Данніков, Олег ВолодимировичДанников, Олег ВладимировичІвасько, Інна МихайлівнаIvasco, I. M.Ивасько, Инна Михайловна2015-11-102015-11-102015Данніков О. В. Аргументи на користь «жорсткої» вертикальної інтеграції / О. В. Данніков, І. М. Івасько // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана», Укр. союз промисловців і підприємців, Ін-т світової екон. і міжнар. відносин НАН України ; редкол.: В. А. Верба (голов. ред.) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2015. – Вип. 36. – С. 72–82.https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/10996У результаті проведеного дослідження взаємодії бізнес-суб’єктів в системі управління продажами (на прикладі торгово-посередницьких підприємств), авторами зроблено ряд рекомендацій щодо управління багаторівневими каналами в цілях формування ланцюжка цінності для споживача, а також динамічного процесу трансформації ресурсів на додану вартість. Керовані вертикально-інтегровані маркетингові системи дозволяють найкращим чином взаємодоповнювати ключові компетенції їх учасників і тим самим повніше відповідати вимогам споживачів.The article aims to study the theoretical and methodological foundations of the formation of development strategies of enterprises in the commodity market of Ukraine; the effectiveness of the use of a vertical integration strategy based on the analysis of advantages of its application. The goal of the functioning of vertical marketing system consists in the efficient movement of goods from producer to consumer under the control of the most influential company (owner), minimizing damage from the conflict that arises when each party is trying to implement its own interests, ignoring the interests of others. The subject of research is the study of the conceptual foundations for the development of domestic enterprises by providing long-term competitive advantages. The object of research is the process of formation and development of marketing activities and business entities in the domestic commodity market. Scientific propositions, conclusions and recommendations of the authors are an important basis for solving the problematic application questions to find a compromise between the economic actors and the optimal placement of resources in the domestic market of goods and services, given the difficult conditions of doing strategic marketing activities in crisis-recessionary phenomena in the economy, compounded on the background of the effect of information asymmetry along with transaction costs, there are «defects of the microstructure» of market interactions. According to the authors, vertical integration expands the scope and power of influence company in the industry that creates certain competitive advantages by strengthening the competitive position and/or maintaining competitive advantage. Only when the development of the program of development of the system and the formation of effective linkages and relationships between members of the marketing channel organizations can achieve the desired effect on the market.Целью статьи является исследования теоретических и методологических основ формирования стратегий развития предприятий на товарном рынке Украины; эффективность использование стратегии вертикальной интеграции на основе анализа преимуществ ее применения. Цели функционирования вертикальной маркетинговой системы (ВМС) состоят в организации эффективного товародвижения от производителя к потребителю под контролем наиболее влиятельной компании (владельца), минимизации ущерба от конфликтов, возникающих тогда, когда каждый участник пытается реализовывать собственные интересы, не считаясь с интересами других. Предметом исследования является обоснование концептуальных основ развития отечественных предприятий путем обеспечения долгосрочных конкурентных преимуществ. Объектом исследования является процесс становления и развития маркетинговой деятельности и субъектов хозяйствования на отечественном товарном рынке. Научные положения, выводы и методические рекомендации авторов является важным основанием для решения проблемных прикладных вопросов по поиску компромисса во взаимодействии субъектов экономической деятельности и оптимального размещения ресурсов на отечественном рынке товаров и услуг, учитывая сложные условия ведения стратегических маркетинговых действий в условиях кризисно-рецессионных явлений в экономике страны, которые усугубляются на фоне эффекта информационной асимметрии наряду с трансакционными издержками, что есть «дефекты микроструктуры» рыночных взаимодействий. По мнению авторов, вертикальная интеграция расширяет масштаб и силу влияния предприятия в отрасли, что создает для него определенные конкурентные преимущества за счет укрепления конкурентной позиции и/или сохранения конкурентных преимуществ. Только при разработке программы развития системы и формировании эффективных связей и взаимоотношений между участниками маркетингового канала организации могут достигать желаемого влияния на рынке.ukконфлікти в маркетинговому каналірозподіл і збутуправління продажемстратегічне плануваннятрансакційні витративертикальна інтеграціягоризонтальна інтеграціясистема продажу (збуту)система розподілуучасники маркетингового каналустратегія розвитку підприємствамаркетингова стратегіяінтенсивний розвитокінтегрований розвитокдиверсифікаціяключові (стрижневі, стратегічні) компетенціїconflict in the marketing channeldistribution and marketingsales managementstrategic planningtransaction costsvertical integrationhorizontal integrationsales systemdistribution systembusiness strategyparticipants in the marketing channelenterprise development strategymarketing strategyintensive developmentintegrated developmentdiversificationkey (strategic) competenciesАргументи на користь «жорсткої» вертикальної інтеграціїThe arguments in favor of «hard»vertical integrationАргументы в пользу «жесткой» вертикальной интеграцииArticle658.8:339.138