Комунікаційне поле управлінської взаємодії в організації

Loading...
Thumbnail Image
Date
2015
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Розкрито архітектуру комунікаційного поля організації, внутрішній контур якого сформований професійними компетенціями та гностичними здібностями суб’єктів управління. Обгрунтовано, що міжособистністна управлінська взаємодія реалізується у ланцюгу: «ділова контактність — внутрішньофірмова партнерська взаємодія — спільна діяльність». Детермінантами розвитку комунікаційного поля виступають каузальна атрибуція та адекватні когніції. Зовнішній контур комунікаційного поля формується партнерською взаємодією зі стейкхолдерами у реляційному просторі підприємства.
The aim of the work is to bring the feasibility of using the term «field» to the media phenomenon with the attention to its integrity, consistency and relative stability. The design of the field has an outer and inner loop. Inner loop of the control of the subject is the basis of formation of communication between people. It is formed by the professional competence and abilities in Gnostic manager. It is reasonable that inter personal interaction occurs in the administrative chain «business contact — intra partnerships — joint activities». This joint activity determines the specificity of the communications field and its contents. The need to develop communication competencies together with perceptual and interactive skills is stressed in the paper. The determinants of the development communication field are the causal attribution and adequate cognition. The outer contour of the communications field to partnership is formed by the interaction with the stakeholders in the relational space enterprise. The effectiveness of the interaction is determined by socio psychological phenomenon of the organization. It is characterized by the professional and personal contacts, organizational norms and values.
Раскрыто архитектуру коммуникационного поля организации, внутренний контур которого сформирован профессиональными компетенциями и гностическими способностями субъектов управления. Обоснованно, что межличностное управленческое взаимодействие реализуется в цепи: «деловая контактность — внутрифирменная партнерское взаимодействие — совместная деятельность». Детерминантами развития коммуникационного поля выступают каузальная атрибуция и адекватные когниции. Внешний контур коммуникационного поля формируется партнёрским взаимодействием со стейк холдерами в реляционном пространстве предприятия.
Description
Keywords
комунікації, комунікаційне поле, спільна діяльність, ділова контактність, партнерська взаємодія, communication, communication field, joint activities, business contact, partnerships, коммуникации, коммуникационное поле, совместная деятельность, деловая контактность, партнерское взаимодействие
Citation
Криворучкіна О. В. Комунікаційне поле управлінської взаємодії в організації / О. В. Криворучкіна // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана», Укр. союз промисловців і підприємців, Ін-т світової екон. і міжнар. відносин НАН України ; редкол.: В. А. Верба (голов. ред.) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2015. – Вип. 36. – С. 92–98.