Корзаченко, Ольга ВолодимирівнаKorzachenko, O. V.Корзаченко, Ольга Владимировна2021-02-262021-02-262020Корзаченко О. В. Еволюція моделей прийняття рішень: від класичної політекономії до біхевіористської економіки / Корзаченко О. В. // Моделювання та інформаційні системи в економіці : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; [редкол.: О. Є. Камінський (відп. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2020. – Вип. 100. – С. 103–112.2616-6437https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/35498У статті досліджено еволюцію моделей прийняття рішень у класичній політекономії, неокласичній економіці та біхевіористській (поведінковій) економіці. Встановлено, що в основі економічного вибору лежить певна теорія раціональності, визначення якої трансформувалося паралельно з розвитком, економіки, науки та суспільства. У роботі проаналізовано особливості теорій раціональності в економічній науці: теорія раціонального вибору (Дж.С. Міль), теорія максимально раціональної поведінки людини (К. Менгер, У.С. Джевонс і Л. Вальрас), теорія обмеженої раціональності (Г.А. Саймон), теорія очікуваної корисності (О. Моргенштерн, Дж. фон Нейман), теорія суб’єктивної очікуваної корисності (Л Севідж), теорія перспектив (Д. Канеман, А. Тверскі) та теорія підштовхування (Р. Талер, К.Р. Санштейн), а також досліджено математичний апарат обґрунтування економічного вибору. Зроблено висновок, що моделі прийняття рішень, які притаманні класичній політекономії та неокласичній економіці, мають ряд недоліків і хибних припущень про поведінку агентів, які на практиці схильні діяти ірраціонально: інтуїтивно приймати рішення при неможливості або небажанні ртельно міркувати над ситуацією. Тому на особливу увагу заслуговують моделі поведінкової економіки: теорія перспектив і теорія підштовхування, в основі яких лежать принцип ухилення від втрат, ефект віддзеркалення і нелінійне оцінювання ймовірностей. This article explores the evolution of decision-making models in classical political economy, neoclassical economics and behavioral economy. It is established that the basis of economic choice is a certain theory of rationality, the definition of which was transformed in parallel with the development of economics, science and society. The features of theories of rationality in economics are analyzed in the work: the rational choice theory (J.S. Mill), the theory of the most rational human behavior (K. Menger, W.S. Jewons and L. Walras), the bounded rationality theory (H.A. Simon), the expected utility theory (O. Morgenstern, J. von Neumann), the subjective expected utility theory (L.J. Savage), the prospect theory (D. Kahneman, A. Tversky) and the nudge theory (R.H. Thaler, C.R. Sunstein), and also investigated the mathematical apparatus of substantiation of economic choice. It is concluded that decision-making models inherent in classical political economy and neoclassical economics have a number of shortcomings and misconceptions about the behavior of agents who in practice tend to act irrationally: intuitively make decisions when it is impossible or unwilling to think carefully about the situation. Therefore, the models of behavioral economics deserve special attention: the prospect theory and the nudge theory, which are based on the principle of avoidance of losses, the effect of reflection and nonlinear estimation of probabilities.ukприйняття рішеньекономічний вибірекономічна поведінкараціональністьмоделі раціональностітеорія раціонального виборутеорія обмеженої раціональностітеорія очікуваної корисностітеорія ігортеорія суб’єктивної очікуваної корисностітеорія перспективповедінкова економікабіхевіористська економікаконцепція підштовхуванняdecision makingeconomic choiceeconomic behaviorrationalitymodels of rationalityrational choice theorybounded rationality theoryexpected utility theorygame theorysubjective expected utility theoryprospect theorybehavioral economicsnudge theoryЕволюція моделей прийняття рішень: від класичної політекономії до біхевіористської економікиEvolution of decision-making models: from classical political economy to behavioral economicsArticle330.42:330.16