Фундаментально-вартісний підхід в контексті обґрунтування стратегічних рішень на підприємстві
Loading...
Date
2015
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
У даній науковій статті представлено авторське бачення використання фундаментальної вартості підприємства як критеріальної основи прийняття стратегічних рішень. Логіка змістовного наповнення фундаментальної вартості представлена в контексті дослідження процесів капіталоутворення на підприємстві. В основу методології визначення фундаментальної
вартості закладено концепцію економічного прибутку, який формується на основі порівняння прибутковості капіталу та витрат на капітал. Формування витрат на капітал знаходиться в фокусі фінансової аналітики, а обґрунтування відповідних рішень щодо структури капіталу відбувається на основі
традиційно визначених критеріїв. Однією з основних тез статті є те, що на сьогодні проблематика забезпечення зростання фундаментальної вартості бізнесу зміщується в площину максимізації цінності, створення та присвоєння якої розглядається у фокусі прийняття стратегічних рішень на підприємстві.
In this article the author’s scientific vision using fundamental value of the company as a basis for making strategic decisions. The logic of the content of the fundamental value presented in the context of the study of the formation and functioning of the capital in the company. The methodology of the fundamental value inherent concept of economic profit, which is based on comparison of return on capital and cost of capital. Formation of the cost of capital is the focus of financial analysts, and study the relevant decisions on capital structure is traditionally based on defined criteria. With respect to return on capital, as economic performance under use fundamental-cost approach to business management, the focus shifts to making strategic management plane. The strategic logic of ‘economic results is based primarily on the ability to recognize, comprehend and assess the possibility of a dynamic environment and turn them into life. One of the main thesis of the article is that today the fundamental problems of ensuring the growth of business value is shifted to the plane of maximizing value. It is proved that an effective management mechanism in the context of research issues a business model that describes how the company has positioned itself in the creation of value for the key stakeholders and how it plans to ensure the positive dynamics of formation of fundamental value.
В данной научной статье представлено авторское видение использования концепции фундаментальной стоимости предприятия как критериальной основы принятия стратегических решений. Логика содержательного наполнения фундаментальной стоимости представлена в контексте исследования процессов капиталообразования на предприятии. В основу методологии определения фундаментальной стоимости заложена концепция экономической прибыли, которая формируется на основе сравнения доходности капитала и затрат на капитал. Формирование расходов на капитал находится в фокусе финансовой аналитики, а обоснования соответствующих решений по структуре капитала происходит на основе традиционно сформированных критериев. Что касается доходности капитала, как экономического результата в рамках использования фундаментально-стоимостного подхода к управлению предприятием, то фокус решений менеджмента смещается в стратегическую плоскость. Одним из основных тезисов статьи является то, что на сегодняшний день проблематика обеспечения роста фундаментальной стоимости бизнеса смещается в плоскость максимизации ценности, создание и присвоение которой рассматривается в фокусе принятия стратегических решений на предприятии.
In this article the author’s scientific vision using fundamental value of the company as a basis for making strategic decisions. The logic of the content of the fundamental value presented in the context of the study of the formation and functioning of the capital in the company. The methodology of the fundamental value inherent concept of economic profit, which is based on comparison of return on capital and cost of capital. Formation of the cost of capital is the focus of financial analysts, and study the relevant decisions on capital structure is traditionally based on defined criteria. With respect to return on capital, as economic performance under use fundamental-cost approach to business management, the focus shifts to making strategic management plane. The strategic logic of ‘economic results is based primarily on the ability to recognize, comprehend and assess the possibility of a dynamic environment and turn them into life. One of the main thesis of the article is that today the fundamental problems of ensuring the growth of business value is shifted to the plane of maximizing value. It is proved that an effective management mechanism in the context of research issues a business model that describes how the company has positioned itself in the creation of value for the key stakeholders and how it plans to ensure the positive dynamics of formation of fundamental value.
В данной научной статье представлено авторское видение использования концепции фундаментальной стоимости предприятия как критериальной основы принятия стратегических решений. Логика содержательного наполнения фундаментальной стоимости представлена в контексте исследования процессов капиталообразования на предприятии. В основу методологии определения фундаментальной стоимости заложена концепция экономической прибыли, которая формируется на основе сравнения доходности капитала и затрат на капитал. Формирование расходов на капитал находится в фокусе финансовой аналитики, а обоснования соответствующих решений по структуре капитала происходит на основе традиционно сформированных критериев. Что касается доходности капитала, как экономического результата в рамках использования фундаментально-стоимостного подхода к управлению предприятием, то фокус решений менеджмента смещается в стратегическую плоскость. Одним из основных тезисов статьи является то, что на сегодняшний день проблематика обеспечения роста фундаментальной стоимости бизнеса смещается в плоскость максимизации ценности, создание и присвоение которой рассматривается в фокусе принятия стратегических решений на предприятии.
Description
Keywords
фундаментальна вартість, цінність, капітал підприємства, стратегічна логіка, економічні результати, fundamental value, value, capital of the company, strategic logic, economic results, фундаментальная стоимость, ценность, капитал предприятия, стратегическая логика, экономические результаты
Citation
Шевчук Н. В. Фундаментально-вартісний підхід в контексті обґрунтування стратегічних рішень на підприємстві / Н. В. Шевчук // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана», Укр. союз промисловців і підприємців, Ін-т світової екон. і міжнар. відносин НАН України ; редкол.: В. А. Верба (голов. ред.) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2015. – Вип. 36. – С. 147–155.