Browsing by Author "Syrotenko, Nataliia"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Digital-технології у підготовці фахівців з обліку та оподаткування(Одеський національний економічний університет, 2019) Слободяник, Юлія Борисівна; Slobodianyk, Yuliia; Слободяник, Юлия Борисовна; Сиротенко, Наталія Анатоліївна; Syrotenko, NataliiaПроаналізовано сучасний стан і перспективи застосування digital-технологій у підготовці фахівців з обліку і оподаткування. The current state and prospects of the use of digital technologies in the training of accounting and tax specialists are analyzed.Item Академічний плагіат: вплив академічної доброчесності на якість вищої освіти(Одеський національний економічний університет, 2017-03) Слободяник, Юлія Борисівна; Slobodianyk, Yuliia; Слободяник, Юлия Борисовна; Сиротенко, Наталія Анатоліївна; Syrotenko, NataliiaВнесено пропозиції щодо реалізації концепції академічної доброчесності. The proposals on the implementation of the concept of academic integrity were offered. Внесены предложения по реализации концепции академической доброчестности.Item Звіт про управління: якісні характеристики та досвід підготовки підприємствами пасажирського транспорту(Миколаївський національний аграрний університет, 2020) Слободяник, Юлія Борисівна; Slobodianyk, Yuliia; Слободяник, Юлия Борисовна; Сиротенко, Наталія Анатоліївна; Syrotenko, NataliiaУ статті розкрито підходи до підготовки звіту про управління. Охарактеризовано результати сучасних наукових досліджень щодо змісту та якості нефінансових звітів. Акцентовано наявність зв’язку між розкриттям інформації про певні аспекти діяльності підприємства у звіті про управління та покращенням репутації підприємства, збільшенням довіри ділових партнерів та громади. Визначено якісні характеристики звіту про управління, що стосуються як змістовного наповнення звітів, так і форми представлення інформації. Проведено контент-аналіз звітів про управління окремих вітчизняних підприємств пасажирського транспорту. Розкрито позитивні та негативні аспекти підготовлених звітів та порівняно їх з кращими міжнародними практиками. Обґрунтовано важливість формування суспільної підтримки необхідності розкриття інформації у звіті про управління, що має стати основою для прийняття інвестиційних рішень, покращення екологічних показників та підвищення соціальної відповідальності підприємств. Companies' efforts to provide information in response to stakeholder requests were embodied in the preparation of various corporate governance and management reports, which led to the development of appropriate standards in this area. At the same time, issues such as the structure of the reports accompanying the financial statements for the various stakeholders, the order of presentation and the appropriateness of including certain financial and non-financial indicators continue to be relevant. Purpose. The purpose of the study is to determine the qualitative characteristics of the management report based on an analysis of regulatory requirements for its preparation, the experience of its preparation by domestic passenger transport enterprises and comparison with the best international practices. Results. It is advisable to distinguish the qualitative characteristics of the management report on the content of the report (accuracy and completeness; objectivity and impartiality; materiality of disclosed information; relevance and comprehensibility; reasonableness and persuasiveness of conclusions), and on the form of its presentation (clarity and accuracy; logical presentation; informativeness; data visualization (graphs, tables, images, photos, etc.). The content analysis of the management reports of the domestic passenger transport enterprises has been carried out. Positive and negative aspects of these reports are revealed. They are compared with best practice. Conclusions. The preparation of the management report requires considerable management effort, in particular, the additional time spending, the involvement of qualified specialists to provide quality information coverage, including the social and environmental activities of the enterprise. Simultaneously, the regulator should generate a positive attitude in the public to disclose certain information in the management report, which will help the state and the society to take timely measures to create a more sustainable environment, to ensure accountability of enterprises and to achieve the goals of sustainable development.Item Перспективи запровадження дуальної форми навчання при підготовці фахівців з обліку і оподаткування(Одеський національний економічний університет, 2018-02) Слободяник, Юлія Борисівна; Slobodianyk, Yuliia; Слободяник, Юлия Борисовна; Сиротенко, Наталія Анатоліївна; Syrotenko, NataliiaПроаналізовано перспективи запровадження дуальної форми навчання при підготовці фахівців з обліку і оподаткування в Україні. Prospects of introduction of dual form of training in preparation of accounting and tax specialists in Ukraine are analyzed.Item Проблеми реалізації принципу академічної доброчесності при підготовці докторів філософії (PhD)(Запорізький національний університет, 2017-10) Слободяник, Юлія Борисівна; Slobodianyk, Yuliia; Слободяник, Юлия Борисовна; Сиротенко, Наталія Анатоліївна; Syrotenko, NataliiaItem Підготовка, подання та аудит фінансової звітності: траєкторія змін(ТДВ «Інститут обліку і фінансів», 2018) Слободяник, Юлія Борисівна; Slobodianyk, Yuliia; Слободяник, Юлия Борисовна; Сиротенко, Наталія Анатоліївна; Syrotenko, NataliiaНаприкінці 2017 році кардинально змінено Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та прийнято новий Закон України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність». Ухвалені нововведення мають євроінтеграційне спрямування, проте лише частково враховують вимоги Директиви 2013/34/ЄС Європейського парламенту та Ради від 26 червня 2013 року про річну фінансову звітність, консолідовану фінансову звітність та пов’язані звіти деяких видів підприємств. Метою статті є критичний аналіз законодавчих новацій у сфері підготовки, подання та аудиту фінансової звітності та формулювання пропозицій щодо їх практичної реалізації. Для досягнення поставленої мети застосовано методи порівняння та