Якимова, Н. С.Yakymova, N. S.Якимова, Н. С.2016-06-082016-06-082016Якимова Н. С. Моделювання професійно-освітніх траєкторій молоді в аспекті забезпечення її конкурентоспроможності / Н. С. Якимова // Соціально-трудові відносини: теорія і практика : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України ; ДВНЗ "Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана" ; Ін-т соц.-труд. відносин ; редкол.: А. М. Колот (голова) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2016. – Вип. 1. – С. 183–192.2410-4752https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/18345Стаття присвячена дослідженню особливостей моделювання професійно-освітніх траєкторій молоді в аспекті забезпечення її конкурентоспроможності. У статті проведено моделювання процесу професійного становлення на основі мультиноміальної логістичної регресії. У статті виокремлено напрями регулювання професійно-освітніх траєкторій молоді.The article investigates the features of modeling professional and educational trajectories of young people in aspects of providing its competitiveness. The aim of the research is to model professional educational trajectories of young people, the development and validation of proposals in order to regulate them in the aspect of youth competitiveness. Finding solution to the problem of measuring the degree of influence of certain factors on the direction and intensity of the professional and educational trajectory the multinomial logistic regression was built to model the process of professional development. By constructing of such models it can be predicted the probability a person will choose a particular trajectory depending on his opportunities and expectations. Investigation of the typical for Ukraine professional educational trajectories indicates that the modifications is largely a reflection of the current asymmetries in the social and labor areas. Based on the aforementioned, the main areas of regulating professional and educational trajectories of young people are: the redesign of professional choice and career path factors and adjusting their priorities in the face of rising role of parents in choosing a profession; improvement of career guidance activities; development of measures to strengthen the functions associated with the formation of professional and educational trajectories of young people; development and implementation of programs for improving the quality and structure of education.Статья посвящена исследованию особенностей моделирования профессионально- образовательных траекторий молодежи в аспекте обеспечения ее конкурентоспособности. В статье проведено моделирование процесса профессионального становления на основе мультиномиальной логистической регрессии. В статье выделены направления регулирования профессионально-образовательных траекторий молодежи.ruПрофесійно-освітня траєкторіяпрофесійне становленняпрофесійна орієнтаціямультиноміальна логістична регресійна модельмоделювання професійно-освітніх траєкторій молодіконкурентоспроможність молодіProfessional and educational trajectoryprofessional developmentcareer guidancemultinomial logistic regression modelmodelling of professional and educational trajectories of young peoplecompetitiveness of young peopleПрофессионально-образовательная траекторияпрофессиональное становлениепрофессиональная ориентациямультиномиальная логистическая регрессионная модельмоделирование профессионально-образовательных траекторий молодежиконкурентоспособность молодежиМоделювання професійно-освітніх траєкторій молоді в аспекті забезпечення її конкурентоспроможностіModelling of professional and educational trajectories of youth in aspects of providing its competitivenessМоделирование профессионально-образовательных траекторий молодежи в аспекте обеспечения ее конкурентоспособностиArticle331.548