Мороз, Дмитро ОлександровичMoroz, DmytroЖибер, Тетяна ВасилівнаZhyber, TetianaЖибер, Татьяна Васильевна2024-03-202024-03-202024Мороз Д. О. Фінансове забезпечення послуг з перевезень громадським транспортом у м. Києві [Електронний ресурс] / Мороз Дмитро Олександрович, Жибер Тетяна Василівна // Економіка та суспільство : електр. наук. фах. вид. / М-во освіти і науки України, Мукачів. держ. ун-т ; [редкол.: О. П. Головко (голов. ред.) та ін.]. – Електрон. текст. дані. – Мукачево, 2024. – Вип. 60. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3544/3474. – Назва з титул. екрану.2524-0072https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/43189У транспортній інфраструктурі м. Києва зафіксовані значний розрив між рівнями зайнятості та місцями проживання, що привів до нерівномірного руху населення між правобережною та лівобережною частинами міста. У статті розглянуто фінансове забезпечення громадського транспорту на основі аналізу розподілу економічно активного населення у різних районах столиці. Досліджено особливості попиту на громадський транспорт для роботи у межах міста Києва протягом останніх років. Визначено рівень потреби у переміщенні та потенційний пасажиропотік Деснянського району, який є найменш забезпеченим швидкісним громадським транспортом. Визначено вартість суспільного блага, що виникає у разі забезпечення населення Деснянського району швидкісним транспортом (зокрема метрополітеном) через вивільнення часу, втраченого на рух, а також доходи бюджету, які це створить. Over the past years the significant deviations in the movement of citizens of Kyiv city were recorded. After Ukraine's transition to a market economy, there was a sudden gap between employment levels and places of residence, which led to an uneven distribution of the population between the right-bank and left-bank parts of the city. This imbalance forms a daily labor pendulum migration between the right-bank and left-bank parts of the city of Kyiv, which overtime overloads road bridges across the Dnipro River — the most congested sections of the street and highway network at the moment. This situation creates the need to consider alternative ways to solve the problem of mobility to unload roads and reduce time losses. The purpose of the scientific article is to consider the financial provision of public transport in Kyiv based on the analysis of the distribution of the economically active population in different districts of the capital. The task in the article was to study the impact of financial support for the transport sector, taking into account the territorial organization of labor and the distribution of residents in the city of Kyiv, as well as to propose ways to solve the problem of distortions in the trajectories of citizens, in particular public transport. The article discusses the financial provision of public transport on the basis of an analysis of the distribution of the economically active population in different districts of the capital. The distribution of the population causes the need for professional mobility within the city to provide jobs. The need for mobility of this social group will determine the social effect of the development of transport infrastructure in the sphere and the feasibility of financing future city development projects. The features of the demand for public transport for work within the city of Kyiv in recent years have been studied. The level of need for movement and the potential passenger traffic of the Desnianskyi district, which is the least provided with high-speed public transport, have been determined. The value of the public good is determined, taking into account the motorization of the population, which arises in the case of providing the population of the Desnianskyi district with high-speed transport (in particular, the subway) due to the release of time lost on traffic, as well as the budget revenues that this will create.ukрівень заторівпрофесійна мобільністьекономіка містарівень зайнятостіпопит на перевезеннясуспільне благоміський бюджетдоходів бюджетуpassenger trafficcongestion rateprofessional mobilitythe city's economyemployment ratedemand for transportationpublic goodcity budgetbudget revenuesФінансове забезпечення послуг з перевезень громадським транспортом у м. КиєвіResearch of demand for public transport services in KyivArticle338.5:656https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-4