Interdisciplinary approach as a priority area of development for economic science and education

Thumbnail Image
Date
2014
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавництво «Сова»
Abstract
The article methodologically proves that in conditions of the new economy the available narrow-subject, narrow-discipline divisions of economic issues become counterproductive. The reasons actualizing development of the interdisciplinarity are highlighted. It is proved that a synthesis of research that involves the interpenetration and mutual methodological principles of the various sciences, overcoming unacceptable methods of economic determinism should become one of the main research objectives of economic schools.
У статті методологічно доведено, що в умовах формування нової економіки наявні вузькопредметні, вузькодисциплінарні розмежування економічної проблематики стають контрпродуктивними. Виокремлено причини, які актуалізують розвиток міждисциплінарності. Обґрунтовано, що одним із основних завдань економічних наукових шкіл має стати синтез досліджень, який передбачає взаємопроникнення і взаємозбагачення методологічних принципів різних наук, подолання неприйнятної методології економічного детермінізму.
В статье методологически доказано, что в условиях формирования новой экономики имеющиеся узкопредметные, узкодисциплинарные разграничения экономической проблематики становятся контрпродуктивными. Выделены причины, актуализирующие развитие междисциплинарности. Обосновано, что одной из главных задач экономических научных школ должен стать синтез исследований, который предполагает взаимопроникновение и взаимообогащение методологических принципов различных наук, преодоление неприемлемой методологии экономического детерминизма.
Description
Keywords
interdisciplinary approach, interdisciplinary formats, causes and development potential of interdisciplinary, synthesis of scientific research, economic education and science, міждисциплінарний підхід, формати міждисциплінарності, причини та потенціал розвитку міждисциплінарності, синтез наукових досліджень, економічна освіта та наука, междисциплинарный подход, форматы междисциплинарности, причины и потенциал развития междисциплинарности, синтез научных исследований, экономическое образование и наука
Citation
Kolot A. M. Interdisciplinary approach as a priority area of development for economic science and education / Anatoliy M. Kolot // Незалежний аудитор. – 2014. – С. 4–11.