Павленко, Олександр ВадимовичPavlenko, Olexander2019-02-042019-02-042018Павленко О. В. Забезпечення результативності маркетингової політики комунікацій закладів вищої освіти за допомогою інтернет-технологій / Павленко О. В. // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; [редкол.: І. М. Рєпіна (відп. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2018. – № 41. – С. 187–197.2522-4581https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/27182У статті розглянуто різні інтерактивні маркетингові інструменти, засновані на використанні Інтернет-технологій, як складові маркетингових комунікацій, що використовуються студентами в процесі прийняття рішень, а також проведено теоретичний аналіз впливу зазначених інструментів на репутацію вузу і рішення студента як клієнта і споживача освітніх послуг. Доведено, що застосування маркетингових інструментів комунікацій в Інтернеті є часто єдиним способом забезпечення результативності маркетингової діяльності освітніх організацій з незначним маркетинговим бюджетом.The article discusses various interactive marketing tools based on the use of Internet technologies as components of the marketing communications used by students in the decision-making process, and conducted a theoretical analysis of the impact of these tools on the university’s reputation and the student’s decision as a client and consumer of educational services. Improving the effectiveness of marketing communications with more active use of Internet technologies in the framework of the strategy of inbound marketing is due to: 1) cheaper marketing and the possibility of releasing funds for their use for other purposes; 2) reducing the complexity of the promotion of services due to the clients’ involvement and the effect of viral marketing — as a result, some of the marketing department employees can be released; 3) expanding the geographical boundaries of communication, access to a wide international students’ audience and, as a result, the growth of reputation in the world and the number of foreign students; 4) improving the accuracy of determining the target audience and, as a result, firstly, reducing the “untargeted” costs for communications, secondly, increasing the likelihood of a positive result of each individual communication with the client; 5) simplification of students’ access to information about the services of the university and, accordingly, the active work of the client himself in searching and analyzing the information he needs to choose an university for study.ukрепутація університетууніверситетський брендмаркетинг в соціальних мережах (SMM)контентмаркетингпошукова оптимізація (SEO)University ReputationUniversity BrandSocial Media Marketing (SMM)Content MarketingSearch Engine Optimization (SEO) MarketingЗабезпечення результативності маркетингової політики комунікацій закладів вищої освіти за допомогою інтернет-технологійMaintenance of the effectiveness of marketing communications policy in higher education institution based on internet technologyArticle338.46:37