Опарін, Валерій МихайловичOparin, ValeriiОпарин, Валерий Михайлович2020-05-192020-05-192015Опарін В. М. Домінанти та пріоритети фінансового вирівнювання в Україні / В. М. Опарін // Фінанси України. – 2015. – № 6. – C. 29–43.2305-7645https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/33132У статті досліджено теоретичні засади та практичні проблеми вирівнювання фінансового потенціалу адміністративно-територіальних утворень і населених пунктів із метою забезпечення збалансованого розвитку України. Визначено термінологію, що характеризує цю складову фінансової політики; наведено авторське трактування понять “фінансове вирівнювання” та “бюджетне регулювання”. З’ясовано, що домінантою фінансового вирівнювання має бути згладжування розриву у фінансовій забезпеченості регіональних потреб, а не фінансова зрівнялівка на базі територіального перерозподілу доходів і ресурсів. Виокремлено дві складові фінансового вирівнювання, такі як місцева ініціатива та загальнодержавне регулювання. Доведено, що його вихідним компонентом повинна бути насамперед місцева ініціатива на основі формування й реалізації відповідними органами власних програм регіонального розвитку. Обґрунтовано необхідність створення фонду регіонального розвитку на обласному рівні, а не в державному бюджеті, як це передбачено оновленою редакцією Бюджетного кодексу України. Запропоновано потенційні джерела формування та засади використання коштів фонду регіонального розвитку. Доведено, що передумовою його створення має стати належним чином реформована система місцевого оподаткування, передусім у вигляді надбавок до загальнодержавних податків. У контексті регіонального розвитку критично оцінено зміни до Податкового кодексу України в частині місцевого оподаткування, а також неефективність тривалої політики зниження податкового навантаження. In the article the theoretical principles and practical problems of the financial capacity equalization of the administrative-territorial entities and settlements in order to ensure balanced development in Ukraine are investigated. It is defined the terminology that characterizes this component of financial policy. The author’s interpretation of the concepts of “financial equalization” and “fiscal regulation” is given. It is found that the dominant of financial equalization should envisage smoothing the gap in financial provision of regional needs and not just financial equalization based on territorial redistribution of incomes and resources.Two components of financial equalization are distinguished, such as a local initiative and national regulations. It is proved that local initiative, based on formation and implementation by relevant authorities of their own regional development programs, should be the initial component of financial equalization. It is substantiated the necessity of creating the regional development fund at the regional level rather than on the base of the state budget, as provided by updated version of the Budget Code of Ukraine. Potential sources of formation of the regional development fund and backgrounds of its usage are suggested. It is proved that properly reformed local taxation system, primarily in the form of a markup to national taxes, should be a precondition of regional development fund’ creation. In the context of regional development it is critically reviewed amendments to the Tax Code of Ukraine regarding the local taxation and ineffi ciency of the long-term policy of the tax burden reduction. В статье исследованы теоретические основы и практические проблемы выравнивания финансового потенциала административно-территориальных образований и населенных пунктов с целью обеспечения сбалансированного развития Украины. Определена терминология, характеризующая эту составляющую финансовой политики; представлена авторская трактовка понятий “финансовое выравнивание” и “бюджетное регулирование”. Выяснено, что доминантой финансового выравнивания должно быть сглаживание разрыва в финансовой обеспеченности региональных нужд, а не финансовая уравниловка на базе территориального перераспределения доходов и ресурсов. Выделены две составляющие финансового выравнивания, такие как местная инициатива и общегосударственное регулирование. Доказано, что его исходным компонентом должна быть прежде всего местная инициатива на основе формирования и реализации соответствующими органами собственных программ регионального развития. Обоснована необходимость создания фонда регионального развития на областном уровне, а не в государственном бюджете, как это предусмотрено обновленной редакцией Бюджетного кодекса Украины. Предложены потенциальные источники формирования и принципы использования денежных средств фонда регионального развития. Доказано, что предпосылкой его создания должна стать надлежащим образом реформированная система местного налогообложения, прежде всего в виде надбавок к общегосударственным налогам. В контексте регионального развития критически оценены изменения, внесенные в Налоговый кодекс Украины в части местного налогообложения, а также неэффективность длительной политики снижения налоговой нагрузки.ukфінансове вирівнюваннябюджетне регулюваннябюджетні трансфертифонд регіонального розвиткумісцеві податки та зборимісцеві позикиінвестиційні субвенціїfinancial equalizationfiscal regulationbudgetary transfersregional development fundlocal taxes and feeslocal loansinvestment grantsфинансовое выравниваниебюджетное регулированиебюджетные трансфертыфонд регионального развитияместные налоги и сборыместные займыинвестиционные субвенцииДомінанти та пріоритети фінансового вирівнювання в УкраїніDominants and priorities of financial equalization in UkraineДоминанты и приоритеты финансового выравнивания в УкраинеArticle336.14