Кравчук, Оксана ІванівнаKravchuk, OksanaВаріс, Ірина ОлександрівнаVaris, IrynaПотоскуєва, Анна Д.Potoskuieva, Anna2024-10-142024-10-142023Кравчук О. І. Цифрові технології HR маркетингу [Електронний ресурс] / Кравчук О. І., Варіс І. О., Потоскуєва А. Д. // Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління : електрон. нак.-практ. журн. / Наук.-освіт. інновац. центр сусп. трансформацій ; [редкол.: Дука А. П. (голов. ред.) та ін.]. – Електрон. текст. дані. – Чернігів, 2023. – № 9. – Режим доступу: https://reicst.com.ua/pmt/article/view/2023-9-04-03/2023-9-04-03. – Назва з титул. екрану.2786-5738https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/46645Для ефективного залучення та утримання персоналу в умовах віддаленої та гідридної зайнятості, HR маркетингові стратегії мають орієнтуватися на цифровий формат їх реалізації. Статтю присвячено визначенню можливостей цифровізації основних процесів HR-маркетингу, узагальненню викликів та тенденцій використання цифрових технологій та інструментів для просування роботодавця на ринку праці; систематизації на основі аналізу ринку програмного забезпечення, цифрових технологій з менеджменту персоналу та маркетингу, які оптимально можуть бути імплементовані в практику HR маркетингу. Розглянуто теоретичні основи використання цифрових технологій в HR маркетингу. Виділено основні принципи HR маркетингу, дотримання яких є ключовим при виборі цифрової технології або розроблення цифрової стратегії. Систематизовано інструменти HR-маркетингу та узагальнено тенденції цифровізації HR-маркетингу. На основі аналізу ринку програмного забезпечення та порівняння програмних продуктів Hurma, CleverStaff та PeopleForce виділено ключові функції, які мають бути доступні в програмному забезпеченні для HR маркетингу відповідно до сучасних тенденцій його цифровізації. Обґрунтовано необхідність впровадження цифрового маркетингу в HR практику. The article is concerned with identifying the possibilities of digitalization of the main HR-marketing processes, generalizing the challenges and trends in the use of digital technologies and tools for promoting the employer in the labor market; systematization based on the analysis of the software market, digital technologies for HR management and marketing, which can be optimally implemented in HR marketing practice. Modern digital technologies increase HR marketing efficiency and facilitate the work of recruiters and HR managers, help recruiters attract more candidates, speed up the recruitment process, and reduce the cost of advertising vacancies. The peculiarities of their use depend on the implementation specifics of a particular subprocess, procedure or operation within the HR marketing process. When choosing digital technology or developing a digital strategy, it is necessary to understand that the HR marketing process requires adherence to the basic principles that must be implemented in the digital environment: consistency, simplicity, attractiveness, and segmentation. The theoretical foundations of using digital technologies in HR marketing are considered. The HR marketing tools, such as social media, SEO, corporate blogs, video interviews and analytical system, are analyzed. The HR marketing digitalization trends, such as chatbots, analytics, social media, mobile marketing, etc., are allocated. Based on the analysis of the software market and comparison of Hurma, CleverStaff and PeopleForce software products, the main functions that should be available in HR marketing software are allocated by current trends in its digitalization. The necessity and advantages of introducing digital marketing in HR practice to increase staff engagement is substantiated. The main functions for attracting talents and developing the employer brand have been allocated: publishing vacancies on various sites, creating information or advertising templates for the company; emails and other methods of communication; analytics and reports; integration with other programs; employer brand support; and creating a database of candidates. The need to implement digital HR marketing is explained by the need to implement the results of the latest achievements in the field of Internet marketing in HR practice to increase staff involvement. The advantages of digital HR marketing using in HRM practice were outlined as follows: facilitating the submission of applications for candidates, saving time on low-quality applications, more efficient social media channels than email, working with influencers works better than cold calling, the ability to identify hidden talents in the industry. The directions for further research should be the development of methodological recommendations for the inclusion of digital marketing in the digital HRM strategy.ukменеджмент персоналуцифрові HR технологіїHR маркетингцифровий маркетингбренд роботодавцяpersonnel managementdigital HR technologiesHR marketingdigital marketingemployer brandЦифрові технології HR маркетингуArticle005.95/.96:( 004.4+331.53)https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-9-04-03