Теоретико-методологічні та прикладні аспекти формування капіталу бренду роботодавця

Loading...
Thumbnail Image
Date
2016
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Визначено, що оскільки бренд роботодавця може приносити вигоду підприємству, зокрема у вигляді збільшення доходу, тому його можна розглядати з позиції теорії капіталу. Обґрунтовано концептуальні засади, що визначають сутність поняття «капітал бренду роботодавця». Наведено перелік зисків, які може одержати підприємство від формування позитивного бренду роботодавця, а також витрат, пов’язаних з його формуванням. Стаття містить результати дослідження практики формування бренду роботодавця на українських підприємствах.
The article specifies that since the employer's brand can bring benefits to the enterprise, including in the form of an increase in income, it can therefore be viewed from the standpoint of capital theory. The purpose of the article is to define the substantive characteristics, which reveal the essence of « employer brand capital» concept, and justification of the theoretical and applied aspects of its formation. Conceptual positions revealing the essence of the «employer brand capital» concept have been formulated. The list of benefits that can get an enterprise from creating a positive employer brand as well as expenses connected with its formation has been identified. The article contains the results of the research of employer branding practice at Ukrainian companies. It has been found that for the most employees the employer brand in the labor market is one of the priority criteria for selecting a work place. There have been identified the advantages that can be get by a company engaged in formation of a positive brand, including: the ability to attract the best candidates, increase the employees’ motivation, reduce the personnel turnover, improve the image in the goods market as well as the performance of the company. It was found that the company that does not care about its employer brand loses the existing and potential consumers of goods and services.
Определено, что поскольку бренд работодателя может приносить выгоду предприятию, в том числе в виде увеличения дохода, поэтому его можно рассматривать с позиции теории капитала. Обоснованы концептуальные положения, определяющие сущность понятия «капитал бренда работодателя». Приведен перечень выгод, которые может получить предприятие от формирования положительного бренда работодателя, а также расходов, связанных с его формированием. Статья содержит результаты исследования практики формирования бренда работодателя на украинских предприятиях.
Description
Keywords
бренд, імідж, бренд роботодавця, капітал бренду роботодавця, формування капіталу бренду роботодавця, brand, image, employer brand, employer brand capital, employer brand capital formation, бренд, имидж, бренд работодателя, капитал бренда работодателя, формирование капитала бренда работодателя
Citation
Цимбалюк С. О. Теоретико-методологічні та прикладні аспекти формування капіталу бренду роботодавця / С. О. Цимбалюк // Соціально-трудові відносини: теорія і практика : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України ; ДВНЗ "Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана // М. Колот (голова) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2016. – Вип. 1. – С. 22–31.