Буряченко, Андрій ЄвгеновичBuriachenko, AndriiЛогвінов, Павло ВадимовичLohvinov, Pavlo2025-04-212025-04-212023-11Буряченко А. Є. Місцеве самоврядування під час війни: ключові трансформації фінансового забезпечення повноважень / А. Є. Буряченко, П. В. Логвінов // Фінанси України. – 2023. – № 11. – С. 49–68.2305-7645https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/50067Вступ. Виклики, що постають перед органами місцевого самоврядування (ОМС) останніми роками, є серйозним випробовуванням у контексті важливості оперативного й адекватного реагування на події та загрози. Принципово новим етапом у функціонуванні громад є період спеціального правового режиму, котрий настав після введення на всій території країни воєнного стану, коли змінюються функції ОМС, надаються додаткові нетипові повноваження, потрібні для оперативного реагування на надзвичайні ситуації, забезпечення національної безпеки, відсічі збройної агресії, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, що є нетиповими у мирний час і потребують спеціальних навиків та додаткового нормативно-правового забезпечення. Особливості функціонування ОМС під час дії спеціального правового режиму воєнного стану варто розкрити через економічну та правову складові їхньої діяльності. Проблематика. Ефективна взаємодія громадськості, волонтерських організацій, місцевого самоврядування, силових структур оборони та державних органів влади, окрім воєнно-політичного стану, великою мірою залежить від нормативно-правового режиму, що визначає повноваження та зони відповідальності органів влади для захисту громадян і територіальної цілісності держави. Вивчення досвіду діяльності ОМС дає можливість навести успішні приклади та шляхи подолання проблем та нетипових викликів для підвищення стійкості громад в умовах повномасштабної агресії. Мета – дослідження особливостей фінансово-економічної діяльності органів місцевого самоврядування під час воєнного стану; виокремлення та розгляд факторів впливу чинного правового режиму на управлінські процеси й стійкість територіальних громад до викликів, забезпечення нормальної життєдіяльності населених пунктів; розкриття фінансового компонента діяльності органів місцевого самоврядування, що зазнав істотних трансформацій під час воєнного стану і, у свою чергу, впливає на спроможність громад забезпечувати інтереси власного населення. Методи. Застосовано методи діалектики, низку загальнонаукових підходів та спеціальні методи дослідження: опису, аналізу, синтезу, групування, порівняння, теоретичного узагальнення та ін. Результати. Дослідження фінансових та правових механізмів діяльності ОМС засвідчили, що особливої уваги на їхньому рівні потребує подальше правове врегулювання окремих складових діяльності військових адміністрацій, питань кадрового характеру, часового проміжку діяльності та подвійних повноважень як начальника військової адміністрації, так і очільника громади. Це зумовлює необхідність подальших наукових досліджень та методичного супроводу під час напрацювання законодавчих ініціатив. Висновки. Під час воєнного стану змінилася структура закріплених повноважень ОМС, тимчасово трансформувалися функції різних рівнів влади у регіонах й посилилася влада структур силового спрямування, при цьому частково обмежено напрями використання бюджетних коштів та самостійності в ухваленні рішень громадами. Спостерігається збільшення взаємодії між органами військових адміністрацій, державної влади, посадовими особами територіальних громад, представниками громадських та волонтерських організацій. Органи державної влади досить швидко реагували на події, регулюючи діяльність ОМС в умовах воєнного стану. Introduction. The challenges faced by local self-government bodies in recent years constitute a significant test for understanding the importance of prompt and adequate response to the events and threats. A fundamentally new aspect in communities functioning is a period of special legal regime ensued after the martial law declaration in the entire country. During this period, the functions of local self-government bodies change, they are granted additional atypical powers necessary for a prompt response to emergencies, ensuring national security, countering armed aggression, and eliminating threats to the state independence of Ukraine, its territorial integrity, which is indistinctive in peace time and require special skills and additional regulatory support. The activity of the local self-government bodies during the special legal regime of the martial law should be disclosed through the economic and legal component of their activity. Problem Statement. The effective interaction of the public, volunteer organizations, local self-government, defense forces and state authorities, except military-political state, largely depends on the regulatory and legal regime that defines the powers and responsibility zones of the government bodies in protecting the citizens and territorial integrity of the state. Studying the experience of local self-government activities provides successful examples and strategies for overcoming the problems and unconventional challenges to enhance the community resilience in times of military aggression. Purpose. To investigate the peculiarities of the financial and economic activities of local self-government bodies during the martial law. To identify and examine the factors influencing upon the current legal regime on the managerial processes and resilience of territorial communities to challenges, ensuring the normal functioning of the settlements. Methods. The dialectical methods, general scientific approaches and special research methods such as description, analysis, synthesis, grouping, comparison, theoretical generalization, and others were applied. Results. The study of the financial and legal mechanisms of the local self-government activities has revealed that further legal regulation of certain components of the activities of military administrations, personnel issues, the time frame of activities and dual responsibilities of both the Head of the Military Administration and Head of the community require special attention at the level of local self-government bodies. This necessitates further scientific research and methodological support in development of the legislative initiatives. Conclusions. During the martial law, distribution of the powers of local self-government bodies, being fixed, changed temporarily, altering the functions of various levels of government in the regions and strengthened the authority of security-oriented structures. This partially limited the directions for using budgetary funds and autonomy of decision-making by the communities. Increased interaction is observed between the bodies of military administrations, state authorities, officials of territorial communities, and representatives of civil and volunteer organizations. The state authorities has been rather quickly responded to the recent events, regulating the activities of local self-government bodies in conditions of the martial law.ukфінанси місцевого самоврядуваннявоєнний станфінансовий потенціалтериторіальні громадиповноваження громадрегіональний розвитокдецентралізаціяlocal self-government financesmartial lawfinancial potentialterritorial communitiescommunity powersregional developmentdecentralizationМісцеве самоврядування під час війни: ключові трансформації фінансового забезпечення повноваженьLocal self-government during the war: key transformations in financial empowermentArticle352.075+353+351.72https://doi.org/10.33763/finukr2023.11.049