Парасій-Вергуненко, Ірина МихайлівнаParasii-Verhunenko, IrynaПарасий-Вергуненко, Ирина Михайловна2020-03-032020-03-032019Парасій-Вергуненко І. М. Організаційний механізм впровадження бюджетування в закладах вищої освіти / І. М. Парасій-Вергуненко // Фінанси України. – 2019. – № 3. – С. 92–102.2305-7645https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/32477В умовах збільшення фінансової самостійності закладів вищої освіти (ЗВО) зростає роль фінансового планування й бюджетування. У статті розкрито економічну сутність останнього як найважливішої складової управлінського обліку, а також особливості його проведення у ЗВО. Виокремлено основні функції бюджетування, до котрих віднесено планування, координування, розподіл зон відповідальності, стимулювання та контроль. Визначено переваги бюджетування як дієвого інструменту підвищення ефективності використання ресурсів освітніх закладів і зменшення видатків за рахунок децентралізації управління. Розглянуто проблемні аспекти впровадження бюджетування в закладах освіти, негативні чинники, що стримують цей процес, та запропоновано шляхи підвищення його ефективності у ЗВО. Розроблено організаційні етапи впровадження бюджетування в закладах освіти й конкретизовано адміністративні процедури кожного етапу. Для полегшення організації цього процесу обґрунтовано порядок створення бюджетного регламенту, визначено його зміст і організаційні процедури із формування бюджетного комітету. The article reveals the economic essence of budgeting as the most important component of the accounting management and highlights the peculiarities of its implementation in HEIs. The purpose of this article is to develop an organizational budgeting mechanism for universities through specifying its stages, defining the functions and principles of budgeting. The main functions of budgeting are outlined: planning, coordination, allocation of responsibility areas, stimulation, and control. The advantages of budgeting as an effective tool for increasing the efficient use of resources in HEIs and reducing expenditures by decentralizing management are substantiated. The problematic aspects of budgeting implementation in universities are considered, and the negative factors of hindering this process are identified. The author specifies the organizational stages of budgeting implementing in HEIs, which include: the identification of responsibility centers; development of a system of analytical accounts; formation of the accounting policy for the organization by the responsibility centers; development of the forms of planned budgets and analytical reports; substantiation of the analytical indicators system for the responsibility centers; preparation of planned and actual budgets for the responsibility centers and institutions of education in general; conducting factor analysis of budget execution; justification for adjusting calendar plans and budgets. In order to facilitate the budgeting organization in universities, the content and structure of the budget regulations are outlined. The procedure of creation of the budget committee is proposed, the responsibilities of its managers and members are defined. The author identifies the main problem aspects of budgeting organization in HEIs, which require further research and practical solution and include the development of the assignment principles of separate structural subdivisions to the corresponding responsibility centers and the transfer pricing methods in universities. В условиях увеличения финансовой самостоятельности вузов возрастает роль финансового планирования и бюджетирования. В статье раскрыты экономическая сущность последнего как важнейшей составляющей управленческого учета, а также особенности его проведения в вузах. Выделены основные функции бюджетирования, к которым отнесены планирование, координация, распределение зон ответственности, стимулирование и контроль. Определены преимущества бюджетирования как действенного инструмента повышения эффективности использования ресурсов учебных заведений и уменьшения расходов за счет децентрализации управления. Рассмотрены проблемные аспекты внедрения бюджетирования в учебных заведениях, негативные факторы, сдерживающие этот процесс, и предложены пути повышения его эффективности в вузах. Разработаны организационные этапы внедрения бюджетирования в учебных заведениях и конкретизированы административные процедуры каждого этапа. Для облегчения организации этого процесса обоснован порядок создания бюджетного регламента, определены его содержание и организационные процедуры по формированию бюджетного комитета.ukбюджетуваннязаклад вищої освітиоблікконтрольаналізбюджетний регламентbudgetinghigher education institution (HEI)accountingcontrolanalysisbudget regulationsбюджетированиевысшее учебное заведениеучетконтрольанализбюджетный регламентОрганізаційний механізм впровадження бюджетування в закладах вищої освітиOrganizational mechanism of the budgeting implementation in the universitiesОрганизационный механизм внедрения бюджетирования в высших учебных заведенияхArticle