Янголь, Ганна ВікторівнаYangol, Hanna V.Янголь, Анна Викторовна2019-09-172019-09-172019Янголь Г. В. Методичні аспекти вимірювання стратегічної результативності підприємств металургійної галузі / Г. В. Янголь // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; [редкол.: І. М. Рєпіна (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2019. – № 42. – С. 37–52.2522-4581https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/30943У статті подано розроблений для підприємств металургійної галузі концептуально-методологічний підхід до вимірювання синтетичного показника стратегічної результативної діяльності та його складових, який передбачає вимір результатів у трьох ключових напрямах: фінансовому, діловому та соціоорієнтованому. Такі напрями відображають досягнення необхідних ключових цінностей як умов забезпечення високих результатів: прибутковості, інноваційності, конкурентоспроможності, інвестиційної привабливості та наслідування принципам сталого розвитку та корпоративної соціальної відповідальності. Наведено теоретично-прикладні засади проведення бенчмаркінгу глобальних лідерів галузі з метою виявлення ключових факторів успіху для забезпечення високих стратегічних результатів. Сформовано систему оцінювання показників за кожним з напрямків виміру. The article presents a unique conceptual methodical approach to measuring the synthetic indicator of strategic performance level (LSP) and its components that is unique to enterprises in the metallurgical industry, that was identified during benchmarking global enterprises-global industry leaders. The presented methodology for strategic performance measuring is based on the universal and specific key factors of the success of global leaders in the metallurgical industry and is an original instrument for measuring the level of achievement of the strategic goals of metallurgy enterprises. According to the analysis of best practice enterprises of the industry, their strategies have a tripartite focus: on financial development, high value propositions and sustainable development. Thus, the strategic benchmarks of leading industry leaders are aligned with the principles of customer oriented (CRM) and corporate socially oriented (CRS) management, based on the principles of sustainable development and continuous innovation-oriented improvement (ie using a process management approach). With the aim of realizing strategic benchmarks, which in actual fact contribute to the leading place of the selected companies in the economy of the industry, the leaders of metallurgy identified key competitive advantages as values, providing strategic results, universal of which one can determine: 1) their profitability; 2) innovative commitment; 3) competitiveness of products; 4) active investment policy; 5) sustainable development. The listed key values made it possible to distinguish three key areas for measuring strategic performance: financial (financial performance indicators), business (business activity indicators), society sustainability related management. Thus, the article reviewed theoretical and applied principles of benchmarking of global industry leaders are presented in order to identify key success factors for providing high strategic results. There is the system of estimation of indicators for each of the directions of measurement was formed.ukстратегічна результативністьбенчмаркінгметалургіявимірювання результативностісталий розвитокstrategic performancebenchmarkmetallurgyperformance measuringsustainabilityМетодичні аспекти вимірювання стратегічної результативності підприємств металургійної галузіMethodical aspects of strategic performance measurement of the metallurgical enterprisesArticle65.011.1