Буркова, Людмила АнатоліївнаBurkova, LiudmylaШепелюк, Віра А.Shepeliuk, ViraПоросла, Поліна ВадимівнаPorosla, Polina2024-01-152024-01-152023Буркова Л. А. Аспекти організації обліку та оподаткування заробітної плати працівникам бюджетної сфери / Буркова Л. А., Шепелюк В. А., Поросла П. В. // Вчені записки : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана ; [редкол.: О. Яценко (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2023. – Вип. 31. – С. 16–28.2415-850xhttps://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/42023Зазначено, що на рівень заробітної плати впливає не лише розвиток суспільного виробництва, а й результативність праці певних категорій працівників. Унаслідок цього окрім тарифікації робіт та нормування праці широкого вжитку набуло застосування форм і систем оплати праці. В Україні застосовують дві основні форми оплати праці: погодинна та відрядна. Їх відмінність полягає у застосовуваних показниках для вимірювання праці (кількість часу або виробітку) для цілей нарахування заробітної плати. Розглянуто сутність посадових окладів та їх формування. Зауважено, що категорія «оклад» не ідентична терміну «мінімальна заробітна плата». Досліджено сутність тарифної системи оплати праці та охарактеризовано її складові. Наголошено на тому, що організація обліку заробітна плата за окладами і тарифами та її оподаткування є однією із найважливіших ділянкою обліку. Зауважено, що застосування тарифних ставок і тарифних коефіцієнтів здебільшого стосується суб’єктів господарювання, що належать до бюджетної сфери. Внаслідок проведеного дослідження в окресленому напрямі виявлено проблему щодо встановлення 1 тарифного розряду у невиправдано меншому розмірі, ніж мінімальна заробітна плата. При цьому саме на 1 тарифному розряді у подальшому відбувається диференціація окладів працівників бюджетної сфери. Проаналізувавши ситуацію, що склалася, дійшли висновку, що наразі ситуація щодо окладів працівників бюджетної сфери з урахуванням їх кваліфікації опинилася у скрутному становищі. Цю тезу пояснено тим, що на сьогодні працівники, які за кваліфікацією підпадають під розряди з 1 по 13 мають заробітну плату за відпрацьований місяць нижчу, ніж мінімальна (без урахування різних видів доплат, премій тощо). Це не підпадає логікі у зв’язку з кваліфікаційними вимогами до працівників цих категорій, що висуваються для обіймання ними посади. І тільки починаючи з 14 розряду категорій працівників їх оклади дещо перевищують мінімальну заробітну плату. It is noted that the level of wages is affected not only by the development of social production, but also by the productivity of certain categories of workers. As a result, in addition to job pricing and labor standardization, the use of forms and systems of labor payment has become widely used. In Ukraine, two main forms of payment are used: hourly and piecework. Their difference lies in the indicators used to measure labor (amount of time or output) for payroll purposes. The essence of salaries and their formation is considered. It is noted that the category "salary" is not identical to the term "minimum wage". The essence of the tariff system of labor remuneration was studied and its components were characterized. It is emphasized that the organization of accounting for salaries and wages and its taxation is one of the most important areas of accounting. It is noted that the application of tariff rates and tariff coefficients mostly concerns business entities belonging to the budget sphere. As a result of the research conducted in the outlined direction, a problem was identified regarding the establishment of 1 tariff class in an unjustifiably smaller amount than the minimum wage. At the same time, it is precisely at the 1st tariff level that the salary differentiation of employees of the budget sphere takes place in the future. After analyzing the current situation, they came to the conclusion that the current situation regarding the salaries of public sector employees, taking into account their qualifications, is in a difficult situation. This thesis is explained by the fact that today employees whose qualifications fall under categories 1 to 13 have a salary per month of work lower than the minimum (without taking into account various types of additional payments, bonuses, etc.). In turn, this is illogical in connection with the qualification requirements for employees of these categories who are nominated for their positions. And only starting with the 14th category of employees, their salaries begin to slightly exceed the minimum wage.ukзаробітна платаокладтарифтарифні сіткитарифні ставкитарифні розрядитарифні коефіцієнтикваліфікаціяпервинний облікорганізація облікуоподаткуванняsalarytarifftariff gridstariff ratestariff categoriestariff coefficientsqualificationprimary accountingorganization of accountingtaxationАспекти організації обліку та оподаткування заробітної плати працівникам бюджетної сфериAspects of the salary accounting organization and taxation for employees in the budget sphereArticle657.1https://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.22.02.02.012.018