Гребешкова, Олена Миколаївна2015-04-232015-04-232014-10-07Гребешкова О. М. Практика партнерських відносин українських підприємств: оцінка стану та характеристика тенденцій / О. М. Гребешкова // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки, молоді та спорту України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», Укр. Союз промисловців і підприємців, Ін-т світ. екон. і міжнар. відносин НАНУ ; [редкол.: А. П. Наливайко (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2014. – № 35. – С. 11–18.https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/6231У статті викладено результати дослідження визначальних характеристик практики партнерської взаємодії українських підприємств. Запропоновано визначення та виявлено відмітні ознаки реляційного простору підприємства як мережі двосторонніх відносин, що виникає внаслідок колективної дії бізнес-партнерів. Спираючись на засадничі положення ресурсного підходу (RVB)в теорії стратегічного управління, концепцій стейкхолдерів і партнерської взаємодії проведено оцінку та виявлено тенденції формування реляційного простору в українській економіці.The article presents the results of research of defining characteristics of the practice of the Ukrainian enterprises partnerships. The author defines the distinctive features of the relational space enterprise as a network of the bilateral relations arising from the collective action of business partners. Based on the statements of resource approach (RVB)the theory of strategic management concepts of partnership and stakeholders trends of formation of the relational space in the Ukrainian economy are identified and systematized. It is proved that in the domestic business environment partnerships as a source of specific economic rents remain unconscious and therefore not considered as an object of control. The Ukrainian businesses target for immediate benefits, while partnerships take time to form a potential economic rent. Confidence in «external» partners remains low. Responsibility center for managing partnerships in most enterprises rely directly on their heads. Article reveals that relational space of Ukrainian business is formed mainly spontaneously, without deliberate action on the part of individual businesses. That is why the issue of behavior management companies in the relational space of the Ukrainian business is pending further study.В статье изложены результаты исследования определяющих характеристик практики партнерского взаимодействия украинских предприятий. Предложено определение и определены отличительные признаки реляционного пространства предприятия как сети двусторонних отношений, возникающей в результате коллективного действия бизнес-партнеров. Опираясь на основные положения ресурсного подхода (RVB) в теории стратегического управления, концепций стейкхолдеров и партнерского взаимодействия выявлены и систематизированы тенденции формирования реляционного пространства в украинской экономике.ukресурсний підхід (RVB)реляційна концепціяпартнерські відносинистейкхолдерипартнерипідприємствоуправління партнерською взаємодієюresource-based viewrelational conceptpartnershipsstakeholderspartnersenterprisemanagement of partnershipресурсный подход (RVB)реляционная концепцияпартнерские отношениястейкхолдерыпартнерыпредприятиеуправление партнерским взаимодействиемПрактика партнерських відносин українських підприємств: оцінка стану та характеристика тенденційArticle65.011.1+658.3