Писаренко, Надія ВасилівнаPysarenko, NadiiaПисаренко, Надежда ВасильевнаКашина, Ганна СергіївнаKashyna, HannaКашина, Анна СергеевнаНіколаєва, Світлана ПетрівнаNikolaieva, SvitlanaНиколаева, Светлана ПетровнаСтенічева, Інна БорисівнаStenicheva, InnaСтеничева, Инна БорисовнаАртеменко, Антоніна ІванівнаArtemenko, AntoninaАртеменко, Антонина Ивановна2024-04-122024-04-122022Цінова стратегія в стратегічному управлінні підприємством / Писаренко Надія Василівна, Кашина Ганна Сергіївна, Ніколаєва Світлана Петрівна [та ін.] // Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку. Серія: Економіка та менеджмент : наук.-практ. журн. / [редкол.: Л. Г. Шморгун (голов. ред.) та ін.]. – Київ : «Міленіум», 2022. – № 28. – С. 187–195.2224-1213https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/43554Мета статті полягає у визначенні особливостей цінової стратегії, що впливає на ефективність управління підприємством. Методологія дослідження базується на використанні загальнонаукових і специфічних методів, зокрема: аналізу та синтезу, індукції і дедукції, моделювання, систематизації та узагальнення. Наукова новизна отриманих результатів зумовлена обґрунтуванням цінової політики підприємства, що формується в межах загальної стратегії підприємства та містить цінову стратегію і цінову тактику. Висновки. ціноутворення належить до одного з найбільш складних і відповідальних розділів управління. на теперішній час значна частина підприємців не повною мірою володіє знаннями складного механізму ціноутворення на товари й послуги. У результаті в процесі підприємницької діяльності допускають серйозні прорахунки при обґрунтуванні рівня цін, що позначається на кінцевих фінансових результатах, у деяких випадках призводить до суттєвих збитків, а іноді й банкрутства підприємства. The purpose of the article is to determine the features of the pricing strategy that affects the effectiveness of enterprise management. The research methodology is based on the use of general scientific and specific methods, in particular: analysis and synthesis, induction and deduction, modeling, systematization and generalization. The scientific novelty of the obtained results lies in the substantiation of the pricing policy of the enterprise, which is formed within the general strategy of the enterprise and includes the pricing strategy and pricing tactics. The article defines that in general the company’s strategies are developed at four different organizational levels: corporate, business, functional and operational. It is determined that the pricing strategy should take into account the needs of consumers and ensure long-term satisfaction of these needs through the optimal combination of internal strategy of the enterprise and the parameters of the external environment in the long-term marketing strategy. It was found that the pricing policy is implemented through pricing strategies. The efficiency of the pricing policy of enterprises is studied, which largely depends on the principles used during its formation. Conclusions. Pricing is one of the most complex and responsible sections of management. Currently, a significant number of entrepreneurs do not fully possess the theoretical and practical knowledge of the complex pricing mechanism for goods and services. As a result, in the process of entrepreneurial activity serious miscalculations are allowed in substantiating the price level, which affects the final financial results, in some cases leads to significant losses and sometimes to bankruptcy of the enterprise. Цель статьи состоит в определении особенностей ценовой стратегии, влияющей на эффективность управления предприятием. Методология исследования базируется на использовании общенаучных и специфических методов, в частности: анализа и синтеза, индукции и дедукции, моделирования, систематизации и обобщения. Научная новизна полученных результатов заключается в обосновании ценовой политики предприятия, которая формируется в рамках общей стратегии предприятия и включает ценовую стратегию и ценовую тактику. Выводы. ценообразование относится к одному из наиболее сложных и ответственных разделов управления. В настоящее время значительная часть предпринимателей не в полной мере владеет знаниями сложного механизма ценообразования на товары и услуги. В результате в процессе предпринимательской деятельности допускают серьезные просчеты при обосновании уровня цен, что сказывается на конечных финансовых результатах, в ряде случаев ведет к существенным убыткам, а иногда и банкротству предприятия.ukцінаціноутвореннястратегіяцінова стратегіяуправління ціноутвореннямпринципи ціноутворенняpricepricingstrategypricing strategypricing managementpricing principlesценаценообразованиестратегияценовая стратегияуправление ценообразованиемпринципы ценообразованияЦінова стратегія в стратегічному управлінні підприємствомPricing strategy in strategic enterprise managementЦеновая стратегия в стратегическом управлении предприятиемArticle33810.33813/2224-1213.28.2022.17