Мельник, Л. Ю.Melnyk, L. Y.2017-05-242017-05-242017Мельник Л. Ю. Модель креативної людини та її менталітет в економіці знань / Л. Ю. Мельник // Соціально-трудові відносини: теорія і практика : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України ; ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана» ; Ін-т соц.-труд. відносин ; редкол.: А. М. Колот (голова) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2017. – № 1. – С. 242–251.https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/21623У статті розкрито сутність, наведено основні характеристики та особливості креативної економіки. Наведено модель «креативної людини» в економіці знань. Розглянуто категорію «ментальність», яка найбільше відповідає принципу інтеграції в когнітивні процеси сучасної науки. Визначено системний зв’язок цінностей із ментальним полем особистості і суспільства та виділено групи цінностей, які мають пряме відношення до ментальності. Підкреслено вагомість креативних здібностей людини у процесі формування економіки знань.The article reveals the essence, the main characteristics and features of the creative economy. Understanding of the creative economy provides the opportunity to turn your creative ideas as business owners and their employees on profitable activities. The model of the «creative person» in the knowledge economy. Considered the category of «mentality» that is most consistent with the principle of integration in cognition of the modern science. Determined systemic relationship values with the mental field of the individual and society and a selected group of values that are directly related to mentality: the sphere of life values and benefits, domestic and family tradition; spiritual values; national values; moral values, recognition of the value of the individual, respect for human rights; professional values. Transformational changes in the economy demonstrate the need of connection to the institutional reforms previously untapped institutions, among which occupies an important place mentality. It is particularly important to take into account the importance of mentality in a time of transformational change, and build the institutional environment of the knowledge economy. For the preparation of information support of the development of the institutional basis for the development of the creative economy is a priority: a study of creative human resources at the national level and in the regions, especially in rural areas, development of creative and related industries. No less important a comprehensive analysis of the artistic and creative core regions and generate maps of concentrations in the territories, as well as a personal database of creative individuals in various industries for the perspective of their involvement in the implementation of certain provisions of the creative strategies development. A required component strategies should be the development and implementation at the regional level monitoring system, accumulation, activation and protection of creativity.В статье раскрыта сущность, приведены основные характеристики и особенности креативной экономики. Приведена модель «креативного человека» в экономике знаний. Рассмотрена категория «ментальность», которая больше всего отвечает принципу интеграции в когнитивные процессы современной науки. Определена системная связь ценностей с ментальным полем личности и общества, выделены группы ценностей, которые имеют прямое отношение к ментальности. Подчеркивается весомость креативных способностей человека в процессе формирования экономики знаний.ukЕкономіка знанькреативменталітеткреативна економікакреативна людинаKnowledge economycreativementalitycreative economycreative personЭкономика знанийкреативменталитеткреативная экономикакреативный человекМодель креативної людини та її менталітет в економіці знаньThe model for the creative person and its mentality in the knowledge economyМодель креативного человека и его менталитет в экономике знанийArticle2017[330.117:159.923.35]:330.342