Кириленко, Володимир ІвановичПогоріла, Лідія МихайлівнаPohorila, LidiiaПогорила, Лидия Михайловна2022-12-232022-12-232016-09-20Погоріла Л. М. Відносини споживання в економічній системі : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.01 / Погоріла, Лідія Михайлівна ; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана». – Київ, 2016. – 20 c.https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/38655Дисертація присвячена висвітленню теоретико-методологічних аспектів відносин споживання в економічній системі, концептуальних підходів до індивідуального споживання, обґрунтуванню методологічних основ соціально-економічного аналізу змісту споживання. Досліджується процес становлення моделей індивідуального споживання в сучасній ринковій економіці, здійснено аналіз індивідуального споживання в умовах глобалізаційно-інформаційної трансформації економічної системи. Обґрунтовано цілісну теоретичну модель соціально відповідального споживання. У дисертаційній роботі досліджуються сучасний стан і напрями розвитку індивідуального споживання в Україні, аналізуються модифікації моделей індивідуального споживання в Україні. Запропоновано підходи до обґрунтування стратегічних пріоритетів регулювання і стимулювання індивідуального споживання в Україні. Dissertation is devoted to research of theoretical and methodological aspects of the relations of consumption in economic system. The thesis contents the analysis of conceptual approaches to individual consumption, which provide the knowledge of socio-economic characteristics and processes as a complex integrity, including various components, understanding specifics of their content and functional purpose, integral nature of interconnections between systems, and coordination, subordination, interaction between elements. It was noted that the most effective way to analyse individual consumption should be considered as inter- disciplinary approach to this phenomenon which greatly enhances systemic view of individual consumption as the most important form of social and economic activities. We study the methodological grounds of social and economic analysing the content of consumption, and clarified definitions of these categories, as well as the characteristics of major structural components of consumption by improving methodological foundations and specific methods of its analysis in the context of economic system as a whole, that allowed meaningfully differentiate and specify categorical apparatus for individual consumption. We suppose that the formation of «consumer society» presents a specific stage of development of market economy. The consumerism is dominant model of individual consumption in the modern market economy and is treated as the use of goods and services as a successful symbol of prestige, moving up the «social ladder». We detected the reasons and motives of consumerism, methods of its stimulation, forms, and social aspects. The consumption is globalising, which is understandable as the internationalization of informal institutions (customs, rules of day-to-day behaviour), which results in a certain standardization of relations in individual consumption and psycho-emotional perception of ideal living standards by the population in the world. We developed a conceptual model of a socially responsible consumer who considers its modern typology in terms of social dimension and has structural features, namely: green (organic) consumption, ethical consumption, sustainable consumption, rational consumption and limited consumption. The author's analysis of the current trends in individual consumption in Ukraine found trends in different vectors: impact of globalization on Ukrainian consumers and emergence of new forms of consumption; deterioration of quantitative and qualitative parameters of individual consumption for the vast majority of population of Ukraine; increased differentiation trends in individual consumption; significant share imported goods in consumption. This allowed the authors to conclude that the low real income causes the domination of the need for the elementary food, absorbing the bulk of the revenue. The model of individual consumption is one of the mechanisms and at the same time – the form of realisation of social relations in consumption – or relations of individual consumption. It is proved that at present, today the model of survival, dominating in Ukraine, was formed at the beginning of the social transformation process. Lowering the standard of living of Ukrainians and the deepening social and economic inequalities have become the most prominent feature of market reforms in Ukraine, which are implementing already more than twenty years. The author provided foundation for approaches in strategic priorities and incentives to private consumption in Ukraine, which provide a combination of existing competitive advantages of domestic economy, implementation of strategy of innovative breakthrough and on this basis, with appropriate systemic support of the state, to ensure progressive changes in the proportions of social reproduction process in favour of consumption, creation of appropriate conditions for fair competition in the consumer markets, elimination of the negative effects of the market in order to maintain consumer purchasing power and stimulate socially responsible consumption. Диссертация посвящена исследованию теоретико-методологических аспектов отношений потребления в экономической системе, концептуальных подходов к индивидуальному потреблению, обоснованию методологических основ социально- экономического анализа содержания потребления. Проведено исследование процесса становления моделей индивидуального потребления в современной рыночной экономике, осуществлен анализ индивидуального потребления в условиях глобализационно-информационной трансформации экономической системы. Обосновано целостную теоретическую модель социально ответственного потребления. В диссертационной работе исследуются современное состояние и направления развития индивидуального потребления в Украине, анализируются изменения моделей индивидуального потребления в Украине. Предложены подходы к обоснованию стратегических приоритетов регулирования и стимулирования индивидуального потребления в Украине.ukіндивідуальне споживаннявідносини споживаннясоціально відповідальне споживанняекономічна системаповедінка споживачамодель індивідуального споживанняindividual consumptionconditions of consumptionsocially responsible consumptioneconomic systemconsumer behaviormodel of individual consumptionиндивидуальное потреблениеотношения потреблениясоциально ответственное потреблениеэкономическая системаповедение потребителямодель индивидуального потребленияВідносини споживання в економічній системіRelations of consumption in economic systemОтношения потребления в экономической системеOther330.567.22 (043.3)