Махова, Галина ВікторівнаMakhova, HalynaМахова, Галина ВикторовнаВострякова, Валентина ЮріївнаVostriakova, ValentynaВострякова, Валентина Юрьевна2022-12-142022-12-142022Махова Г. В. Штучний інтелект в підприємництві: можливості та перспективи використання / Г. В. Махова, В. Ю. Вострякова // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана ; [редкол.: І. М. Рєпіна (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2022. – Вип. 49. – С. 75–89.2522-4581https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/38603У статті розглянуто основні підходи до трактування поняття «штучний інтелект», які являють собою інтерес з позицій бізнесу та підприємництва. Зазначено причини відсутності єдиного підходу до його розуміння. Узагальнено основний вплив штучного інтелекту на діяльність підприємницьких структур у двох головних напрямах — оптимізація витрат через автоматизацію процесів і підвищення доходів через індивідуалізацію пропозицій для клієнтів. Наведено результати досліджень щодо впливу систем штучного інтелекту на різні сфери економічної діяльності. Вказано можливості та перспективи штучного інтелекту як у різних сферах діяльності підприємства, зокрема, продажі, логістика, облік, так і у різних економічних галузях — ритейл, фінанси, виробництво тощо. Main approaches to treatment of definition “artificial intelligence”, which are interesting from the point of view of business and entrepreneurship, are considered in the article. The reasons of absence of the only one approach to understanding of artificial intelligence are described. Also approaches of artificial intelligence classification are presented. Influence of artificial intelligence on activity of entrepreneurial structures in two main directions is generalized. First direction is cost’s optimization due processes automation. Second direction is revenue increasing because of individualization of proposals for customers. Role of different artificial intelligence technologies in business before and after pandemic of COVID-19, relation between implementation of artificial intelligence into companies’ activity and revenue level are mentioned. In the article main affects of artificial intelligence on activity of the company and its opportunities in different areas, in particular, sales, accounting, HR, logistic are defined. General idea of implementation of AI technologies in these spheres is decreasing of human factor’s influence and avoiding of human’s performing of routine actions. Opportunities of artificial intelligence in spheres of economic activities of entrepreneurial structures are significantly different. Not taking into account medical sphere main opportunities and affects of artificial intelligence in different industries are described in the article. In automobiles industry use of artificial intelligence is aimed at driver’s support, in financial sphere — at development of the best proposals for investment and insurance, in telecommunication — at forming unique proposal for each customer, etc. Main risks and limitations of artificial intelligence implementation related with balance between AI technologies and human’s role in company’s activity are presented in the work.ukштучний інтелектпідприємницькі структурипідприємництвосфери економічної діяльностіавтоматизаціяобслуговуванняartificial intelligenceentrepreneurial structuresentrepreneurshipindustriesautomationserviceШтучний інтелект в підприємництві: можливості та перспективи використанняArtificial intelligence in entrepreneurship: opportunities and prospects of usingArticle334.7:004.8