узагальнення, аналізу й синтезу, системний підхід. Проаналізовано доцільність поділу підприємств на типи за різними класифікаційними ознаками. Охарактеризовано коло проблем, які виникатимуть у підприємств, що потраплять одночасно до різних груп класифікацій. Досліджено сутність понять фінансова звітність, консолідована фінансова звітність, таксономія фінансової звітності, підприємства, що становлять суспільний інтерес, та склад звітів, що подаватимуться разом з фінансовою звітністю, – Звіту про управління, Звіту про платежі на користь держави. Розглянуто підходи до складання Звіту про управління. Розкрито особливості підготовки та аудиту фінансової звітності різних типів підприємств. Виділено практичні проблеми, що виникатимуть в процесі аудиту фінансової звітності. Запропоновано перелік взаємоузгоджених заходів з метою подальшої успішної імплементації вимог ЄС у вітчизняну практику обліку, звітності та аудиту. At the end of 2017, the Law of Ukraine «On Accounting and Financial Reporting in Ukraine» was dramatically changed, and the new Law of Ukraine «On Audit of Financial Reporting and Auditing» was adopted. The approved innovations have a Euro-integration orientation, but only partially take into account the requirements of Directive 2013/34/EU of The European Parliament and of The Council of 26 June 2013 on the annual financial statements, consolidated financial statements and related reports of certain types of undertakings. The purpose of the article is the critical analysis of legislative innovations in the field of preparation, presentation and auditing of financial statements and the formulation of proposals for their practical implementation. To achieve this purpose, methods of generalization and comparison, analysis and synthesis, and a systematic approach have been applied. The expediency of division of entities into types according to different classification features has been analyzed. The range of problems that would arise from entities that fall simultaneously into different groups of classifications is described. The essence of the concepts of financial statements, consolidated financial statements, taxonomy of financial statements, public-interest entities, and the composition of the reports submitted together with the financial statements, - Management Report, Report on Payments to governments have been explored. Approaches to drawing up the Management Report are considered. The peculiarities of preparation and auditing of financial reporting of various types of entities are revealed. The practical problems that would arise during the auditing of financial reporting are highlighted. The list of mutually agreed measures with the aim of further successful implementation of EU requirements in the national practice of accounting, reporting and auditing is proposed.Item Розвиток систем обліку та контролю в об’єднаннях співвласників багатоквартирних будинків(Національний авіаційний університет, Льотна академія НАУ, 2020) Слободяник, Юлія Борисівна; Slobodianyk, Yuliia; Слободяник, Юлия Борисовна; Сиротенко, Наталія Анатоліївна; Syrotenko, NataliiaПроаналізовано зміни до Закону України «Про житлово-комунальні послуги», що визначають моделі організації договірних відносин щодо надання комунальних послуг. Охарактеризовано переваги та недоліки запропонованих моделей та їх вплив на системи обліку та контролю ОСББ. Акцентовано, що необізнаність співвласників з існуючими формами організації обліку і контролю та підготовка спрощеної звітності обмежують стейкхолдерів в отриманні належної інформації щодо функціонування ОСББ. Обґрунтовано, що відсторонення держави від контролю за діяльністю ОСББ на підставі їх неприбутковості не враховує соціальну значущість ОСББ та важливість їх ефективного функціонування для економіки країни. Окреслено проблемні питання, які суттєво впливають на подальший розвиток систем обліку та контролю ОСББ. Objective. The purpose of the article is to identify current problems in the accounting and control systems of associations of co-owners of apartment buildings at the present stage of their development and justify ways to solve them. Methods. To achieve this goal, the authors used a systematic approach, methods of analysis, synthesis, comparative legal method and graphical presentation of research results. Results. Recent amendments to the Law of Ukraine ʺOn Housing and Communal Servicesʺ pose new challenges to the current system of accounting and control. The article analyzes the advantages and disadvantages of the proposed models of organization of contractual relations for the provision of utilities and their impact on the accounting and control systems of associations of co-owners of apartment buildings. These associations are created to ensure and protect the rights of co-owners, as well as the proper maintenance and use of their common property. This significantly expands the scope of auditing financial statements, as it requires control over the accuracy and efficiency of the estimate, determining the legality and appropriateness of concluding and agreeing on the terms of contracts, including financial obligations, feasibility, efficiency and effectiveness of renovations and repairs. No less important is the issue of control by the state over the functioning of associations of co-owners of apartment buildings. It is emphasized that the removal of the state from control over the activities of associations only because they are not for profit and are not a source of budget replenishment is completely wrong, because it does not take into account the social significance of such associations and the importance of their effective functioning for the country's economy. Scientific novelty. The authors substantiate that when choosing a model of organization of contractual relations for the provision of utilities should take into account the possible burden on the accounting and control systems of associations of co-owners of apartment buildings and the ability of relevant systems to support the chosen model. Practical significance. The proposed ways to develop accounting and control systems in associations of co-owners of apartment buildings are aimed at maintaining the balance of interests of homeowners and the state.