Чернега, Інна І.Cherneha, InnaКнязєв, Данило О.Kniaziev, DanyloПономарьова, Марина С.Ponomarova, MarynaБленда, Наталія О.Blenda, Nataliia2023-03-312023-03-312022Економічна ефективність виробництва та управління комерційною діяльністю підприємств галузі овочівництва в умовах сучасного бізнес-середовища / Чернега І. І., Князєв Д. О., Пономарьова М. С., Бленда М. О. // Вчені записки : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана ; [редкол.: О. Яценко (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2022. – Вип. 29. – С. 67–82.2415-850xhttps://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/39727У статті проаналізовано та визначено, що від кожного комерційного процесу залежать ефективність комерційної діяльності, яка акумулює потенціал підприємства. Метою роботи є розкриття основних показників економічної ефективності виробництва та управління комерційної діяльністю підприємств галузі овочівництва в умовах бізнес-середовища. Показано, що характерними рисами функціонування комерційної діяльності є комплексність, системність, об’єктивність та ефективність, які дозволяють сформувати ефективну систему управління. Доведено, що досліджувані елементи ринкового середовища впливають на господарську діяльність підприємств більш м’яко та прогнозовано, на відміну від державних методів. З’ясовано, що ринкові фактори створюють саме ті необхідні для розвитку стимули й природні важелі регулювання, таким чином формуючи економічний механізм. Показано, що зростаюча конкуренція вимагає від підприємця такої організації господарської діяльності, за якої найвищі результати досягаються за найменших затрат. Підтверджено, що в умовах ринку виникає потреба в розширенні управлінських завдань, придатних для різноманітних форм власності та розвитку комерційної діяльності торговельних підприємств. Іншими словами, передбачається постійний пошук шляхів удосконалення управління. An important factor in the structural changes of the national economy is the development of the commercial activity, which ensures the balance of production and consumption in regional and branch markets and promotes the development of enterprises of various types of economic activity. Management is aimed at optimizing the work of employees in order to increase the efficiency of commercial processes and achieve the ultimate goals of the enterprise. Among domestic scientists whose careers are devoted to the mentioned topic, we can single out Karman O.M., Shvets, G.O., Zakharchuk O.V., Ulyanich O.I., Kovtunyuk Z.I., Ketskalo V.V., Ulyanich K.F., Rogova O.V., Kravchenko V.A., Kornienko S.I., Teryokhina L.A., Ilyinova E.M., Yurlakova O.M., Leus L.L., Sevidova I. O., Leshchenko L.O., Khareba V.V., Khareba O.V., Furman V.A. and other. Vegetable crops can rightly be called the third bread of the population. Vegetable products are diverse: root crops, stems, leaves, flowers, and fruits, which, as a rule, have dietary, protective, and medicinal properties. The Cabinet of Ministers of Ukraine dated October 21, 2020, No. 1333 approved the concept of the State target program for the development of vegetable growing until 2025. The article analyzed and determined that the effectiveness of the commercial activity, which accumulates the potential of the enterprise, depends on each commercial process. The purpose of the work is to reveal the main indicators of the economic efficiency of production and management of commercial activities of enterprises in the field of vegetable growing in the conditions of a business environment. Complexity, systematicity, objectivity, and efficiency are characteristic features of the functioning of commercial activity, which allow for the formation of an effective management system. These market environment elements affect enterprises’ economic activity more gently and predictably, in contrast to state methods. In addition, market factors create exactly the incentives and natural regulatory levers necessary for development, thus forming an economic mechanism. The growing competition requires an entrepreneur to organize business activities in which the highest results are achieved at the lowest costs. In market conditions, there is a need to expand management tasks suitable for various forms of ownership and the development of commercial activities of trading enterprises. In other words, a constant search for ways to improve management is assumed.ukекономічна ефективністьвиробництвоприбутокуправліннякомерційна діяльністьагровиробництвоовочівництвоінноваційний підхідбізнес-середовищеeconomic efficiencyproductionprofitmanagementcommercial activityagricultural productionvegetable growinginnovative approachbusiness environmentЕкономічна ефективність виробництва та управління комерційною діяльністю підприємств галузі овочівництва в умовах сучасного бізнес-середовищаEconomic efficiency of production and management in scope of vegetable growing enterprises’ commercial activities in the modern business environmentArticle330.131.5:657