Котляров, И. Д.Kotliarov, І.Котляров, І. Д.2016-09-192016-09-192016Котляров И. Д. Внутренний краудсорсинг: анализ с точки зрения политической экономии / И. Д. Котляров // Соціально-трудові відносини: теорія і практика : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України ; ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана» ; Ін-т соц.-труд. відносин ; редкол.: А. М. Колот (голова) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2016. – Вип. 2. – С. 294–300.https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/19455В статье дан анализ внутреннего краудсорсинга с точки зрения его потенциала как инструмента снижения отчуждения. Показано, что внутренний краудсорсинг позволяет работнику сформировать вовлеченность, однако снижение отчуждения является иллюзорным. Тем не менее, значимость факторов, формирующих вовлеченность, обуславливают привлекательность внутреннего краудсорсинга в глазах работника.The current approach towards analysis of internal crowdsourcing is mostly based on management approach. Internal crowdsourcing is analyzed as a tool of increase of effectiveness both for personnel and for the company. An analysis from the point of view of economic theory has not been proposed. The present paper analyzes the internal crowdsourcing form the point of view of Marxist political economy. The basis of analysis is the evaluation of potential of internal crowdsourcing as a tool of elimination of alienation that is typical for traditional capitalist employment. It is demonstrated that internal crowdsourcing helps to build up inclusion of employees thanks to the following factors: participation in creation of intellectual capital, non-routine tasks, possibility to transmit employees’ voice to managers and clear final product. However, this inclusion is not synonymous to elimination of alienation. Alienation is not eliminated, however, there is an illusion of such elimination. However, despite the fact that alienation continues to exist, factors that form inclusion insure attractiveness of internal crowdsourcing for employees.У статті подано аналіз внутрішнього краудсорсингу з точки зору його потенціалу як інструменту зниження відчуження. Показано, що внутрішній краудсорсінг дозволяє працівнику сформувати залученість, однак зниження відчуження є ілюзорним. Проте, значимість чинників, що формують залученість, обумовлюють привабливість внутрішнього краудсорсингу в очах працівника.ruНетрадиционные формы занятоститрудовые отношенияотчуждениевнутренний краудсорсингNon-traditional forms of employmentlabor relationsalienationinternal crowdsourcingНетрадиційні форми зайнятостітрудові відносинивідчуженнявнутрішній краудсорсінгВнутренний краудсорсинг: анализ с точки зрения политической экономииInternal crowdsourcing: an analysis form the point of view of political economyВнутрішній краудсорсінг: аналіз з точки зору політичної економіїArticle331.1