Гребешкова, Олена МиколаївнаHrebeshkova, OlenaГребешкова, Елена НиколаевнаШапран, Олександр АндрійовичShapran, Oleksandr2019-02-042019-02-042018Гребешкова О. М. Конкурентні переваги підприємства з позицій поведінкової економіки: джерела та способи утримання / О. М. Гребешкова, О. А. Шапран // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; [редкол.: І. М. Рєпіна (відп. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2018. – № 41. – С. 45–58.2522-4581https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/27169Забезпечення ефективності функціонування сучасного підприємства і отримання ним конкурентних переваг можливо завдяки поведінкової економіки. Домінуюча традиційна теорія економіки, яка спирається на принцип раціональності в прийнятті рішень економічними суб’єктами, не бере до уваги фактори ірраціонального характеру, розкриття яких притаманне поведінковій економіці. Саме тому в сучасних умовах господарювання важливим є вивчення та подальший розвиток методологічних основ поведінкової економіки, визначення джерел і способів утримання конкурентних переваг підприємств. У статті наведено огляд ключових положень поведінкової економіки в інтерпретації провідних дослідників цього напрямку сучасної економічної теорії. Автори статті виділяють дві групи конкурентних переваг підприємства — внутрішні (структурні, організаційні та культурні) і зовнішні (інформаційні, комунікаційні, когнітивні, диверсифікаційні і репутаційні).Ensuring the efficiency of the functioning of a modern enterprise and obtaining its competitive advantages is possible due to a behavioral economy that takes into account the irrational behavior of consumers. The dominant traditional theory of economics, based on the principle of rationality in decision-making by economic actors, does not take into account the reserves, the disclosure of which is inherent in the new behavioral economy. That is why in modern conditions of management it is important to study and further develop the methodological foundations of behavioral economics, determine the sources and methods for maintaining the competitive advantages of enterprises. The article provides an overview of the key positions of behavioral economics as interpreted by leading researchers in this area of — modern economic theory. The authors of the article single out two groups of competitive advantages of an enterprise — internal (structural, organizational, and cultural) and external (information, communication, cognitive, diversification, and reputational). Based on the principles of behavioral economics, the article presents arguments proving that an enterprise can develop and implement management decisions taking into account the irrational behavior of all its stakeholders. This contributes to the identification of new sources of competitive advantages of the company and ways of their long-term retention. It has been confirmed that behavioral economics as a science plays an important role in identifying and explaining the features of decision-making by economic actors under the influence of irrational factors.ukповедінкова економікаірраціональний вибірконкурентні перевагиповедінка споживачівекономічна теоріяbehavioral economyirrational choicecompetitive advantagesconsumer behavioreconomic theoryКонкурентні переваги підприємства з позицій поведінкової економіки: джерела та способи утриманняCompetitive advantages of the enterprise from the standpoint of the behavioral economy: sources and methods of retentionArticle339.137