельности отечественных аграрных предприятий, автор предлагает пересмотреть свой подход к оценке привлекательности международных рынков аграрной продукции и осуществление выбора альтернативных вариантов для реализации отечественной аграрной продукции.ukзовнішній риноксегментація ринкупривабливість зовнішнього ринкуекспортімпортдиверсифікація бізнес-діяльностіforeign marketmarket segmentationattractiveness foreign marketexportimportdiversification of business activitiesвнешний рыноксегментация рынкапривлекательность внешнего рынкаэкспортимпортдиверсификация бизнес-деятельностиПрактичні аспекти бізнес-діяльності аграрних підприємств в умовах міжнародної диверсифікації: оцінка привабливості міжнародних ринківPractical aspects of the business activity of agricultural enterprises in the international diversification: assessment of appeal of international marketsПрактические аспекты бизнес-деятельности аграрных предприятий в условиях международной диверсификации: оценка привлекательности международных рынковArticle339.9:338.43