Мусієць, Богдан Р.Musiiets, Bohdan2024-05-102024-05-102024Мусієць Б. Р. Економічні концепти управління державним боргом / Мусієць Богдан Р. // Вчені записки : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана ; [редкол.: О. Яценко (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2024. – Вип. 34. – С. 68–81.2415-850xhttps://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/44129В умовах повномасштабної війни росії з Україною перед нашою державою постає питання залучення коштів як у резидентів, так і нерезидентів для вирішення військових, соціальних проблем, у наслідок чого формується державний борг і відбувається постійне його зростання. Найбільший вплив на зростання державної заборгованості мало отримання макрофінансової допомоги (пільгових кредитів) від ЄС. На зростання державного боргу України вплинуло отримання кредитів за програмами МВФ, Світового банку, ЄБРР, від уряду Канади. Зростання державного боргу обумовлює необхідність вибору ефективного методу управління держаним боргом, бо від управління державним боргом залежить боргова безпека країни. У статті проаналізовано управління державним боргом з теоретично-наукової точки зору. Метою роботи є проведення аналізу економічної категорії «управління державним боргом», його принципів, етапів. Визначено основні напрями діяльності засади поняття «державний борг» як з нормативно-правової точки зору, так і з наукової; приведена його класифікація за критеріями. Державний борг є вагомою економічною категорією, яка відображає сукупність економічних відносин у сфері залучення позикових фінансових ресурсів з метою фінансування дефіциту загальнодержавного сектора економіки на основі повернення, платності та строковості. У статті детально розглядається класифікація державного боргу для того щоб зрозуміти механізми управління боргу, їх особливості залежно від класифікації державного боргу. Розглянуто основні складові системи управління державним боргом. Управління та обслуговування державного боргу є одним з пріоритетних завдань фінансової політики держави, важливою умовою стабільності її фінансової системи. Ефективне управління боргом на всіх його етапах дозволить уникнути кризових боргових ситуацій та перевантаження видаткової частини державного бюджету в розрізі витрат на обслуговування державного боргу, сприятиме забезпеченню стабілізації соціально-економічної ситуації та розвитку економіки будь-якої країни. Наведено класифікацію основних методів управління державним боргом як зовнішнім, так і внутрішнім, особливу увагу приділено за умов загрози непогашення державного боргу методу реструктуризації державного боргу та його схемам. Особлива увага приділяється ролі Паризького клубу у реструктуризації зовнішнього державного боргу. In the conditions of a full-scale war between Russia and Ukraine, our state faces the question of attracting funds from both residents and non-residents to solve military and social problems, as a result of which the national debt is formed and its constant growth occurs. The receipt of macro-financial assistance (soft loans) from the EU had the greatest impact on the growth of public debt. The growth of Ukraine’s public debt was influenced by the receipt of loans under the programs of the IMF, the World Bank, the EBRD, and the government of Canada. The growth of the national debt determines the need to choose an effective method of managing the national debt, because the country’s debt security depends on the management of the national debt. The article analyzes the management of public debt from a theoretical and scientific point of view. The purpose of the work is to conduct an analysis of the economic category of «public debt management», its principles and stages. The main areas of activity of the concept of «public debt» are determined both from a regulatory and legal point of view, and from a scientific point of view; its classification by criteria is given. Public debt is an important economic category that reflects a set of economic relations in the field of attracting positional financial resources with the involvement of the financial deficit of the national sector of the economy on the basis of repayment, payment and maturity. The article examines the classification of public debt in detail in order to understand the mechanisms of debt management, their features depending on the classification of public debt. The main components of the state debt management system are considered. Management and service of the state debt is one of the priority tasks of the state’s financial policy, an important condition for the stability of its financial system. Effective management of the debt at all its stages will avoid crisis debt situations and overloading of the expenditure part of the state budget in terms of expenses for servicing the state debt, will contribute to the stabilization of the socio-economic situation and the development of the economy of any country. The classification of the main methods of public debt management, both external and internal, is given, special attention is paid to the method of public debt restructuring and its schemes under the conditions of the threat of non-payment of the public debt.ukдержавний боргзовнішній державний боргвнутрішній державний борггарантований державою боргуправління державним боргомметоди управління державним боргомреструктуризаціяПаризький клубpublic debtexternal public debtinternal public debtgovernment-guaranteed debtpublic debt managementpublic debt management methodsrestructuringParis ClubЕкономічні концепти управління державним боргомEconomic concepts of public debt managementArticle336.2:330.1https://doi.org/10.33111/vz_kneu.34.24.01.07.047.053