Федорченко, Андрій ВасильовичFedorchenko, AndriiГречаний, Олександр ВолодимировичHrechanyi, Oleksandr2025-02-102025-02-102024Федорченко А. В. Вплив цифрових технологій на зміну функцій та компетентностей маркетологів [Електронний ресурс] / Федорченко Андрій Васильович, Гречаний Олександр Володимирович // Економіка та суспільство : електр. наук. фах. вид. / М-во освіти і науки України, Мукачів. держ. ун-т ; [редкол.: О. П. Головко (голов. ред.) та ін.]. – Електрон. текст. дані. – Мукачево, 2024. – Вип. 61. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3773/3696. – Назва з титул. екрану.2524-0072https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/48659Стаття містить форсайт-оцінки впливу проривних технологічних новацій, таких як штучний інтелект, Big Data, Інтернет речей, блокчейн на трансформацію функцій працівників маркетингових служб. Доведено, що більшість із них трансформуються шляхом розширення набору виконуваних функцій, а деякі зникають. Доповнено методичні підходи до вивчення впливу проривних техніко-технологічних новацій на ринок компетентностей маркетологів. Показано, що їх вплив доцільно розглядати через призму окремих посад та маркетингових функцій. Це обумовлене тим, що працівники маркетингових служб виконують безліч неалгоритмізованих завдань, включно з плануванням, аналізом можливостей продукування чи надання нових видів товарів і послуг, розробкою прогнозів, побудовою ризик-моделей, контролем великої кількості показників. Систематизовано вимоги професійних стандартів до компетентностей фахівців маркетингових служб. The article contains a foresight assessment of breakthrough technological innovations influence, such as artificial intelligence, Big Data, the Internet of Things, and blockchain on the transformation of marketing services employees’ functions. It has been proven that most types of work performed by marketing specialists are being transformed in the direction of expanding the set (portfolio) of functions performed, and some are among the “disappearing” ones. Methodological arsenal of breakthrough technical and technological innovations influence on the market of marketing specialists’ competences has been supplemented. It has been proven that the influence of technologies on the aforementioned market should be analyzed not only using such broad categories as profession or type of activity, but also through the prism of individual positions, workplaces and marketing functions. The latter is due to the fact that marketing services employees perform many non-algorithmic tasks within a particular profession, including planning, analysis of opportunities for production or provision of new types of goods and services, forecasting, building risk models, controlling of a large number of indicators, etc. The main trends in the development of labour and employment of marketing specialists under the influence of digital and other breakthrough technologies of Industry 4.0 have been identified. A comparative analysis of marketing specialists’ functions at the current stage of Industry 4.0 technologies implementation and in the near future, when a radical transformation of marketing specialists' professional content is expected, has been carried out. The necessity of implementing the concept of “lifelong learning” in the practice of post-industrial development in general and marketing activities in particular has been confirmed. A proposal has been made to introduce a competence policy as a component of the general economic policy at all levels of the hierarchical structure of economic activity. The requirements of professional standards for the competencies of marketing service specialists have been systematized.ukцифрові технологіїдиджиталізаціяІндустрія 4.0компетентностімаркетингова діяльністькомпетентнісна політикатрудові функції маркетологів«портфель» компетентностейдиверсифікація трудових функційпрофесійні стандартиdigital technologiesdigitalizationIndustry 4.0competencesmarketing activitiescompetence policylabour functions of marketing specialistsdiversification of labour functionsprofessional standardsВплив цифрових технологій на зміну функцій та компетентностей маркетологівDigital technologiesimpact on changing the functions and competences of marketing specialistsArticle339.138-051:004.9https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-76