Ткаченко, Олена ВадимівнаTkachenko, OlenaТкаченко, Елена ВадимовнаКозловська, Лариса СтепанівнаKozlovska, LarysaКозловская, Лариса СтепановнаЛісняк, Наталія ІванівнаLisniak, NataliiaЛисняк, Наталья Ивановна2023-09-122023-09-122023Ткаченко О. В. Виклики і можливості трансформації економіки освіти в моделі повоєнного відновлення України / Ткаченко Олена Вадимівна, Козловська Лариса Степанівна, Лісняк Наталія Іванівна // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана ; [редкол.: О. М. Гребешкова (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2023. – Вип. 52. – С. 145–157.2312-9298https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/40896Статтю присвячено оцінюванню перспектив якісної трансфо- рмації економіки освіти України під час повоєнного відновлення. Оцінено схильність населення України інвестувати в підвищення освітнього рівня й уточнено уподобання щодо форматів навчання як важливі передумови оно- влення структури джерел фінансування вищої освіти та розвитку системи мотивів і стимулів до підвищення її економічної ефективності. Вихідну ін- формацію отримано за результатами вибіркового опитування постраждалих від воєнних дій. Теоретичною базою роботи стали дослідження, присвячені визначенню ролі накопичення людського капіталу в розширенні масштабів та оновленні структури національного виробництва. Виявлено високий потенціал розширення платоспроможного попиту на короткострокові програми підготовки, що будуть реалізовані за активною участю потенційних роботодавців, адже 33,0 % загальної чисельності респо- ндентів планують змінювати професію, що зумовлює додатковий попит на освітні послуги. Вагомі резерви розширення платоспроможного попиту на освітні послуги пов’язано з пропозицією достатньо гнучких режимів доступу до навчальних програм, що дають змогу залучити тих потенційних клієнтів, які прагнуть навчатися, але не можуть реалізовувати це бажання через зумовлені війною обмеження можливостей. За даними вибірки, ця група становить 31,1 % серед усіх респондентів і 29,7 % серед респондентів, що вже мають диплом про вищу освіту. У довгостроковій перспективі цей показник характеризує приблизні масштаби потенційного розширення ринку освітніх послуг для закладів вищої освіти: це колишні клієнти, що планують продовжити навчання. The article is devoted to the evaluating of prospects for the Ukrainian education economy qualitative transformation in the process of post-war recovery. In particular, the propensity of the Ukrainian population to invest in raising the level of education is assessed and the preferences for educational formats are specified, as an important prerequisite for updating the structure of higher education’s funding sources and the relative system of motives and incentives to increase its economic efficiency. The initial information was obtained based on the results of a sample survey conducted among the population of Ukraine affected by the war. The theoretical basis of the work was researches devoted to determining the role of the accumulation of human capital in the processes of expanding and updating the structure of national production. A high potential of expanding the solvent demand for short-term training programs, which will be provided with the active participation of potential employers, has been revealed, because 33.0% of the total number of respondents plan to change their profession, which mainly causes additional demand for educational services. Significant reserves for the expansion of the solvent demand on educational services are associated with the supply of sufficiently flexible modes of access to educational programs, which will allow attracting those customers’ potential, who wish to begin education, but cannot realize this desire due to the limitations of opportunities caused by the war. According to the sample, this group comprises 31.1% of all respondents and 29.7% of respondents who already have a higher education diploma. In the long term, this indicator characterizes the approximate size of the likely expansion of the educational services market for higher education institutions — at least, these are former clients who plan to continue their studies.ukвища освіталюдський капіталпопит на працюосвітні послугиформат навчанняhigher educationhuman capitallabor demandeducational servicestraining formatВиклики і можливості трансформації економіки освіти в моделі повоєнного відновлення УкраїниChallenges and opportunities of the transformation of the economy of education in the model of post-war reconstruction of UkraineArticle330.55:502.1