Досвід Польщі в реформуванні професійної освіти в Україні в умовах глобалізаційних процесів
Loading...
Date
2016-03-15
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
У статті здійснено системний аналіз досвіду реформ у Польщі з метою визначення міри його застосування в Україні, зокрема: - систематизовано концептуальні підходи до реформування системи професійної освіти Польщі в контексті освітніх реформ в Європі; - здійснено порівняльний аналіз підходів до реформування вищої професійної освіти в Польщі та Україні і внесено пропозиції щодо підвищення результативності наших освітніх реформ в Україні: використання законодавчо-демократичної моделі модернізації освіти, підвищення рівня її фундаменталізації й ролі неуніверситетського сектора вищої освіти.
The article ‘‘Reforming of professional education in Poland in conditions of globalization’’ is focused on a genesis, essence, and the main external and internal factors of constant expansion and reforming of systems of secondary and tertiary vocational training of the advanced countries at the beginning of XX1 century. The example of successful economic and educational development of Poland in 1998-2015 is investigated. Evolution of models of reforms is analysed. It is proved that high productivity of the democracylegislative approach has enabled Poland to transform imperfect system of base vocational training into modern sector of higher professional preparation of the European sample. Offers concerning the use of the Polish experience are resulted during performance of the National doctrine of development of education of Ukraine in ХХІ century.
The article ‘‘Reforming of professional education in Poland in conditions of globalization’’ is focused on a genesis, essence, and the main external and internal factors of constant expansion and reforming of systems of secondary and tertiary vocational training of the advanced countries at the beginning of XX1 century. The example of successful economic and educational development of Poland in 1998-2015 is investigated. Evolution of models of reforms is analysed. It is proved that high productivity of the democracylegislative approach has enabled Poland to transform imperfect system of base vocational training into modern sector of higher professional preparation of the European sample. Offers concerning the use of the Polish experience are resulted during performance of the National doctrine of development of education of Ukraine in ХХІ century.
Description
Keywords
професійна підготовка, моделі професійної освіти, первинна освіта, тенденція професіоналізації освіти, моделі реформ, зміни, розвиток, удосконалення, демократично- законодавча реформа освіти, vocational training, models of vocational training, initial education, tendency of professionalization of education, models of reforms, changes, development, improvement, democracy -legislative reform of education
Citation
Воробйова Ж. Ю. Досвід Польщі в реформуванні професійної освіти в Україні в умовах глобалізаційних процесів / Ж. Ю. Воробйова // Стратегії міжкультурної комунікації в мовній освіті сучасного ВНЗ : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ (15 берез. 2016 р.) / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана» ; редкол.: І. А. Колеснікова (голова) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2016. – С. 142–146.