Брінцева, Олена ГригорівнаBrintseva, OlenaБринцева, Елена Григорьевна2022-12-232022-12-232021Брінцева О. Г. Як запобігти фіктивізації людського капіталу: досвід вищої освіти Польщі / О. Г. Брінцева // Соціально-трудові відносини: теорія та практика : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», Ін-т соц.-труд. відносин ; [редкол.: А. М. Колот (голова) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2021. – № 11, ч. 1. – С. 56–63.2410-4752https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/38641Досліджено досвід Польщі в питаннях формування й використання людського капіталу в освітній сфері, чинники його фіктивізації в умовах пандемії COVID-19, визначено пріоритетні проблеми (низький рівень доступу до якісних освітніх послуг для більшості населення; корупція, що створює умови для отримання рівня освіти та кваліфікації, які не підтверджуються реальними знаннями; немає культури навчання протягом усього життя; необхідність адаптувати систему освіти до умов дистанційного навчання під час пандемії COVID-19 та ін.) та напрями впровадження польського досвіду у діяльність навчальних закладів в Україні. Проаналізовано позиції українських та польських університетів у міжнародних освітніх рейтингах, а також чинники, які їх визначають. Обґрунтовано, що для обмеження процесів фіктивізації людського капіталу, необхідним передусім є: підвищення якості освітніх послуг та конкурентоспроможності університетів, розширення доступу до освіти для різних соціальних груп, боротьба з корупцією, адаптація системи освіти до умов дистанційного навчання. Важливим є також розвиток міжнародного співробітництва та розширення присутності університетів у міжнародних рейтингах; підвищення конкурентоспроможності випускників на внутрішньому та міжнародному ринку праці; залучення міжнародних інвестицій для покращення ресурсного забезпечення. Polish experience in the formation and use of human capital in education, the factors of its fi tivization in the context of the COVID-19 pandemic was investigated, priority problems were identifi d (low level of access to quality educational services for the majority of the population; corruption, which creates conditions for obtaining a level of education and qualifi ations that are not confi med by real knowledge; there is no culture of lifelong learning; the need to adapt the education system to the conditions of distance learning during the COVID-19 pandemic, etc.) and the directions of implementation of the Polish experience into the activities of educational institutions in Ukraine. The positions of Ukrainian and Polish universities in international educational rankings as well as the factors that determine them were analyzed. It is determined that in order to limit the processes of fi tivization of the human capital, it is necessary, fi st of all, to: improve the quality of educational services and the competitiveness of universities, increase access to education for various social groups, fi ht corruption and adapt the education system to distance learning. The development of international cooperation and the expansion of the presence of universities in international rankings is also important; improving the competitiveness of graduates in the domestic and international labour markets; attracting international investment to improve resource provision.ukфіктивний людський капіталосвітапольський досвідрейтинги університетівпандемія COVID-19конкурентоспроможністьfititious human capitaleducationPolish experienceuniversity rankingspandemic COVID-19competitivenessЯк запобігти фіктивізації людського капіталу: досвід вищої освіти ПольщіHow to prevent the fictivization of human capital: the experience of higher education in PolandArticle