Соціальне підприємництво: кон’юнктурний тренд чи ефективний інструмент вирішення соціальних проблем суспільства?
Loading...
Date
2015
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
У статті проаналізовано українське соціальне підприємництво з точки зору критеріїв, прийнятих в західній науковій традиції. Досліджено ефективність соціального підприємництва в контексті його соціальної та комерційної віддачі. За допомогою загальнонаукових та особливих методів економіки, філософії, соціології, культурології визначені основні характеристики феномену соціального підприємництва та особи соціального підприємця.
The article presents the results of research of Ukrainian social entrepreneurship in terms of the criteria adopted by the Western scientific tradition. With general and special methods of economy, philosophy, sociology and cultural studies the basic characteristics of the social entrepreneurship phenomenon and the person of social entrepreneur are defined. The research contains analysis of the economic and social effectiveness of social enterprises. In the matter of choice whether it is trend or tool for solving social problems the author concludes that in countries, where conditions are formed (trend is present) for the perception of social business, there is a dialectic relationship that demonstrates high effectiveness in solving social problems.
В статье проанализировано украинское социальное предпринимательство с точки зрения критериев, принятых в западной научной традиции. Исследована эффективность социального предпринимательства в контексте его социальной и коммерческой отдачи. С помощью общенаучных и особых методов экономики, философии, социологии, культурологии определены основные характеристики феномена социального предпринимательства и личности социального предпринимателя.
The article presents the results of research of Ukrainian social entrepreneurship in terms of the criteria adopted by the Western scientific tradition. With general and special methods of economy, philosophy, sociology and cultural studies the basic characteristics of the social entrepreneurship phenomenon and the person of social entrepreneur are defined. The research contains analysis of the economic and social effectiveness of social enterprises. In the matter of choice whether it is trend or tool for solving social problems the author concludes that in countries, where conditions are formed (trend is present) for the perception of social business, there is a dialectic relationship that demonstrates high effectiveness in solving social problems.
В статье проанализировано украинское социальное предпринимательство с точки зрения критериев, принятых в западной научной традиции. Исследована эффективность социального предпринимательства в контексте его социальной и коммерческой отдачи. С помощью общенаучных и особых методов экономики, философии, социологии, культурологии определены основные характеристики феномена социального предпринимательства и личности социального предпринимателя.
Description
Keywords
соціальне підприємництво, соціальні проблеми, суспільний ефект, social entrepreneurship, social problems, social effect, социальное предпринимательство, социальные проблемы, общественный эффект
Citation
Кульбако М. С. Соціальне підприємництво: кон’юнктурний тренд чи ефективний інструмент вирішення соціальних проблем суспільства? / М. С. Кульбако // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана», Укр. союз промисловців і підприємців, Ін-т світової екон. і міжнар. відносин НАН України ; редкол.: В. А. Верба (голов. ред.) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2015. – Вип. 36. – С. 232–240.