Півторак, Г. Ф.Pivtorak, H.2022-12-072022-12-072021Півторак Г. Ф. Сучасні проблеми делімітації та співробітництва держав із протилежними та суміжними побережжями в межах виключної (морської) економічної зони України / Півторак Г. Ф. // Київський часопис права : наук. журн. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана», Навч.-наук. ін-т «Юрид. ін-т» ; [редкол.: О. В. Кузьменко (голов. ред.) та ін.]. – Одеса : Вид. дім «Гельветика», 2021. – № 4. – С. 311–316.2786-5037https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/38547Наукова стаття присвячена сучасним проблемам делімітації виключних морських економічних зон держав із протилежними та суміжними побережжями як однієї зі складових частин ефективного використання ресурсів виключних економічних зон причорноморськими державами. Досліджено передумови укладання Угоди між Урядом України й Урядом Республіки Туреччина про кордон економічних (морських) зон. Делімітація виключної (морської) економічної зони між Україною і Туреччиною передбачає, що підхід до делімітації виключних економічних зон держав установлюється за аналогією з узгодженням кордону континентального шельфу. Невід’ємною частиною угоди вважаємо положення щодо неприпустимості застосування сили або погрози її застосування, а також необхідності вирішувати всі міжнародні проблеми мирними засобами, також сторони погоджуються проводити консультації з метою впорядкованого розвитку їхніх відносин і обміну думками з міжнародних і регіональних питань. Визначені положення повною мірою реалізують фундаментальні положення Конвенції Організації Об’єднаних Націй із морського права в частині мирного врегулювання спорів відповідно до загальних принципів міжнародного права. Проаналізовано стан відносин між Україною та Румунією, вони ускладнились тим, що тривалий час існував конфлікт стосовно розмежування виключної економічної зони і континентального шельфу в Чорному морі. Рішення Міжнародного суду Організації Об’єднаних Націй є нормативною основою встановлення морських кордонів між державами. Доведено, що встановлення кордонів є базовою умовою для подальшої співпраці держав щодо безпечного й ефективного використання ресурсів виключних економічних зон, але, на жаль, регіональної угоди такого характеру державами не укладено. Проаналізовано сучасний стан реалізації морської правосуб’єктності України та Російської Федерації у зв’язку з анексією Криму й окупованими територіями Донецької та Луганської областей. Установлено, що попередні договори були денонсовані в односторонньому порядку, унаслідок чого виникає гострий конфлікт між державами щодо морських кордонів та території виключної (морської) економічної зони України. Визначено, що територіальні спори між державами можуть бути вирішені за допомогою переговорів як засобу мирного врегулювання суперечок, передбаченого Статутом Організації Об’єднаних Націй. The article focuses on modern problems of delimitation of exclusive maritime economic zones of states with opposite and adjacent to each other coastlines as one of the components of sustainable use of resources of exclusive economic zones by the Black Sea states. The premises for completion of the Agreement between the Government of Ukraine and the Government of the Republic of Turkey on the border line of economic (maritime) zones were also analyzed. The delimitation of the exclusive (maritime) economic zone between Ukraine and Turkey is based on the approach similar to the delimitation of the exclusive economic zones of the states with the coordination of the continental shelf borders. An integral part of the agreement is considered to be the provision of rejection of the use of force or even the threat of it for all international disputes must be settled peacefully, and also the parties get an agreement to be consulted in order to develop their relations and exchange points of view on international and regional issues. These provisions fully implement the fundamental provisions of the UN Convention on the Law of the Sea in terms of peaceful settlement of disputes in accordance with the general principles of international law. The Ukraine – Romanian relations were paid attention to as for a long time they have been accomplished by the conflict existed over the delimitation of the exclusive economic zone and the continental shelf of the Black Sea. The verdict of the UN International Court of Justice is the legal basis for establishing maritime borders between states. It has been proved that the establishment of borders is the primary condition for further cooperation of states on safe and sustainable use of resources of exclusive economic zones, but the above mentioned states have not reached a regional agreement on the issue yet. The current state of implementation of maritime legal state subject of Ukraine and the Russian Federation was considered under the conditions of the annexation of Crimea and the occupied territories of Donetsk and Luhansk regions. It was established that the previous agreements were denounced unilaterally, resulting in a conflict between the states over the maritime borders and the territory of the exclusive (maritime) economic zone of Ukraine. It is determined that territorial disputes between states can be resolved through negotiations as means of peaceful settlement of any issue provided by the Charter of the United Nations.ukделімітаціявиключна економічна зонарибне господарствоспівробітництво державморські кордониdelimitationexclusive economic zonefisheriescooperation of statesmaritime bordersСучасні проблеми делімітації та співробітництва держав із протилежними та суміжними побережжями в межах виключної (морської) економічної зони УкраїниModern problems of delimitation and cooperation between states with their coastlines opposite and adjacent to each other within the exclusive (maritime) economic zone of UkraineArticle341.21.22: (339.543.624:341.225)